Zima atakuje, ITD nie odpuszcza – inspektorzy wykryli poważne naruszenia

9 stycznia 2024, 9:10

Inspektorzy z Inspekcji Transportu Drogowego w ubiegłym tygodniu wykryli poważne naruszenia wśród kierowców ciężarówek. Poniżej przedstawimy kilka przykładów z interwencji funkcjonariuszy.

Przewoźnicy, którzy podszywali się pod inne osoby

4 stycznia, niedaleko przejścia granicznego w Chyżne, zatrzymana została ukraińska ciężarówka przewożąca ładunek z Polski. Funkcjonariusze małopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego podczas kontroli sprawdzili czas pracy kierowcy na tachografie cyfrowym. Jak się okazało, prowadzący pojazd rejestrował swoje aktywności 2 dni temu na karcie należącej do innej osoby.

W konsekwencji kierowca został ukarany mandatem karnym w wysokości 2000 zł oraz zatrzymaniem jego drugiej karty. Wobec przewoźnika zostało również wszczęte postępowanie administracyjne.

W tym samym dniu, inspektorzy zachodniopomorskiej ITD zatrzymali polską ciężarówkę w miejscowości Sławno. Podobnie jak we wcześniejszym przypadku, kierowca używał karty w tachografie wystawionej na inną osobę, zapisując na niej swój czas pracy, przebytą drogę oraz prędkość pojazdu. Dodatkowo polski przewoźnik naruszył zakres czasu prowadzenia pojazdu i obowiązkowych przerw, a także nie wprowadzał wpisów manualnych na karcie do tachografu.

Kierujący został ukarany mandatami karnymi w wysokości 2600 zł oraz zostało mu zatrzymane prawo jazdy na okres 3 miesięcy. Wobec przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie administracyjne zagrożone nałożeniem kary pieniężnej z ustawy o transporcie drogowym.

Zły tachograf i niedozwolony manewr

Tachograf analogowy zamiast cyfrowego był zamontowany w ciężarówce skontrolowanej przez inspektorów z podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Kierowca zestawu popełnił również wykroczenie w ruchu drogowym.

Kilka dni temu na drodze ekspresowej S61 patrol ITD zatrzymał ciągnik siodłowy z naczepą. Pojazd przewoził przesyłki kurierskie z Polski do Litwy. Inspektorzy zainterweniowali, ponieważ kierowca nie stosował się do zakazu wyprzedzania, pomimo niekorzystnych warunków na drodze.

Podczas kontroli patrol ITD stwierdził, że ciężarówka jest wyposażona w niewłaściwy tachograf. W pojeździe było zamontowane urządzenie analogowe zamiast cyfrowego.

Kontrolowany pojazd był zarejestrowany po raz pierwszy w 2007 roku, a zgodnie z obowiązującymi przepisami tachografy analogowe mogą być użytkowane w pojazdach, które zostały dopuszczone do ruchu po raz pierwszy przed majem 2006 roku

Za ten wyczyn kierowca został ukarany dwoma mandatami w wysokości 1100 zł oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu. Wobec przewoźnika drogowego i osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie zostaną wszczęte postępowania z ustawy o transporcie drogowym. Grozi im kara w łącznej wysokości 12 000 zł.

Przekroczona waga pojazdu i odłączony tachograf

Wywrotki pracujące przy budowach skontrolowali funkcjonariusze łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego. Pierwszy pojazd ważył niemal 43 tony zamiast dopuszczalnych 32. Drugi miał tylko nieznacznie przekroczone naciski osi, ale był w nim odłączony tachograf. Kierowca stracił prawo jazdy na trzy miesiące.

Na terenie Piotrkowa Trybunalskiego, patrol ITD zatrzymał do kontroli ciężarówkę przewożącą piach na plac budowy. Funkcjonariusze mieli podejrzenia o przekroczenie tonażu pojazdu. Jak się okazało, pojazd razem z ładunkiem ważył 42,9 t zamiast dopuszczalnych 32 t. Naciski podwójnej osi napędowej na drogę wynosiły 27,65 t przy normie 18 t.

Wobec kierowcy zostanie wszczęte postępowanie administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym. Grozi mu kara w wysokości 15 000 zł. Za stwierdzone naruszenia takiej samej grzywny może spodziewać się również załadowca.

W tym samym dniu w Łodzi inspektorzy z ITD zatrzymali wywrotkę przewożącą opady z placu budowy. Podczas kontroli funkcjonariusze odkryli wyłączony tachograf. Urządzenie było odłączone od zasilania przez ponad 1,5h. W tym czasie na karcie kierowcy była zarejestrowana inna aktywność.

W konsekwencji kierującemu ciężarówki patrol ITD zatrzymał prawo jazdy na 3 miesiące, a wniosek ukaranie prowadzącego zostanie skierowany do sądu, ponieważ kierowca odmówił przyjęcia mandatu. Zostanie także wszczęte postępowanie administracyjne z ustawy o transporcie drogowym wobec przewoźnika. Grozi mu kara w wysokości 5 000 zł.

źródło: GOV

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!