Przewoźnicy międzynarodowi w Polsce w 2023 r. – podsumowanie rynku

1 marca 2024, 12:48

Jaki był ubiegły rok w transporcie, wiemy wszyscy. Udokumentowanie kondycji polskich przewoźników międzynarodowych znajdziemy w statystykach Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Sprawdzamy, jak rekordowo duża liczba ciężarówek na międzynarodówce wypada na tle innych branżowych wskaźników.

Spis treści:

  • Nowe uprawnienia na przewóz osób i rzeczy w UE
  • Rekordowa liczba ciężarówek w transporcie międzynawowym
  • Nowe (zastanawiające) firmy transportowe z obcym kapitałem

 

Od 2001 roku GITD regularnie publikuje dane statystyczne dotyczące transportu międzynarodowego. Analizując informacje z najnowszego raportu można dostrzec trendy, które zapoczątkowane w minionym roku, towarzyszyć będą nam w również w obecnym.

Nowe uprawnienia na przewóz osób i rzeczy w UE

W 2023 roku wydano 4020 nowe licencje na międzynarodowy przewóz rzeczy w UE. Ogółem na koniec ubiegłego roku ważnych było 45 565 licencji tego rodzaju, czyli dokładnie 1157 więcej, niż w roku poprzednim. Jeżeli chodzi o liczbę uprawnień na międzynarodowy przewóz osób autobusem lub autokarem, to dane te są zbliżone: 2793 (2023 r.) i 2720 (2022 r.).

Olbrzymią różnicę widać jednak w liczbie wydanych zezwoleń na przewóz rzeczy. W ubiegłym roku wydano ich aż o 56% mniej (4203 w porównaniu do 9659 w 2022 roku). Spowodowało to zmniejszenie liczby zezwoleń ważnych na koniec 2023 o 7% do 30 901 sztuk.

Rok 2023 nie był najlepszym okresem na otwieranie firmy transportowej, a działający już przewoźnicy borykali się z wieloma problemami. Pamiętajmy jednak, że rok 2022 był ewenementem pod względem zainteresowania międzynarodówką, ponieważ właśnie w tamtym okresie zarejestrowano aż 2,5 razy więcej firm transportowych, niż w 2021 r. Najnowsze dane GITD nie są więc obrazem spektakularnego załamania branży, lecz jej stagnacji.

Rekordowa liczba ciężarówek w transporcie międzynawowym

Niezależnie od ponurych nastrojów w sektorze TSL, rok 2023 jest rekordowy pod względem liczby ciężarówek w ruchu międzynarodowym. Po raz pierwszy w historii przekroczyła ona magiczną granicę 300 tys., a dokładnie wyniosła 304 943 pojazdy. To o 11 700 więcej niż w roku ubiegłym, czyli o ok. 4%.

To co prawda niewiele, w porównaniu do 17,5% w 2022 roku, ale wystarczająco, aby stwierdzić, że pomimo ubiegłorocznych problemów, przewoźnicy utrzymują swój wysoki potencjał. Widać to jeszcze lepiej w ilości rejestracji nowych pojazdów o dmc powyżej 3,5 t, która w 2023 roku była rekordowa, ponieważ wyniosła 35 502. Chociaż nowych przyczep zarejestrowano o 7,6% mniej.

Nowe (zastanawiające) firmy transportowe z obcym kapitałem

Ciekawym uzupełnieniem statystyk GITD są częściowe dane z Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej na temat firm z obcym kapitałem działających w branży transportowej. Do połowy sierpnia 2023 zarejestrowano 146 przedsiębiorstwa transportowe z kapitałem białoruskim i 79 firm z kapitałem ukraińskim. Ogółem jest to mniej niż 5% wszystkich nowych firm.

Według COIG na koniec września w Polsce działało 5309 przedsiębiorstw transportowych z zagranicznym kapitałem z czego:

  • 2158 należących do kapitału ukraińskiego,
  • 1031 białoruskiego,
  • 110 rosyjskiego.

GITD policzyło, że w 2023 r. ogółem funkcjonowało nieco ponad 45,5 tys. firm transportowych. Zatem co dziewiąta z nich posiadała obcy kapitał. W obliczu wojny w Ukrainie zrozumiała jest na polskim rynku aktywność inwestorów z tego kraju. Zastanawiające pozostaje jednak zainteresowanie naszym krajem Białorusinów. Tym bardziej że ogółem w 2021 roku zarejestrowali oni zaledwie 885 spółek, a w 2023 – już 1783 i kolejne 1694 w ubiegłym roku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!