Kamaz promuje napęd na gaz

, 22 listopada 2013, 11:54

Kamaz stawia na paliwo gazowe jako alternatywę w stosunku do oleju napędowego. Świadczy o tym m.in. zaangażowanie firmy w dwa projekty: ekologiczny rajd pojazdów CNG „Blue Corridor 2013 Hansa” oraz rajd „Silk Way 2013”.

Blue Corridor 2013 Hansa

Rajd, który rozpoczął się 3 października w Sankt Petersburgu, a jego trasa, licząca prawie 4 000 km, prowadzi przez Rosję, Finlandię, Szwecję, Danię, Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę oraz Estonię.

Do Polski karawana pojazdów uczestniczących w rajdzie przybyła 11 października, rozpoczynając swoją obecność od zwiedzenia budowanego właśnie terminala CNG w Świnoujściu. Dzień później – 12 października uczestnicy rajdu przejechali do zakładu produkującego zbiorniki kompozytowe CNG marki STAKO w Słupsku oraz wizytowali zajezdnię autobusów CNG w Gdyni. Zwieńczenie polskiego odcinka „Blue Corridor 2013 Hansa” stanowiła specjalna konferencja w Gdańsku, 13 października. Zgromadziła ona przedstawicieli dostawców gazu ziemnego oraz producentów pojazdów, a w jej trakcie zainteresowani zaprezentowali ekologiczne zalety paliw gazowych typu CNG i LNG oraz dostępne na rynku technologie tankowania samochodów gazowych. Honorowy Patronat nad polskim etapem rajdu objął Minister Gospodarki – Janusz Piechociński.

Projekt nie tylko promuje paliwa gazowe, ale pokazuje też, czy przy dzisiejszym stopniu rozwoju technologii zasilania paliwami gazowymi oraz przy już dostępnej gazowej infrastrukturze do tankowania, samochody Kamaz wykorzystujące paliwa gazowe w mogą stanowić sensowną alternatywę (układzie ekonomicznym i użytkowym) w stosunku do pojazdów z tradycyjnym systemem zasilania paliwami opartymi na ropie naftowej.

Do udziału w CNG „Blue Corridor 2013 Hansa” Kamaz wystawił 2-osiową śmieciarkę klasy lekkiej (12t DMC) typ 4308, przygotowaną do wykorzystania w służbach komunalnych oraz w pewnych zastosowaniach specjalizowanych, jak przykładowo w typowej miejskiej dystrybucji.

– „Cały czas analizujemy sytuację w Polsce w obszarze szerszej komercjalizacji w ciężarówkach paliw opartych na gazie ziemnym. Jeśli nasi klienci wyrażą takie zainteresowanie, będziemy w stanie dostarczyć im odpowiednie pojazdy. Mogą one pochodzić zarówno z klasy lekkiej, średniej, jak i ciężkiej. Jesteśmy otwarci na propozycje naszych klientów, a skonstruowanie gazowego samochodu rajdowego przygotowanego do rajdów terenowych dobitnie świadczy, iż dla Kamaza nie ma trudnych wyzwań i tematów. Przy czym, co podkreślę, jeśli takie będzie zainteresowanie ze strony naszego rynku, stosowne auta możemy opracować w kraju, w ramach współpracy z naszymi podmiotami mogącymi dostarczyć odpowiednie instalacje wraz z wymaganym osprzętem” – powiedział Wojciech Traczuk, dyrektor handlowy Kamaz Polska.

Silk Way 2013

Drugim projektem był udział w prestiżowym rajdzie „Silk Way 2013”, który przebiegał między miastami Moskwa-Tambov-Wołgograd-Elista-Astrachań, a jego łączna długość wyniosła 4097 km.

W imprezie tej, która rozpoczęła się 5 lipca w Moskwie i zakończyła 13 lipca w Astrachaniu, uczestniczyło ponad 100 zawodników z 27 krajów, w tym 26 zespołów korzystających z samochodów ciężarowych. Wśród nich znalazła się fabryczna załoga Kamaz, jadąca 2-osiowym wariantem modelu 4911, odznaczającym się bardzo wysoką zdolnością pokonywania bezdroży. Pojazd ten należy do firmy Kamaz i był dotychczas wielokrotnie wykorzystywany przez jej fabryczną załogę w różnorodnych rajdach terenowych. Do startu w „Silk Way 2013” dostosowano go jednak w dotąd niespotykany sposób, gdyż zmodyfikowano specjalnie pod kątem zasilania sprężonym gazem ziemnym (CNG). Wymagało to zmian w silniku oraz wprowadzenia całego gazowego systemu zasilania – instalacji zasilania sprężonym gazem ziemnym wraz z butlami. Modyfikacji tych dokonał sam Kamaz. Samochód wystawiła fabryczna załoga, którą tworzyły trzy osoby – Sergey Kupriyanov (rzecznik prasowy centrali OAO Gazprom), Alexander Kupriyanov oraz Anatoly Tanin. Generalnym sponsorem przedsięwzięcia był koncern gazowy Gazprom.

Głównym celem opracowania tego wariantu było sprawdzenie, czy wielotonowe ciężarówki zasilane paliwami alternatywnymi – w tym przypadku sprężonym gazem ziemnym – są w stanie w pełni konkurować z odmianami tradycyjnymi – z w pełni tradycyjnymi układami napędowymi. Uczestnictwo Kamaza 4911 4×4 CNG było pierwszym przypadkiem, gdy w dosyć trudnym rajdzie terenowym brała udział ciężarówka klasy ciężkiej zasilana wyłącznie paliwem gazowym. Dotychczas w rajdach tego rodzaju startowały już bowiem auta terenowe zasilane sprężonym gazem ziemnym, ale były to wersje klasy lekkiej – w ostatnich latach w rajdzie Dakar dwukrotnie takie pojazdy wystawiła firma GASCO.

Wyzwanie stojące przez Kamazem rajdowym 4911 4×4 CNG było dość duże, postawione cele zostały jednak w pełni osiągnięte. W ciągu 8 dni ciężarówka pokonała 7 etapów rajdu w mniej niż 42 godziny. Większość trasy – 2700 km – prowadziła przez stepy i wydmy. Mimo zasilania sprężonym gazem ziemnym Kamaz charakteryzował się dobrymi własnościami jezdnymi, a instalacja gazowa nie sprawiała problemów technicznych. Dobra jazda oraz zaangażowanie całej załogi spowodowały, iż w końcowej klasyfikacji w kategorii samochodów ciężarowych zajął on ostatecznie wysokie, 8 miejsce.

– „W czasie jazdy testowano Kamaza z instalacją gazową w najbardziej ekstremalnych warunkach, jakie można sobie wyobrazić dla pojazdu. Osiągnięte rezultaty prześcignęły nawet najśmielsze oczekiwania. 8 pozycja w klasyfikacji ciężarówek oraz 18 miejsce w klasyfikacji generalnej to fenomenalny wynik dla ekipy, która nie zajmuje się profesjonalnie tym sportem” – stwierdził Wojciech Traczuk.
 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

82.160.155.*, 29 listopada 2013, 19:57 0 0

swietna inicjatywa

Odpowiedz