MPK Wrocław oficjalnie odebrało od Volvo Polska autobus hybrydowy. To pierwszy pojazd tego typu, który będzie jeździł na regularnej linii komunikacji miejskiej obsługiwanej przez MPK Wrocław.
– Pojazd hybrydowy eksploatowany na regularnej linii miejskiej to doskonała okazja, by w dłuższym okresie czasu przyjrzeć się nowoczesnym technologiom. Interesuje nas kwestia wytrzymałości akumulatorów jonowo-litowych czy zużycia paliwa. Deklaracje producenta są naprawdę interesujące – mówi Zdzisław Ferenz, dyrektor ds. Przewozów i Eksploatacji, członek zarządu MPK Wrocław.
W ciągu najbliższych dwóch lat przewoźnik planuje zamienić ponad setkę najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych autobusów na nowoczesny tabor.
Jako równoległa hybryda, pojazd może być napędzany niezależnie silnikiem elektrycznym lub silnikiem diesla, albo obydwoma silnikami w tym samym czasie. Energia wytwarzana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze, a następnie wykorzystywana do produkcji energii dla silnika elektrycznego.
Silnik diesla wyłącza się automatycznie na przystankach autobusowych i światłach, a pojazd zasilany jest bezgłośnie i bez spalin energią elektryczną. Autobus rusza również jedynie przy pomocy silnika elektrycznego, a po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełącza się na silnik diesla.
Najnowsza generacja modeli hybrydowych – Volvo 7900 Hybrid zużywa do 39% mniej paliwa i w odpowiednio mniejszym stopniu oddziałuje na klimat niż analogiczne autobusy diesla, a przy tym emituje o połowę mniej tlenku azotu i cząstek stałych.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu rocznie przewozi około 185 milionów pasażerów. MPK obsługuje 22 linie tramwajowe i 53 regularne linie autobusowe. Pojazdy MPK przejeżdżają rocznie 34 miliony kilometrów na liczących 1200 kilometrów trasach wrocławskiej komunikacji miejskiej.
Seryjna produkcja autobusów hybrydowych Volvo rozpoczęła się w 2010 roku we Wrocławiu. Od tamtej pory firma sprzedała już ponad 1000 hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.
Od 2011 roku przeprowadzono liczne prezentacje i testy autobusu hybrydowego Volvo w polskich miastach, m.in. we Wrocławiu, Lublinie, Tarnobrzegu, Białymstoku, Siedlcach, Gliwicach, Warszawie, Olsztynie, Gdyni, Szczecinie, Opolu, Łomży, Ełku, Bielsku-Białej, Krakowie, Elblągu, Trójmieście, Inowroclawiu, Jarocinie, Kędzierzynie i Jeleniej Górze.
– Testy, które przeprowadziliśmy na liniach komunikacji miejskiej różnych miast Polski potwierdzają, że autobus hybrydowy Volvo sprawdza się również w polskich warunkach, uzyskując niskie zużycie paliwa – od 26 do 30 litrów na 100 km, w zależności od trasy. – mówi Małgorzata Durda, Dyrektor ds. Sprzedaży Autobusów, Volvo Polska.
Komentarze