Wyniki finansowe MAN Truck & Bus w 2023 roku

25 marca 2024, 12:08

W roku obrotowym 2023 MAN Truck & Bus SE osiągnął dobre wyniki, odnotowując znaczny wzrost sprzedaży jednostkowej, przychodów ze sprzedaży, skorygowanego wyniku operacyjnego i skorygowanej rentowności operacyjnej sprzedaży.

Przychody ze sprzedaży wyniosły 14,8 mld euro, co stanowi wzrost o 31% w porównaniu z rokiem poprzednim (11,3 mld euro). Liczba sprzedanych nowych pojazdów wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim o 37% – do ponad 116 000 sztuk. Pomimo silnych efektów kompensujących, takich jak wyższe ceny materiałów i energii, skorygowany wynik operacyjny wzrósł rok do roku o 935 mln euro – do 1,08 mld euro – i jest to najlepszy wynik w historii firmy. Skorygowana rentowność operacyjna sprzedaży również znacznie wzrosła o 6,0 punktów procentowych – do poziomu 7,3% (rok finansowy 2022: 1,2%).

– W 2023 roku MAN odnotował imponującą poprawę wyników, z czego możemy być bardzo dumni. Udało nam się uzyskać wyniki na historycznie wysokim poziomie i przywrócić MAN- owi dawną siłę. Solidne fundamenty finansowe są kamieniem węgielnym naszej transformacji w kierunku ekologicznej mobilności. Aby kontynuować ten kurs, w 2024 r. rozszerzymy nasze portfolio produktów o technologie bezemisyjne i jeszcze bardziej zintensyfikujemy współpracę w ramach TRATON GROUP. W bieżący rok wchodzimy również z dużym portfelem zamówień. Jednak sytuacja gospodarcza na kluczowych dla nas rynkach europejskich nie napawa optymizmem, a warunki rynkowe stają się coraz bardziej skomplikowane. Wprawdzie nasza działalność w zakresie autobusów powinna się nadal poprawiać, jednak popyt na samochody ciężarowe  znacznie  spada. Nasza  działalność w zakresie samochodów dostawczych i usług powinna pozostać stabilna. – podkreślił Prezes MAN, Alexander Vlaskamp.

Nacisk na efektywność kosztową także w 2024 r.

– Podstawą silnego wzrostu rentowności było działanie ukierunkowane na szereg dźwigni zysków. Pozwoliło nam to pomyślnie zakończyć pod koniec roku wieloletni program restrukturyzacyjny Future Lion. W ramach transformacji przekształciliśmy również biznes autobusowy. Ponadto konsekwentnie pracowaliśmy nad dalszym obniżaniem kosztów stałych we wszystkich obszarach firmy oraz znacząco poprawiliśmy zarządzanie gotówką w całym łańcuchu wartości. W połączeniu z silnym wzrostem wolumenu i doskonałymi wynikami w dziedzinie usług samochodowych rok zakończyliśmy rekordowymi wynikami. W obliczu coraz bardziej wymagających warunków rynkowych, w roku 2024 będziemy nadal skupiać  się na efektywności kosztowej i zarządzaniu gotówką. – podkreśla Inka Koljonen, dyrektor finansowy MAN.

Wiele innowacji i dalszy rozwój

Dzięki świetnym wynikom finansowym, MAN jest dobrze przygotowany do kontynuowania transformacji firmy w kierunku zrównoważonych i inteligentnych rozwiązań transportowych. W 2024 roku firma wprowadzi na wiele nowych produktów. Między innymi na rynek trafi konwencjonalna ciężarówka, która pozwoli zaoszczędzić do sześciu procent paliwa w porównaniu z poprzednią generacją. Pojazd będzie również wyposażony w liczne nowe funkcje bezpieczeństwa. Będzie miał całkowicie nowy cyfrowy wyświetlacz, zapewniający jeszcze lepszy komfort jazdy. Tempa nabiera również elektryfikacja całej gamy produktów. Jeszcze w tym roku do klientów trafi eTruck o dziennym zasięgu do 800 km*. Już w 2023 r. firma MAN była liderem rynku w pełni elektrycznych autobusów miejskich w Europie, które w roku modelowym 2025 zyskają jeszcze większy zasięg. Pierwsza flota testowa elektrycznych autokarów jest również planowana na 2025 rok.

Dostosowanie sieci produkcyjnej również nabiera rozpędu. Zakład w Monachium pracuje na pełnych obrotach, aby przygotować się do produkcji eTrucka, podczas gdy zakład w Norymberdze będzie świętował w tym roku ceremonię zawieszenia wiechy na budowie fabryki akumulatorów. W Salzgitter MAN rozbudowuje obecnie swoje globalne centrum logistyczne, aby sprostać wymaganiom e-mobilności, zaś w Ankarze odnotowywane są duże postępy w budowie centrum rozwoju produktu. Z kolei w zakładzie w Starachowicach, w Polsce, nadal szybko rośnie produkcja elektrycznych autobusów miejskich.

 

2023

 

2022

 

Zmiana

  Zamówienia przychodzące (w sztukach)            86 783          109 717              -21%
 Sprzedaż (w sztukach)          116 033            84 513               37%
      z czego ciężarówki            83 703            58 123               44%
     z czego autobusy             5 703             4 806               19%
     w tym samochody dostawcze MAN TGE            26 627            21 584               23%
Wskaźnik wartości zamówień do wartości sprzedanych produktów                                 

      0,75

 

        1,30

 

      -0,55

  Przychody ze sprzedaży (w mln EUR)            14 811            11 331               31%
     Nowe pojazdy             9 527             6 317               51%
      Usługi związane z pojazdami             2 808             2 603                 8%
     Inne             2 476             2 411                 3%
Wynik operacyjny (skorygowany) (w mln EUR)  

     1075

 

         139

 

       935

Rentowność operacyjna sprzedaży (skorygowana) (w %)  

     7,3

 

         1,2

 

    6,0 pp

* Podany zasięg ustalono na podstawie analiz wykonanych przez producenta. Rzeczywisty zasięg pojazdu MAN eTruck może różnić się w zależności od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych i topografii terenu. Na zasięg wpływają również inne czynniki, takie jak na przykład indywidualny styl jazdy, ciśnienie w oponach, korzystanie z dodatkowych urządzeń (np. klimatyzacji), obciążenie ładunkiem, czy wybrana konfiguracja pojazdu MAN eTruck.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!