Internet stwarza olbrzymie możliwości dla operatorów flot oraz właścicieli firm transportowych. Już w 2016 roku każdy nowo wyprodukowany samochód ciężarowy przeznaczony do ruchu dalekobieżnego w Europie i USA będzie wyposażony w opcje dostępu do Internetu.
Funkcje wykorzystujące Internet przyczynią się do podniesienia wydajności i obniżenia kosztów transportu. Fundamentem technicznym dla tego rodzaju usług są jednostki CCU (Connectivity Control Units) produkowane przez firmę Bosch. Przesyłanie danych umożliwia tym urządzeniom połączenie elektroniki pokładowej pojazdu z zewnętrznymi serwerami. Dodatkowo Bosch oferuje internetowe usługi telematyczne, umożliwiające np. planowanie terminów serwisowania lub monitoring cennych ładunków.
Dzięki Internetowi Bosch wspiera operatorów flot przy planowaniu prac serwisowych w pojazdach. Za pośrednictwem Internetu samochody na bieżąco przesyłają ważne dane eksploatacyjne, takie jak przebieg i zużycie paliwa. Równocześnie rejestrowane są wszelkiego rodzaju błędy zgłaszane przez sterowniki elektroniczne w pojeździe. Informacje w formie zakodowanej są przekazywane do centrum obliczeniowego, analizowane i udostępniane operatorom flot. Dzięki temu możliwe jest wcześniejsze zaplanowanie prac serwisowych lub napraw, co ogranicza przestoje.
Eco.Logic Motion
Dzięki podłączeniu do Internetu Bosch może aktualizować i optymalizować rozwiązanie systemowe Eco.Logic Motion. Już dziś rozwiązanie to, wykorzystujące rozszerzone dane nawigacyjne, w tym informacje o ukształtowaniu terenu i promieniach zakrętów, umożliwia opracowanie inteligentnej strategii jazdy. Pozwala to obniżyć zużycie paliwa średnio o 5%. W przyszłości bazujące na chmurze obliczeniowej dynamiczne dane dotyczące ograniczeń prędkości i robót drogowych, będą mogły być uwzględniane przy dopasowaniu prędkości jazdy lub wyborze biegów, zużycie paliwa będzie można jeszcze bardziej obniżyć.
Secure Truck Parking
Za systemem Bosch Secure Truck Parking stoi idea poprawy bezpieczeństwa w całym łańcuchu logistycznym. Już dzisiaj usługa umożliwia spedytorom wcześniejsze zarezerwowanie jednego ze 100 dostępnych miejsc parkingowych przy autostradach. System działa także prewencyjnie, zapobiegając napadom na samochody ciężarowe. W przyszłości miejsca postojowe będą monitorowane przez kamery. W ten sposób będzie można w czasie rzeczywistym wykrywać wszelkie zagrożenia, przypadki uszkodzenia mienia oraz kradzieży.
Trailer Control Unit
Bosch opracował własne rozwiązanie telematyczne przeznaczone dla samochodów użytkowych z naczepą. Trailer Control Unit informuje spedytora na bieżąco o miejscu pobytu i statusie przewożonego ładunku. Dzięki własnemu zasilaniu funkcja działa także wtedy, gdy naczepa nie jest podłączona do ciągnika samochodowego. Trailer Control Unit przesyła do centrum obliczeniowego cenne komunikaty dotyczące np. wartości ciśnienia w oponach czy informacji o otwartych drzwiach ładowni. Wszelkie odstępstwa od planowych procedur są natychmiast wykrywane i dyspozytor ma możliwość wdrożenia odpowiednich działań. System nadzoruje i dokumentuje w sposób ciągły także temperaturę w ładowni, co ma znaczenie przy transporcie mrożonek lub świeżych produktów.
On-Board-Unit
Od roku 2013 Bosch dostarcza także nową jednostkę OBU (On-Board-Unit) dla celów poboru opłat drogowych od samochodów ciężarowych w Niemczech. Jednostka ta jest ważnym elementem procesu automatycznego rozliczania płatności w niemieckim systemie opłat drogowych. Dzięki sygnałowi GPS, OBU na bieżąco określa lokalizację samochodu użytkowego i za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej w regularnych odstępach czasu dostarcza zakodowane dane do centrum obliczeniowego. Na podstawie specjalnej mapy system identyfikuje przejechany odcinek i oblicza wysokość opłaty. Urządzenia o znormalizowanych wymiarach 1-DIN posiadają teraz większe moce obliczeniowe i archiwizacyjne, co pozwoli im spełnić także przyszłe wymagania techniczne.
System eCall
W momencie kiedy dochodzi do wypadku, system automatycznie przesyła do centrali Bosch ważne dane, takie jak lokalizacja, godzina i kierunek jazdy. Ponadto, operator nawiązuje kontakt głosowy z pojazdem i ustala, gdzie najbliżej miejsca zdarzenia znajduje się policja lub pogotowie. Jeżeli nie uda się nawiązać kontaktu z pasażerami pojazdu, operator natychmiast powiadamia służby ratunkowe. Zaleta rozwiązania Bosch: wielojęzyczni operatorzy komunikują się z ofiarami wypadku w ich języku, oraz powiadamiają lokalne służby ratownicze o zdarzeniu. Przykładowo, kierowca niemiecki, który miał wypadek w Hiszpanii, może porozumieć się w swoim języku z pracownikiem centrali i udzielić mu szczegółowych informacji o rodzaju zdarzenia oraz innych osobach rannych. Bosch ma wtedy możliwość bezzwłocznego powiadomienia lokalnych służb ratunkowych i przekazania im szczegółów.
Jednostki CCU firmy Bosch umożliwiają realizację wielu usług. Do ich zalet należy prosta instalacja. Jednostka jest integrowana w sieci pokładowej za pomocą standardowego złącza diagnostycznego OBDII. Jednostkę montuje się w niewidocznym miejscu w przestrzeni na stopy lub na desce rozdzielczej. W przypadku wycofania pojazdu z floty urządzenie można bez problemu zdemontować. Obecnie trwają prace nad drugą generacją CCU. Jednostka jest przystosowana do współpracy z szybką siecią LTE.
Komentarze