Konkurs Young European Truck Driver to nie tylko sprawdzian z jazdy ciężarówką. Równie ważna jest rozległa wiedza teoretyczna, która obejmuje m.in. zagadnienia z zakresu ogumienia, pierwszej pomocy oraz aktualnych przepisów o ruchu drogowym.
Konkursowe pytania teoretyczne zmieniają się w miarę upływu lat, stosownie do zmian w przepisach oraz rosnących oczekiwań wobec kierowców. Kładą nacisk na bezpieczeństwo pojazdu, pozostałych uczestników ruchu oraz ładunku. Każdy z ponad 200 000 uczestników konkursu musi na początek sprawdzić się w teście teoretycznym.
Opracowanie ujednoliconego testu, który będzie równie uniwersalny na całym świecie jest trudne. Jurorzy w Polsce musieli przeprowadzić dodatkowy test, ponieważ do następnego etapu przeszło więcej kierowców niż przewiduje regulamin. Jeden z kierowców uzyskał w pierwszym teście 12 punktów na 12 możliwych, inny 10 punktów, a ośmiu kierowców zdobyło po 9 punktów. Dopiero dodatkowe pytania wyłoniły ośmioosobową grupę, która przeszła do kolejnego etapu.
– „To pokazuje, jak wysoki poziom wiedzy teoretycznej posiadają kierowcy” – mówi Stefan Przeniosło, Junior Marketing Project Manager w Scania Polska. Uczestnicy konkursu musieli odpowiedzieć na pytania dotyczące przepisów, czasu pracy oraz ekonomicznej eksploatacji ciężarówki.
W Belgii jurorzy stworzyli część teoretyczną z pomocą specjalistów z Czerwonego Krzyża oraz firmy Michelin. Pierwsi podpowiedzieli pytania na temat zdrowia i bezpieczeństwa oraz ocenili umiejętności kierowców w zakresie restytucji krążeniowo-oddechowej i obsługi gaśnicy. Drudzy pytali o opory toczenia i ich związek ze zużyciem paliwa, a także o to jak dobór opon wpływa na bezpieczeństwo.
Również w Rumunii Scania skorzystała z pomocy Czerwonego Krzyża. Jego członkowie zainscenizowali wypadek z ochotnikami grającymi rolę poszkodowanych. Kierowcy musieli zająć się „ofiarami”, zdecydować kto potrzebuje pomocy w pierwszej kolejności i jakie działania podjąć, aby uratować życie uczestników wypadku.
– „Rola kierowcy wykracza daleko poza przewóz ludzi i towarów. Najzdolniejsi wciąż mierzą się z czymś więcej niż ich ciężarówka, udzielając pomocy na drodze albo załatwiając sprawy w urzędzie celnym.” – powiedział Mikael Person, Project Manager Konkursu Kierowców Scania.
Komentarze