Pierwsza w Polsce elektryczna Scania 45R wyjeżdża na drogi. Ciągnik będzie miał specjalne zadanie w dużej firmie logistycznej. Producent podkreśla, że pojazd powstał nie tylko do realizowania tras regionalnych, ale też długodystansowych. Plany nowego właściciela są ambitne.
Elektryczna Scania już “na służbie”
Scania 45R, czyli elektryczny ciągnik o mocy 450 kW (612 KM), to maszyna wyposażona w trzy silniki połączone z automatyczną, sześciobiegową skrzynią biegów. Producent obiecuje, że takie rozwiązania napędowe mają być szczególnie wydajne w zestawach do 64 ton. Taki model trafił do firmy Schavemaker i będzie miał zadania specjalne.
– Elektryczna Scania będzie użytkowana na odcinku pomiędzy miejscami załadunku […] w okolicy Kalisza oraz Leszna, a terminalem firmy w Polsce. Planowana długość trasy pojazdu to ok. 270 km w celu odebrania załadowanych kontenerów i przywiezienia ich na terminal firmy w Kątach Wrocławskich. Po każdym „kółku” pojazd będzie ładowany przez ok. 50 minut przy użyciu szybkiej ładowarki. Co drugi przejazd nastąpi wymiana kierowców. Dzięki właściwemu zaplanowaniu pracy oraz wykorzystaniu atrybutów ciągnika Scania 45R, pojazd pokona tę trasę cztery razy na dobę – komentuje Michał Kubalok, kierownik Schavemaker
Oznacza to, że trasę ciężarówki zoptymalizowano do przejazdu tras mierzących ok. 120-150 kilometrów w jedną stronę. Bazując na specyfikacji producenta, ciągnik powinien zużyć wówczas ok. 30-40% energii z akumulatora, co dawałoby wystarczająco dużo energii na powrót. Jeśli założenia firmy są słuszne, Scania pokona około 1000 kilometrów na dobę, z czego cztery godziny będą wykorzystane wyłącznie na ładowanie.
Zasięg i wydajność akumulatorów
Dopuszczalna masa całkowita wynosi 64 tony. Pojemność akumulatora to 624 kWh, a producent obiecuje maksymalną moc ładowania nawet do 375 kW. Oznacza to, że gigantyczna bateria podłączona do bardzo mocnej ładowarki może odzyskać w godzinę około 270-300 kilometrów, przy założeniu, że maksymalny zasięg ciężarówki ma wynosić 440 kilometrów na jednym (pełnym) naładowaniu.
– Jestem przekonany, że ta elektryczna ciężarówka przyniesie wymierne korzyści nie tylko Schavemaker, ale również całej branży transportowej. Nasze firmy zawsze były na czele wprowadzenia nowych, bardziej zrównoważonych i efektywnych rozwiązań transportowych – komentuje Pawel Kurzawa, dyrektor ds. elektromobilności w Scania Polska S.A.
Komentarze