O spedycji cyfrowej słyszymy od wielu lat, ale nigdy wcześniej nie wykorzystywano jej tak powszechnie, jak dziś. Co więcej, jest już pewne, że to rozwiązanie na stałe zmieni branżę TSL. Sprawdzamy, czym dokładnie jest spedycja cyfrowa, czym różni się od tradycyjnej i czy może całkowicie zastąpić człowieka na stanowisku spedytora?
Spis treści:
- Na czym polega spedycja cyfrowa?
- Spedycja cyfrowa a tradycyjna — czym się różnią?
- Dlaczego sztuczna inteligencja jest potrzebna w spedycji cyfrowej?
- Korzyści z zastosowania cyfrowej spedycji
- Czy cyfrowa spedycja zastąpi człowieka — spedytora?
Nie jest żadną tajemnicą, że nowoczesne technologie wyznaczają drogi w każdej z branż, a szczególnie zauważalne jest to w transporcie. Obok inteligentnych tachografów, systemów wspomagających kierowcę i logistyka, pojawiły się i rozwinęły również rozwiązania z obszaru cyfrowej spedycji. Przyglądamy się im bliżej, aby w pełni zrozumieć ich potencjał.
Na czym polega spedycja cyfrowa?
Cyfrowa spedycja to termin na tyle nowy, że nie doczekał się jeszcze akademickiej definicji, dlatego na razie określa się nim zautomatyzowane usługi w zakresie organizacji przewozu ładunków. Innymi słowy, cyfrowa spedycja wykonuje dokładnie te same działania, co tradycyjna, ale wykorzystuje do tego zaawansowane systemy informatyczne.
Rozwój algorytmów, w tym również sztucznej inteligencji, umożliwił wdrożenie ich do systemów, które odciążają spedytora w wykonywaniu rutynowych czynności, albo takich, które wymagają pracy na dużych zbiorach danych. W tego typu operacjach cyfrowa spedycja okazuje się znacznie wydajniejsza, ale to nie jedyne korzyści z jej zastosowania.
Spedycja cyfrowa a tradycyjna – czym się różnią?
Podstawowa różnica między tradycyjną a cyfrową spedycją polega na tym, że w jej klasycznej wersji to człowiek, zatrudniony na stanowisku spedytora, odpowiedzialny jest za każdy szczegół organizacji transportu. Musi zatem samodzielnie wyszukać fracht, wcześniej wykonawszy analizę jego rentowności, a następnie przypisać go do konkretnego przewoźnika, przygotować dokumentację, śledzić dostawę czy ustalać ETA.
To tylko niektóre z dużej liczby obowiązków spedytora, które należy wykonać, aby poprawnie i zyskiem zrealizować usługę spedycji. Nic więc dziwnego, że spedytorzy to pracownicy obciążeni masą obowiązków, a rozwój firmy spedycyjnej wymaga zatrudniania kolejnych specjalistów. Spedycja cyfrowa okazuje się prawdziwym game changerem, ponieważ wyręcza pracowników w tych powtarzalnych pracach.
Dlaczego sztuczna inteligencja jest potrzebna w spedycji cyfrowej?
Sztuczna inteligencja, która wydaje się otaczać nas zewsząd, została wykorzystana również w cyfrowej spedycji. Można nawet stwierdzić, że jest jej integralną częścią. Algorytmy AI wykorzystywane są na przykład do:
- analizy rentowności frachtów,
- obliczania stawek transportowych,
- optymalizacji tras przewozowych,
- monitoringu stanu floty.
W praktyce nadal odkrywane są nowe obszary, w których nieustannie rozwijająca się sztuczna inteligencja może wspomóc lub wyręczyć człowieka – spedytora. Rozwiązania tego rodzaju okazują się skuteczne, dlatego sięga po nie coraz więcej firm. I właśnie z tego powodu powszechnie uważa się, że cyfrowa spedycja szybko zrewolucjonizuje branżę TSL.
Korzyści z zastosowania cyfrowej spedycji
Cyfrowa spedycja, rozumiana jako digitalizacja procesów logistycznych oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii w zarządzaniu łańcuchem dostaw, zapewnia firmom spedycyjnym wiele korzyści.
Najważniejszą z nich jest bez wątpienia wzrost efektywności operacyjnej. Odciążenie pracowników w rutynowych zadaniach, przyspiesza ich realizację i minimalizuje ryzyko popełnienia błędu przez człowieka. Prowadzi również do obniżenia kosztów poprzez lepszą optymalizację tras i wykorzystania floty (np. redukcja pustych przebiegów).
Cyfrowa spedycja zwiększa przejrzystość operacji łańcucha dostaw, dzięki czemu poprawie ulega również obsługa zleceniodawcy, który może śledzić ładunek, otrzymuje precyzyjne ETA czy informacje o ewentualnych opóźnieniach. Oprócz tego rozwiązania z zakresu cyfrowej spedycji zwiększają elastyczność firmy i możliwości jej skalowania bez konieczności zwiększania zatrudnienia, co jest problematyczne z powodu niewielkiej dostępności specjalistów na rynku pracy.
Czy cyfrowa spedycja zastąpi człowieka – spedytora?
Biorąc to wszystko pod uwagę, wiele osób zadaje sobie pytanie, czy cyfrowa spedycja może zupełnie zastąpić człowieka w krótszej lub dłuższej perspektywie? Dylemat ten wydaje się zawsze towarzyszyć rozmowie na temat konsekwencji rozwoju sztucznej inteligencji. Jednak gdy spojrzymy na problem szerzej, zauważymy, że podobne rozterki towarzyszą nam od początków rozwoju każdej technologii.
Przy obecnych możliwościach sztucznej inteligencji ryzyko, że całkowicie zastąpi ona człowieka w pracy jest praktycznie zerowe. Nie zmienia to jednak faktu, że automatyzacja dużej liczby czynności może prowadzić do zmniejszenia zatrudnienia w niektórych firmach spedycyjnych, które nie planują rozwoju. Pozostałe mają szanse w pełni wykorzystać potencjał cyfrowej spedycji do skalowania biznesu i zwiększenia atrakcyjności swojej oferty. Dlatego, zamiast demonizować nowoczesne rozwiązania, bardziej opłaca się po prostu nauczyć z nich korzystać.
Komentarze