Scania tworzy nową spółkę wspólnie z partnerem

16 listopada 2023, 8:55

Celem spółki jest rozwój elektryfikacji logistyki drogowej i zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania na niskoemisyjny transport. JUNA opiera się na subskrypcyjnym modelu płatności pay-per-use, wykorzystując technologię sennder w połączeniu z ofertą pojazdów elektrycznych Scania. Ma to na celu zapewnić firmom transportowym dostęp do elektrycznych rozwiązań transportowych oraz zagwarantować ich wydajność. JUNA daje również swoim klientom przewidywalność dzięki dostępowi do oferty gwarantowanych ładunków na platformie cyfrowej sennder.

Ciężarówka elektryczna Juna

Działanie spółki Scania i sennder

Scania CV AB i sennder Technologies GmbH — cyfrowy spedytor drogowy, ogłaszają utworzenie JUNA, spółki joint venture. Jej zadaniem będzie przewodzenie zmianie w kierunku szerszego wykorzystania rozwiązań elektrycznych w logistyce transportu drogowego w Europie. Spółka ma za zadanie przyspieszenie wprowadzania elektrycznych pojazdów ciężarowych, aby wspierać zrównoważony rozwój branży logistycznej, zgodnie ze wspólnym oświadczeniem ACEA/PIC, stanowiącym, że „do 2040 r. wszystkie nowe sprzedawane pojazdy użytkowe muszą być wolne od paliw kopalnych”.

JUNA to nowo utworzona niemiecka firma (GmbH) z siedzibą w Berlinie, która wprowadza użytkowanie elektrycznych pojazdów ciężarowych w ramach modelu pay-per-use. JUNA przyczyni się do upowszechnienia na dużą skalę elektrycznych pojazdów ciężarowych m.in. poprzez oferowanie dostępu do gwarantowanych ładunków na platformie cyfrowej sennder. Dzięki gwarantowanym przychodom, JUNA zapewnia firmom transportowym przewidywalność biznesu, ograniczając przy tym przeszkody związane z adaptacją elektrycznych rozwiązań transportowych, jak: wysokie wstępne koszty, wartość rezydualna i ryzyko technologiczne. JUNA łączy elektryczne pojazdy ciężarowe i dopasowane usługi Scania z zaawansowaną technologią sennder, umożliwiającą kontaktowanie małych i średnich przewoźników z firmami spedycyjnymi. Tym samym spółka wykorzystuje mocne punkty obu tych podmiotów, aby przyspieszyć dekarbonizację europejskiego transportu drogowego.

Pierwsze testy elektrycznej ciężarówki od Juna

Na innowacyjny model składa się pełny pakiet obejmujący pojazdy elektryczne klasy premium, obsługę serwisową, ubezpieczenia, usługi cyfrowe i analityczne. Poza opłatami bazującymi na użytkowaniu, JUNA prowadzi analizę danych, która optymalizuje strategię elektryfikacji i rekomenduje trasy pod kątem ich dopasowania do pojazdów elektrycznych. Minimalizując ryzyko związane z przestawieniem się na elektryczny transport ciężarowy, JUNA odegra kluczową rolę w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych i wspieraniu przejścia na transport niskoemisyjny.

Niedawno z powodzeniem rozpoczął się projekt pilotażowy. Pierwszy klient korzysta z elektrycznej ciężarówki dostarczonej przez spółkę JUNA, zasilanej energią odnawialną i obsługującej do dziesięciu tras tygodniowo, podobnie jak jej poprzednik z silnikiem Diesla. Pojazd jest wykorzystywany przez spedytora produktów FMCG w regionie Stuttgartu. Zważywszy na potencjał osiągnięcia rocznej redukcji emisji stanowiącej ekwiwalent 93 ton CO2 w przypadku tego pojazdu, zakres pilotażu zostanie w 2024 r. rozszerzony o dalekie trasy. Projekt opiera się na istniejącej publicznej infrastrukturze ładowania i uwzględnia koszty za kilometr porównywalne z obecnymi opłatami za olej napędowy.

– Jest to decydujący moment dla naszej branży i cieszymy się, że możemy współpracować ze Scania w ramach spółki joint venture, która będzie przyczyniać się do wprowadzenia e-ciężarówek na szeroką skalę. Biorąc pod uwagę fakt, że elektryczne pojazdy ciężarowe kosztują dwa do trzech razy więcej niż te z silnikiem Diesla i że 70 procent wszystkich pojazdów ciężarowych w Europie jest własnością małych przewoźników posiadających mniej niż 10 ciężarówek, połączenie oferty JUNA w zakresie płatności za użytkowanie i wykorzystania mocy produkcyjnych firmy sennder pozwoli na skuteczne usunięcie barier dla ich przyjęcia – komentuje David Nothacker, dyrektor generalny sennder.

 – JUNA to wynik współpracy dwóch firm posiadających uzupełniającą się specjalistyczną wiedzę w dziedzinie pojazdów elektrycznych i logistyki cyfrowej, co przyspieszy przestawienie się na ciężki transport elektryczny. Scania bada obecnie nowe rozwiązania, dzięki którym będziemy mogli dostarczać sposoby na tworzenie wartości dla naszych klientów teraz i w przyszłości. Jesteśmy dumni widząc, jak nasz projekt z udziałem firmy sennder zostaje wprowadzony w życie. Wierzymy, że odegra on ważną rolę w przejściu na zrównoważony system transportowy – mówi Gustaf Sundell, dyrektor ds. nowych przedsięwzięć gospodarczych w Scania.

Obie strony podpisały umowę joint venture w maju tego roku i uzyskały niezbędną zgodę właściwych organów ds. konkurencji.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!