System CANARD wprowadza do obiegu nowe fotoradary, kamery oraz nowoczesne systemy monitorowania. Na drogi wyjechać mają za to nieoznakowane pojazdy z wideorejestratorami.
Rozbudowa systemu nadzoru ruchu drogowego
W ramach projektu „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”, mapa drogowa została ulepszona poprzez dodanie większej liczby urządzeń rejestrujących. Projekt skupił się na wprowadzeniu 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości, 26. nowoczesnych fotoradarów, 24 systemów monitorujących skrzyżowania oraz przejazdy kolejowo-drogowe i 33 mobilnych urządzeń rejestrujących.
Nowa generacja fotoradarów
W pierwszym etapie rozbudowy systemu, zainstalowano 26 nowych fotoradarów, w tym innowacyjny Multaradar CD. Te urządzenia zastąpiły 98 najstarszych i najbardziej awaryjnych fotoradarów, przynosząc wyższą skuteczność i zasięg oddziaływania. Zainstalowano również 147 nowych Mesta Fusion RN oraz 2 urządzenia TraffiStar SR390, umożliwiające pomiar prędkości kilku pojazdów jednocześnie.
Odcinkowe pomiary prędkości
Ok. 180 km dróg, w tym autostrady i trasy szybkiego ruchu, zostało objętych kontrolami przy użyciu 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości. Systemy te, rozlokowane w 13 województwach, umożliwiają pomiar średniej prędkości i wpływają na zachowanie kierowców na całej długości monitorowanej trasy.
Systemy RedLight na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowo-drogowych
Liczba skrzyżowań monitorowanych za pomocą systemów RedLight wzrosła do 41, a po raz pierwszy zastosowano je także na przejazdach kolejowo-drogowych. Systemy te mają poprawić bezpieczeństwo na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych, rejestrując przypadki przejazdu na czerwonym świetle.
Nowa flota CANARD z nowym sprzętem kontrolnym
Flota CANARD została powiększona o 33 nieoznakowane BMW G3L 330i xDrive, wyposażone w nowoczesne urządzenia rejestrujące prędkość Videorapid 2A (ZURAD) oraz laserowe mierniki prędkości z wideorejestracją — LTI 20/20 TRUCAM® II. Kontrole mobilne są realizowane w tych miejscach, gdzie stacjonarne urządzenia są niemożliwe do zainstalowania, w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Realizacja projektu i współfinansowanie UE
Cała rozbudowa i modernizacja systemu CANARD została przeprowadzona w ramach projektu „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu wyniosła 183 626 124,09 zł, z dofinansowaniem z UE w wysokości 156 065 051,45 zł.
Źródło: GOV
Komentarze