Jak produkowane i testowane są sprzęgła wiskotyczne? Od koncepcji do gotowego produktu.

3 czerwca 2024, 23:12

Sprzęgła wiskotyczne są jednym z kluczowych elementów układu chłodzenia pojazdu. Aby zapewnić maksymalną wydajność, konieczne jest poleganie na producentach, którzy korzystają z materiałów wysokiej jakości i przeprowadzają kompleksowe procesy produkcyjne i testowe. Tak jest w przypadku Cojali, wiodącej hiszpańskiej międzynarodowej firmy produkującej komponenty, która rozpoczęła swoją działalność ponad 30 lat temu. Poprzez swoją markę Cojali Parts oferuje szeroką gamę produktów do wszystkich typów pojazdów i marek, wśród których punktem orientacyjnym są układy chłodzenia. Wyróżnia się także zdolnością do opracowywania rozwiązań „szytych na miarę” dla producentów.

Jeśli chodzi o komponenty używane podczas montażu sprzęgła, to są one otrzymywane w bardzo różnych procesach produkcyjnych, w zależności od ich geometrii i materiałów, z których są wykonane. Wał, w którym montowane są wszystkie elementy sprzęgła, a jednocześnie dopasowany do pojazdu, wykonany jest ze stali i poddawany obróbce mechanicznej na tokarkach CNC, przy użyciu kutej stali jako surowca. Żebrowana rama osłaniająca sprzęgło i tarczę pośrednią otrzymywana jest z odlewu ciśnieniowego specjalnych stopów aluminium. Następnie jest on również poddawany obróbce na tokarce CNC.

Elementy tworzące cewkę sterującą sprzęgieł elektromagnetycznych są montowane w procesie wtrysku tworzywa sztucznego. Aby uzyskać elementy składające się na zawór oraz niektóre elementy zewnętrzne, stosuje się takie techniki jak cięcie laserowe lub tłoczenie. Poza tym te ostatnie poddawane są procesowi cynkowania, co zapobiega korozji. Jedną z najnowszych innowacji jest zastosowanie komponentów drukowanych w 3D.

Podczas produkcji przeprowadzane są również procesy takie jak wyważanie wentylatorów, do którego wykorzystuje się wysoce precyzyjną wyważarkę, aby zapobiec przedwczesnemu uszkodzeniu wentylatora lub sprzęgła wiskotycznego, na którym jest on zamontowany.

Proces testowania przeprowadzany w Cojali obejmuje test końca linii (EOL), rygorystyczny test przeprowadzany na 100% produktów wytwarzanych w Cojali, który zapewnia znaczącą przewagę nad konkurencją. Test ten przeprowadza się na tym samym typie wentylatora, z jakim sprzęgło wiskotyczne będzie montowane w pojeździe zgodnie ze specyfikacjami producenta, w celu zapewnienia jakości tych elementów i zagwarantowania jednakowych warunków pracy.

Najpierw sprawdzane są poziomy włączenia i czasy rozłączenia, aby sprzęgło było w stanie modulować prędkość wentylatora zgodnie z wymaganiami jednostki sterującej. Dzięki tej kontroli prędkości załączania Cojali jest w stanie dostosować produkt do każdych warunków pracy. W rezultacie pojazdy, w których zamontowane są te sprzęgła, oszczędzają paliwo i znacznie zmniejszają emisję hałasu.

Kolejnym fundamentalnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę w tym procesie, jest prawidłowy montaż nowego sprzęgła w pojeździe. Aby ułatwić proces montażu, Cojali oferuje swoim klientom proste instrukcje instalacji, a dodatkowo przy pomocy sprzętu Jaltest Diagnostics istnieje możliwość przeprowadzenia testów funkcjonalnych samego pojazdu. Z jednej strony badania statyczne to badania przeprowadzane na zatrzymanym pojeździe i wykorzystywane do przeprowadzania kontroli przy różnych prędkościach obrotowych silnika. Z drugiej strony badania dynamiczne pozwolą na zebranie danych na temat pracy sprzęgła w trakcie jego użytkowania.

Należy zauważyć, że Cojali, dzięki swojemu Działowi Inżynierii Projektowej, jest w stanie opracować i wyprodukować sprzęgła na zamówienie, zgodnie ze specyfikacjami wymaganymi przez klienta. W tym celu oraz w zależności od tego, czy jest to sprzęgło bimetaliczne czy elektromagnetyczne, konieczne będzie przesłanie Cojali serii pomiarów i informacji, na podstawie których możliwe będzie opracowanie sprzęgła dostosowanego do potrzeb dowolnego producenta pojazdu. W tym celu Cojali posiada oddział, który współpracuje bezpośrednio z producentami pojazdów, czyli dział OEM.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!