System CANARD – to trzeba wiedzieć

16 lutego 2024, 15:10

System CANARD funkcjonuje od blisko 13 lat, a ostatnio został rozbudowany i zmodernizowany. Wszystko po to, aby zwiększyć bezpieczeństwo na naszych drogach. Sprawdzamy najnowsze modyfikacje systemu i odpowiadamy na pytania, dotyczące systemy CANARD.

Spis treści:

  • Czym jest CANARD?
  • Co to jest punkt kontrolny CANARD?
  • Nowe fotoradary na drogach
  • 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości
  • Systemy RedLight na skrzyżowaniach i przejazdach
  • Nieoznakowane radiowozy z wideorejestratorami

Urządzenia, wchodzące w skład systemu CANARD, wielu z nas nieświadomie mija każdego dnia. O ich lokalizacji przekonujemy się zwykle dopiero wtedy, gdy przekroczymy prędkość lub popełnimy inne wykroczenie. Ostatnia rozbudowa i modernizacja infrastruktury systemu znacząco zwiększyła jego możliwości. Poznajemy CANARD i jego najnowsze urządzenia.

fot. Pixabay, autor: Peggy_Marco

Czym jest CANARD?

CANARD to akronim od Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Chodzi o odział GITD odpowiedzialny za rejestrację przekroczeń limitów prędkości oraz niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej.

CANARD został utworzony w grudniu 2010 r., a działalność rozpoczął z początkiem lipca 2011 r. Przy wykorzystaniu fotoradarów (stacjonarnych i mobilnych), odcinkowych pomiarów prędkości i monitoringu przejazdów na czerwonym świetle system dba o bezpieczeństwo na polskich drogach. Wykroczenia są automatycznie rejestrowane i przesyłane do centrali, która przeprowadza weryfikację materiałów oraz wszczyna postępowanie mandatowe.

Co to jest punkt kontrolny CANARD?

Punkt kontrolny CANARD jest identyfikatorem mobilnego urządzenia rejestrującego, które udokumentowało wykroczenie. Jeżeli zostało one zarejestrowane przez fotoradar, odcinkowy pomiar prędkości lub rejestrator RedLight, czyli urządzenia stacjonarne, zamiast kodu punktu w raporcie znajdzie się numer seryjny tego urządzenia.

Zarówno kod punktu kontrolnego CANARD, jak i numer seryjny urządzenia rejestrującego możemy wykorzystać do zlokalizowania miejsca, w którym wykryto wykroczenie. W tym celu należy skorzystać z mapy urządzeń CANARD. Po wpisaniu kodu lub numeru w pole obok przycisku Szukaj, można wyświetlić lokalizację miejsca, w którym popełniono wykroczenie.

Nowe fotoradary na drogach

W ramach projektu “Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” przeprowadzono rozbudowę i modernizację systemu CANARD. Zainstalowano 26 fotoradarów w nowych miejscowościach oraz wymieniono 245 już funkcjonujących na nowsze modele, wśród których znalazły się:

Multaradar CD

Nowoczesne fotoradary stosowane zarówno w Europie, jak i USA oraz Kanadzie. Urządzenia pracują ze zmienną częstotliwością radaru, wykorzystując wiele, wąsko skierowanych wiązek radarowych. Dzięki temu możliwy jest jednoczesny pomiar prędkości i odległości pojazdów na wielu pasach drogi.

Mesta Fusion RN

Ten nowoczesny system fotoradarowy umożliwia monitoring wielu celów w tym samym czasie, pomiar prędkości oraz kontrolę przejazdu na czerwonym świetle. Fotoradary Mesta Fusion RN rozróżniają pojazdy osobowe i ciężarowe, co jest istotne z powodu różnych ograniczeń prędkości dla różnych typów pojazdów. Technologia korzysta zarówno z wielowiązkowego radaru, jak i kamer wysokiej rozdzielczości, zaprojektowanych do pracy w każdych warunkach pogodowych.

TraffiStar SR390

Fotoradary tego rodzaju także można wykorzystywać do pomiaru prędkość oraz monitorowania przejazdów na czerwonym świetle. Urządzenia korzystają z kamer, czujników radarowych i lamp błyskowych, co zwiększa ich precyzję w słabym oświetleniu. Mogą rejestrować także niezatrzymanie się przed przejściem dla pieszych oraz niedozwolone manewry (np. zawracanie). Przeznaczone są do jednoczesnego monitorowania od czterech do sześciu pasów ruchu.

39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości

Rozbudowa systemu CANARD zwiększyła do ok. 400 km łączną długość odcinkowych pomiarów prędkości. 39 nowych odcinków powstanie na ok. 180 km autostrad, tras szybkiego ruchu i dróg innych kategorii. Przed rozbudową systemu funkcjonowało 35 urządzeń tego rodzaju, których instalacja przyczyniła się do zmniejszenia prędkości, upłynnienia ruchu i w efekcie spadku liczby zdarzeń drogowych na monitorowanych odcinkach dróg.

Systemy RedLight na skrzyżowaniach i przejazdach

Zamontowano 41 nowych rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle. Urządzenia dokumentują nielegalne wjechanie na skrzyżowanie oraz czas od zapalenia się czerwonego, w którym to nastąpiło i tor przejazdu pojazdu.

Rejestratory RedLighht zamontowano także na przejazdach kolejowo-drogowych, co jest nowością. W takim zastosowaniu monitorują one przekroczenie linii warunkowego zatrzymania w trakcie nadawanego czerwonego sygnału ostrzegawczego.

Nieoznakowane radiowozy z wideorejestratorami

W ramach rozbudowy systemu CANARD do służby skierowano także 33 nieoznakowane radiowozy BMW G3L 330i xDrive z silnikami o mocy 245 KM, które do setki przyspieszają w czasie poniżej 6 sekund i rozpędzają się do 250 km/h. Pojazdy te mają być kierowane również do patrolowania tych odcinków dróg, na których mieszkańcy zgłaszali notoryczne przekroczenia prędkości oraz inne zagrożenia bezpieczeństwa.

Nieoznakowane BMW CANARD wyposażono w rejestratory prędkości Videorapid 2A (ZURAD), umożliwiające ciągłą rejestrację zdarzeń przed i za pojazdem za pomocą dwóch kamer. Urządzenia te oferują możliwość dynamicznego pomiaru prędkości (za pomocą prędkościomierza kontrolnego), jak i bezpośredni pomiar prędkości pojazdu jadącego z naprzeciwka lub w tym samym kierunku (przy wykorzystaniu radaru).

Na pokładzie nieoznakowanych BMW CANARD znalazły się też laserowe mierniki prędkości LTI 20/20 TRUCAM® II, które potrafią m.in. z 150 metrów robić wyraźne zdjęcia tablic rejestracyjnych pojazdom w ruchu. Za pomocą tych urządzeń można rejestrować wykroczenia takie, jak zbyt mały dystansu pomiędzy pojazdem poprzedzającym, agresywną jazdę, korzystanie z telefonu w trakcie jazdy czy brak zapiętych pasów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Krakus, 20 lutego 2024, 11:33 0 -1

Na szczęście jest jeszcze Yanosik :)

Odpowiedz