Wielki test elektrycznych ciężarówek dobiegł końca. Czy długodystansowy e-transport w Europie ma rację bytu?

14 sierpnia 2024, 12:33

Testy elektrycznych ciężarówek, które obejmowały dojazd do najodleglejszych krańców kontynentalnej europy dobiegły końca. Samochody ładowane były wyłącznie na publicznych stacjach ładowania. Czy organizatorzy mogą ogłosić sukces.

Koniec elektrycznej wyprawy po Europie

Mercedes-Benz Trucks z sukcesem zakończył europejski przejazd ciężarówek eActros 600. Po 45 dniach w pełni elektrycznej wyprawy konstruktorskiej, trasą wiodącą przez łącznie 22 kraje, dwa przedseryjne prototypy Mercedes-Benz eActros 600 pod koniec ubiegłego tygodnia dotarły bezpiecznie z powrotem do niemieckiego Wörth am Rhein, mając na liczniku ponad 15 tysięcy kilometrów więcej. Obie e-ciężarówki pokonały w tym czasie odpowiednio 15 269 i 15 939 kilometrów, a każda z nich ukończyła przejazd przy całkowitej masie zestawu ciężarowego wynoszącej 40 ton. Na całej trasie konstruktorzy tankowali obie ciężarówki dalekobieżne wyłącznie z publicznie dostępnych punktów ładowania.

 – Oba pojazdy testowe doskonale radziły sobie na trasie. Mamy za sobą prawie siedem tygodni ekscytujących doświadczeń i spotkań, podczas których mogliśmy zdobyć mnóstwo cennej wiedzy. Wyprawa na tak ogromną skalę wymaga skrupulatnego przygotowania i planowania, zwłaszcza pod kątem ładowania akumulatorów z publicznych punktów ładowania. Pomimo bardzo różnych doświadczeń z postojami na ładowanie, okazało się, że zastosowanie napędu akumulatorowo-elektrycznego w transporcie dalekobieżnym jest możliwe. 500-kilometrowy zasięg eActrosa 600 na jednym ładowaniu akumulatora był dla nas zawsze wiarygodnym parametrem planowania. – powiedział Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks.

Przejazd obserwowało z bliska ok. 30 dziennikarzy z 20 krajów europejskich – prawie wszyscy zasiedli również za kierownicą. Informacje na temat konkretnych wniosków i ustaleń wynikających z „Mercedes-Benz eActros 600 European Testing Tour 2024” producent przedstawi na wrześniowych targach IAA Transportation w Hanowerze.

Północny i południowy kraniec Europy jako kluczowe punkty trasy

Oficjalne rozpoczęcie przejazdu miało miejsce 11 czerwca we Frankfurcie nad Menem. Trasa dwóch samochodów ciężarowych wiodła najpierw na północ – przez Niemcy, Danię i Szwecję, by punktualnie na przesilenie letnie doprowadzić je do kulminacyjnego punktu pierwszego etapu: Przylądka Północnego w Norwegii, najdalej na północ wysuniętego punktu Europy osiągalnego drogą lądową. Pod koniec czerwca konwój wyruszył na południe – przez Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Czechy, Austrię, Słowację, Węgry, Chorwację, Słowenię, Włochy, Francję i Hiszpanię. Po krótkim postoju w drugim kluczowym punkcie przejazdu, hiszpańskiej Tarifie – najdalej na południe wysuniętym skrawku kontynentu europejskiego – trasa poprowadziła ciężarówki z powrotem na północ, przez Portugalię, Francję, Belgię, Holandię i Luksemburg – do Niemiec.

Cel: zdobycie doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach

Celem Mercedes-Benz Trucks w ramach przejazdu „eActros 600 European Testing Tour 2024” było pozyskanie szerokich doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach, w rozmaitych warunkach topograficznych i strefach klimatycznych. Producent chce następnie podzielić się zdobytą wiedzą z zainteresowanymi klientami. Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin, wraz z nową, niezwykle ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia eActrosowi 600 zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania akumulatorów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!