Bezemisyjna rewolucja Nissana wkroczyła w kolejną ważną fazę, której początek wyznaczyła premiera e-NV200, drugiego stuprocentowo elektrycznego pojazdu marki. Właśnie rozpoczęła się sprzedaż tego modelu w Polsce.
e-NV200 nie emituje spalin, ponieważ jest napędzany zaawansowanym silnikiem elektrycznym czerpiącym energię z akumulatorów. Zespół napędowy pochodzi z Nissana LEAF – Światowego Samochodu Roku 2011 – łącząc go z największą w tej klasie pojazdów przestrzenią ładunkową i funkcjonalnością Nissana NV200, czyli Międzynarodowego Vana Roku 2010.
Mimo że w elektrycznym vanie wykorzystano szereg elementów z modeli LEAF i NV200, około 30 proc. podzespołów jest unikatowych dla e-NV200. Różnice dotyczą między innymi wyglądu zewnętrznego, przeprojektowanego zawieszenia, zmian we wnętrzu, nowego zestawu akumulatorów oraz układu hamulcowego z bardziej wydajnym systemem odzyskiwania energii.
e-NV200 jest dostępny jako kompaktowy furgon oraz pięciomiejscowa wersja osobowa Combi. Każda z nich jest oferowana w dwóch poziomach wyposażenia: Acenta oraz Tekna.
W wersji dostawczej kubatura przedziału ładunkowego wynosi 4,2 m3, co pozwala na przewożenie dwóch europalet, natomiast przesuwane drzwi boczne po obu stronach nadwozia i szeroko otwierane tylne drzwi (dostępne również jako klapa z zawiasami przy górnej krawędzi) maksymalnie ułatwiają załadunek i rozładunek. Ładowność 770 kg jest nawet większa niż w NV200 z silnikiem wysokoprężnym.
Zgodnie z homologacją NEDC Nissan e-NV200 ma zasięg 170 km (średni dzienny przebieg 70% kompaktowych vanów wykorzystywanych w firmach wynosi 100 km). Akumulator pojazdu można naładować przez noc w ciągu 8 godzin ze zwykłego jednofazowego gniazdka elektrycznego z zabezpieczeniem 16-amperowym przy poborze mocy 3,3 kW. Czas ten skraca się do czterech godzin, jeżeli samochód zostanie podłączony do gniazda 32-amperowego, umożliwiającego pobór mocy 6,6 kW.
Ładowanie od 0 do 80 proc. pojemności za pomocą specjalnej szybkiej ładowarki CHAdeMO DC 50 kW trwa 30 minut lub nawet krócej, jeżeli akumulator nie był do końca rozładowany. Zapas energii można zatem uzupełnić na przykład w trakcie załadunku towaru przed kolejną dostawą.
Nowy e-NV200 jest wytwarzany w hiszpańskich zakładach firmy w Barcelonie. Z tamtejszej fabryki pochodzą wszystkie egzemplarze e-NV200 sprzedawane na całym świecie. Są one produkowane w Hiszpanii równolegle z NV200, natomiast ogniwa litowo-jonowe Nissan sprowadza ze swoich zakładów w Sunderland w Wielkiej Brytanii.
Cena modelu e-NV200 na polskim rynku rozpoczynają się od 108 000 zł netto za furgon oraz 112 000 zł netto za wersję Combi.
Komentarze