Firma Hankook przedstawia oponę e-SMART City AU56 dla firm autobusowych i zakładów komunikacji miejskiej, która spełnia szczególne wymagania autobusów elektrycznych. W rezultacie zastosowania najnowszej technologii opona umożliwia większy zasięg na jedno ładowanie akumulatora przy jednoczesnym wydajnym przenoszeniu wysokiego momentu obrotowego na drogę. Oprócz tego nowa opona jest zoptymalizowana pod kątem nośności.
Guy Heywood, wiceprezes Marketing Strategy Truck and Bus w firmie Hankook Tire Europe, wyjaśnia:
– Jesteśmy bardzo dumni z tego, że wraz z modelem e-SMART City AU56 możemy zaprezentować nasz pierwszy produkt, który został opracowany specjalnie dla w pełni elektrycznych autobusów miejskich. Ta opona zwiększa wydajność w publicznej komunikacji miejskiej i przyczynia się do przyspieszenia transformacji w kierunku elektromobilności. Niski współczynnik zużycia umożliwia długotrwałe użytkowanie, co z kolei pozwala obniżyć koszty. Materiały o wysokiej wytrzymałości i innowacyjna konstrukcja zapewniają trwałość nawet w warunkach wysokiego obciążenia. Ponadto struktura tej opony sprawia, że znakomicie nadaje się do pogłębiania bieżnika oraz bieżnikowania, co z kolei przyczynia się do ochrony zasobów naturalnych.
Opony do autobusów elektrycznych muszą spełniać wyjątkowo wysokie wymagania pod względem codziennego użytkowania. Do osiągnięcia maksymalnego zasięgu na jedno ładowanie potrzebują niewielkiego oporu toczenia. Poza tym muszą bezpiecznie przenosić wysoki moment obrotowy pojazdów elektrycznych na drogę, nie powodując przy tym nadmiernego zużycia pod wpływem ścierania. A ze względu na bazującą na ciężkim akumulatorze konstrukcję pojazdu muszą również poradzić sobie ze znacznym ciężarem autobusu. Na tym nie koniec – zwłaszcza w ruchu miejskim wymagany jest niski poziom hałasu toczenia, który zwiększa komfort podróży znajdujących się wewnątrz pojazdu pasażerów. Ponadto opony regularnie kursujących autobusów są wystawione na wysokie obciążenia mechaniczne.
Nowy model e-SMART City AU56 jest wyposażony w specjalnie wzmocnione ściany boczne, które chronią przed uderzeniami oraz obrażeniami ciała w przypadku typowego dla takich autobusów bardzo bliskiego dojeżdżania do krawędzi chodników i zatok autobusowych. Ta ściana boczna jest przy tym wykonana w taki sposób, aby opona była maksymalnie wytrzymała i jednocześnie mogła sprostać wszystkim wymaganiom w codziennym użytkowaniu w środowisku miejskim. Dodatkowe bezpieczeństwo zapewnia nowy trójstopniowy wskaźnik, dzięki któremu na pierwszy rzut oka można stwierdzić zużycie ściany bocznej.
Do zaprojektowania modelu e-SMART City AU56 firma Hankook zaprzęgła technologie, takie jak wspomagane sztuczną inteligencją projektowanie, testy z użyciem cyfrowego bliźniaka oraz kształty bieżnika drukowane w technologii 3D. Opona e-SMART City AU56 jest wyposażona w lamele w kształcie litery S umiejscowione między bocznymi i stycznymi klockami bieżnika, które poprawiają wzajemne zazębienie klocków. Powoduje to wydłużenie trwałości oraz zwiększenie przyczepności, co jest niezbędne ze względu na wysoki moment obrotowy. Do tego przyczyniają się również trójwymiarowe zygzakowate linie w obrębie klocków bieżnika. Ponadto wraz ze spadającą głębokością bieżnika następuje odsłonięcie ukrytych rowków i lamel, co jest umożliwiane przez zastosowanie technologii druku 3D. Pozwala to zapewnić bezpieczeństwo, trakcję oraz przyczepność w mokrych warunkach na wymaganym poziomie przez cały cykl życia opony. Małe klocki w kształcie stopni zapewniają równomierne zużycie i zapobiegają zakleszczaniu się kamieni, co dodatkowo wydłuża żywotność opony.
Opona e-SMART City AU56 została zaprojektowana pod kątem możliwości pogłębiania bieżnika i bieżnikowania, co jest umożliwiane przez dodatkową gumę bieżnika oraz karkas.
Opona e-SMART City AU56, przeznaczona na wszystkie osie, będzie początkowo dostępna w standardowym rozmiarze 275/70 R 22.5. Jest wyposażona zarówno w oznaczenie M+S, jak również symbol płatka śniegu (3PMS), co potwierdza jej przydatność w porze zimowej. Ponadto na jej boku znajduje się nowy piktogram w kształcie autobusu elektrycznego, który jednoznacznie identyfikuje ją jako oponę do autobusów elektrycznych.
Komentarze