Dzięki korzystnemu położeniu na skrzyżowaniu szlaków handlowych oraz rozwiniętej infrastrukturze, Węgry stanowią kluczowy punkt transportowy Europy. Kraj ten jest także istotnym partnerem handlowym Polski – saldo wymiany wzrosło w 2022 roku o 20 proc. do niemal 14 mld euro. Intensywna wymiana handlowa wspiera sektor transportowy w Europie Środkowej.
Polsko- Węgierskie relacje handlowe nabierają impetu
Rozpoczęcie działalności Polsko-Węgierskiej Izby Gospodarczej w Warszawie i Budapeszcie w 2019 roku zintensyfikowało dotychczasową współpracę gospodarczą obu państw. W 2022 roku polski eksport na Węgry wyniósł 8 819 mln euro i stanowił 2,57 proc. globalnego eksportu naszego kraju, natomiast eksport z Węgier do Polski stanowił kwotę 5 072 mln euro i wzrósł z poziomu 4 402 mln euro w 2021 roku. Transport towarów między państwami odbywa się głównie przy wykorzystaniu dobrze rozwiniętej infrastruktury drogowej, która w połączeniu z niedużą odległością umożliwia efektywną dystrybucję towarów do miejsc docelowych.
– Saldo wymiany handlowej między Polską a Węgrami pozostaje korzystne dla nas, co oznacza, że to z Polski częściej wyjeżdżają transporty. Zwłaszcza w ostatnich dwóch latach zauważamy duży wzrost wysyłek z terytorium naszego kraju. Największy skok odnotowaliśmy między 2022 a 2023 rokiem, gdy liczba nadań wzrosła o 15 tys. W roku 2024 tylko do października mieliśmy zrealizowanych niemal 27 tys. dostaw do Węgier. Z kolei z Węgier odnotowujemy rokroczne spadki liczby transportów do Polski. Cztery lata temu do naszego kraju docierało ponad 2 tys. przesyłek, podczas gdy w ubiegłym roku liczba ta spadła do 1800. Struktura towarowa wymiany handlowej, pozostaje jednak stabilna, a dominującymi produktami są wyroby przemysłu elektromaszynowego, metalurgicznego, chemicznego oraz rolno-spożywczego Jeśli chodzi o transporty realizowane przez nas to najczęściej są to produkty FMCG, kosmetyki, ubrania, zabawki – mówi Adrian Gradowski, dyrektor transportu międzynarodowego w FM Logistic Central Europe.
Znaczenie Węgier w transporcie europejskim
W ostatnich latach wzrosło również znaczenie Węgier w europejskich relacjach handlowych. Węgierska gospodarka jest jedną z najbardziej otwartych na świecie,[3], a eksport stanowi 85 proc. krajowego PKB. Według Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w latach 2019-2022 PKB Węgier wzrosło o 5,9 proc., a aktualne dane informują, że wynosi około 182 miliardy dolarów. Plasuje to Węgry na 55. miejscu w skali światowej pod względem wielkości gospodarki oraz na 17. miejscu w Unii Europejskiej. Tym samym Węgrzy odpowiadają za 1 proc. jej ogólnego PKB.
Do wzrostu znaczenia Węgier na europejskim rynku przyczyniła się również w 2024 roku decyzja Komisji Europejskiej o włączeniu tego kraju do Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk. Dużą zasługę ma w tym bez wątpienia położenie geograficzne na skrzyżowaniu szlaków transportowych Północ-Południe oraz Wschód-Zachód. Nie mniej ważny jest jednak bardzo dobrze rozwinięty system kolejowy i drogowy, dzięki któremu transport odbywa się bardzo sprawnie.
– Węgry odgrywają dużą rolę nie tylko w kontekście wymiany gospodarczej z Polską, ale też w kwestii transportu w całym regionie Europy Środkowej. To ważny węzeł na trasach Północ-Południe, jak również pomost na linii Europa-Azja. To także istotny punkt w siatce środkowoeuropejskich połączeń FM Logistic. W ostatnich latach przewoźnikom dało się we znaki skomplikowane i wysokie węgierskie myto, którego podwyżki miały miejsce w 2023 roku. Znaczenie Węgier w wymianie handlowej będzie jednak rosło, a zwiększająca się liczba zleceń powinna zrównoważyć wyższe koszty – dodaje Adrian Gradowski z FM Logistic.
Węgierskie PKB zgodnie z przewidywaniami Komisji Europejskiej w 2023 roku wzrosło o 0,5 proc. Prognozy na rok 2024 mówią o wzroście 2,5 proc., co pokazuje, że potencjał gospodarczy kraju wciąż jest duży, a co za tym idzie dobre relacje handlowe utrzymywane przez Polskę mogą wpłynąć pozytywnie również na nasz obrót handlowy.
Komentarze