W roku obrotowym 2023 MAN Truck & Bus SE osiągnął dobre wyniki, odnotowując znaczny wzrost sprzedaży jednostkowej, przychodów ze sprzedaży, skorygowanego wyniku operacyjnego i skorygowanej rentowności operacyjnej sprzedaży.
Przychody ze sprzedaży wyniosły 14,8 mld euro, co stanowi wzrost o 31% w porównaniu z rokiem poprzednim (11,3 mld euro). Liczba sprzedanych nowych pojazdów wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim o 37% – do ponad 116 000 sztuk. Pomimo silnych efektów kompensujących, takich jak wyższe ceny materiałów i energii, skorygowany wynik operacyjny wzrósł rok do roku o 935 mln euro – do 1,08 mld euro – i jest to najlepszy wynik w historii firmy. Skorygowana rentowność operacyjna sprzedaży również znacznie wzrosła o 6,0 punktów procentowych – do poziomu 7,3% (rok finansowy 2022: 1,2%).
– W 2023 roku MAN odnotował imponującą poprawę wyników, z czego możemy być bardzo dumni. Udało nam się uzyskać wyniki na historycznie wysokim poziomie i przywrócić MAN- owi dawną siłę. Solidne fundamenty finansowe są kamieniem węgielnym naszej transformacji w kierunku ekologicznej mobilności. Aby kontynuować ten kurs, w 2024 r. rozszerzymy nasze portfolio produktów o technologie bezemisyjne i jeszcze bardziej zintensyfikujemy współpracę w ramach TRATON GROUP. W bieżący rok wchodzimy również z dużym portfelem zamówień. Jednak sytuacja gospodarcza na kluczowych dla nas rynkach europejskich nie napawa optymizmem, a warunki rynkowe stają się coraz bardziej skomplikowane. Wprawdzie nasza działalność w zakresie autobusów powinna się nadal poprawiać, jednak popyt na samochody ciężarowe znacznie spada. Nasza działalność w zakresie samochodów dostawczych i usług powinna pozostać stabilna. – podkreślił Prezes MAN, Alexander Vlaskamp.
Nacisk na efektywność kosztową także w 2024 r.
– Podstawą silnego wzrostu rentowności było działanie ukierunkowane na szereg dźwigni zysków. Pozwoliło nam to pomyślnie zakończyć pod koniec roku wieloletni program restrukturyzacyjny Future Lion. W ramach transformacji przekształciliśmy również biznes autobusowy. Ponadto konsekwentnie pracowaliśmy nad dalszym obniżaniem kosztów stałych we wszystkich obszarach firmy oraz znacząco poprawiliśmy zarządzanie gotówką w całym łańcuchu wartości. W połączeniu z silnym wzrostem wolumenu i doskonałymi wynikami w dziedzinie usług samochodowych rok zakończyliśmy rekordowymi wynikami. W obliczu coraz bardziej wymagających warunków rynkowych, w roku 2024 będziemy nadal skupiać się na efektywności kosztowej i zarządzaniu gotówką. – podkreśla Inka Koljonen, dyrektor finansowy MAN.
Wiele innowacji i dalszy rozwój
Dzięki świetnym wynikom finansowym, MAN jest dobrze przygotowany do kontynuowania transformacji firmy w kierunku zrównoważonych i inteligentnych rozwiązań transportowych. W 2024 roku firma wprowadzi na wiele nowych produktów. Między innymi na rynek trafi konwencjonalna ciężarówka, która pozwoli zaoszczędzić do sześciu procent paliwa w porównaniu z poprzednią generacją. Pojazd będzie również wyposażony w liczne nowe funkcje bezpieczeństwa. Będzie miał całkowicie nowy cyfrowy wyświetlacz, zapewniający jeszcze lepszy komfort jazdy. Tempa nabiera również elektryfikacja całej gamy produktów. Jeszcze w tym roku do klientów trafi eTruck o dziennym zasięgu do 800 km*. Już w 2023 r. firma MAN była liderem rynku w pełni elektrycznych autobusów miejskich w Europie, które w roku modelowym 2025 zyskają jeszcze większy zasięg. Pierwsza flota testowa elektrycznych autokarów jest również planowana na 2025 rok.
Dostosowanie sieci produkcyjnej również nabiera rozpędu. Zakład w Monachium pracuje na pełnych obrotach, aby przygotować się do produkcji eTrucka, podczas gdy zakład w Norymberdze będzie świętował w tym roku ceremonię zawieszenia wiechy na budowie fabryki akumulatorów. W Salzgitter MAN rozbudowuje obecnie swoje globalne centrum logistyczne, aby sprostać wymaganiom e-mobilności, zaś w Ankarze odnotowywane są duże postępy w budowie centrum rozwoju produktu. Z kolei w zakładzie w Starachowicach, w Polsce, nadal szybko rośnie produkcja elektrycznych autobusów miejskich.
2023 |
2022 |
Zmiana |
||
Zamówienia przychodzące (w sztukach) | 86 783 | 109 717 | -21% | |
Sprzedaż (w sztukach) | 116 033 | 84 513 | 37% | |
z czego ciężarówki | 83 703 | 58 123 | 44% | |
z czego autobusy | 5 703 | 4 806 | 19% | |
w tym samochody dostawcze MAN TGE | 26 627 | 21 584 | 23% | |
Wskaźnik wartości zamówień do wartości sprzedanych produktów |
0,75 |
1,30 |
-0,55 |
|
Przychody ze sprzedaży (w mln EUR) | 14 811 | 11 331 | 31% | |
Nowe pojazdy | 9 527 | 6 317 | 51% | |
Usługi związane z pojazdami | 2 808 | 2 603 | 8% | |
Inne | 2 476 | 2 411 | 3% | |
Wynik operacyjny (skorygowany) (w mln EUR) |
1075 |
139 |
935 |
|
Rentowność operacyjna sprzedaży (skorygowana) (w %) |
7,3 |
1,2 |
6,0 pp |
* Podany zasięg ustalono na podstawie analiz wykonanych przez producenta. Rzeczywisty zasięg pojazdu MAN eTruck może różnić się w zależności od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych i topografii terenu. Na zasięg wpływają również inne czynniki, takie jak na przykład indywidualny styl jazdy, ciśnienie w oponach, korzystanie z dodatkowych urządzeń (np. klimatyzacji), obciążenie ładunkiem, czy wybrana konfiguracja pojazdu MAN eTruck.
Komentarze