Solaris przedstawił swoje wyniki za 2014 rok. Firma ponownie zwiększyła sprzedaż, rozwinęła technologie napędu elektrycznego i zdobyła zamówienia na 36 takich pojazdów. Fotel prezesa po Solange Olszewskiej zajmie Andreas Strecker, który wcześniej pracował w Daimler Buses North America. Firma pozostanie w rękach rodziny Olszewskich.
Sprzedaż
Spółka sprzedała łącznie aż 1380 autobusów oraz trolejbusów i tym samym pobiła swój wynik z 2013 roku, kiedy to do klientów przekazano 1302 sztuki. Aż 80% spośród zrealizowanych w ubiegłym roku zamówień stanowią dostawy do odbiorców zagranicznych (1100 sztuk). Na rynku polskim nabywców znalazło 280 jednostek, dając po raz dwunasty dając Solarisowi pozycję krajowego lidera w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich.
Najważniejszym rynkiem eksportowym były Niemcy, dokąd w 2014 roku zostało sprzedanych 197 pojazdów. Wśród nich znalazł się autobus, który opuścił bramy fabryki w Bolechowie z numerem 10 000. Był to Solaris Urbino 12 electric dla Dusseldorfu.
Znaczącymi kierunkami eksportu w minionych dwunastu miesiącach były także Bułgaria (146 sztuk), Czechy (128 sztuk) i Włochy (102 sztuki). W podsumowywanym okresie autobusy marki Solaris po raz pierwszy trafiły też do Turcji. Stało się to za sprawą wygranego i zrealizowanego przetargu na dostawę 100 przegubowych Urbino 18 dla firmy ESHOT z Izmiru.
– „Kolejny rok rekordowo wysokiej sprzedaży to efekt zaufania, jakim obdarzyli nas dotychczasowi klienci i intensyfikacji działań sprzedażowych w krajach europejskich. W minionym okresie byliśmy bardzo aktywni zarówno tam, gdzie Solaris jest znany od dawna, jak też na rynkach, gdzie debiutowaliśmy, na przykład w Turcji. Nie wykluczamy także, że w przyszłości w poszukiwaniu następnych kontraktów wyjdziemy poza nasz kontynent” – stwierdza Solange Olszewska, Prezes Zarządu firmy Solaris.
Inwestycje
Konsekwencją rokrocznie wzrastającego wolumenu sprzedaży była decyzja Zarządu spółki
o rozbudowie obecnej hali fabrycznej zlokalizowanej w Bolechowie. Do istniejącej hali produkcyjnej zostanie dobudowana nowa, o powierzchni ponad 7,5 tysiąca metrów kwadratowych. Powstanie także ponad 5 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni biurowych.
– „Dzięki realizowanej inwestycji zwiększymy moce produkcyjne oraz poprawimy efektywność niektórych procesów. W powstającej hali fabrycznej będziemy wytwarzać zupełnie nową generację naszych lekkich autobusów miejskich” – mówi dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Premiery
W minionym roku odbyła się premiera nowego Solarisa Urbino. Jego znana obecnie wersja miała swój debiut w 2004 roku. Dokładnie po 10 latach, podczas targów IAA w Hanowerze, jesienią 2014, Solaris zaprezentował nową wersję autobusu miejskiego.
– „Ma on lżejszą, jeszcze bardziej trwałą konstrukcję, połączoną z wysoce atrakcyjnym designem. W pojeździe wprowadzono wiele udoskonaleń, które dotyczą niemal wszystkich jego obszarów. Równocześnie zachowano wiele charakterystycznych elementów poprzednika, które doskonale sprawdziły się w ciągu ostatnich kilkunastu lat eksploatacji” – wyjaśnia Dariusz Michalak.
W porównaniu z poprzednią generacją Urbino w nowym autobusie jest więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi, oprócz tego pojazd posiada znacznie niższą masę, a co za tym idzie – zużywa mniej paliwa. Nowy Solaris gwarantuje także większy komfort podróżowania pasażerom oraz oferuje bardziej ergonomiczne miejsce pracy kierowcy.
Urbino w nowej odsłonie w halach produkcyjnych pojawią się już w najbliższych miesiącach, a pod koniec roku firma planuje ich sprzedaż na poziomie około 300 sztuk. Do końca 2016 mają całkowicie zastąpić obecną generację.
Autobusy elektryczne
Rok 2014 przyniósł firmie Solaris kolejne sukcesy w zakresie pojazdów bateryjnych. Firma pozyskała zamówienia łącznie na 36 autobusów elektrycznych z Czech, Hiszpanii, Niemiec i Szwecji. Producent wygrał także pierwsze przetargi na dostawy elektrobusów na rynku polskim – w Ostrołęce, Jaworznie i Warszawie.
Wśród Solarisów Urbino electric sprzedanych w ubiegłym roku znalazły się modele wyposażone w system ładowania baterii zarówno metodą plug-in, ale także poprzez indukcję czy też z wykorzystaniem pantografu. Zupełnie nowym rozwiązaniem w zakresie pojazdów bateryjnych, wprowadzonym przez Solarisa do oferty w minionym roku, były dodatkowe ogniwa wodorowe zwiększające zasięg autobusu. Zastosowano je w przegubowym Solarisie Urbino 18,75, którego dwie sztuki zakupiła firma Hochbahn z Hamburga.
Tramwaje
W roku 2014 producent z Bolechowa rozpoczął realizację kolejnego kontraktu na dostawę tramwajów na rynku niemieckim. Chodzi o zamówienie na 18 Solarisów Tramino dla Brunszwiku. Do końca poprzedniego roku dostarczone zostały pierwsze trzy tramwaje. Zakończenie realizacji umowy planowane jest na połowę 2015. W tym samym okresie do Olsztyna przyjadą dwa z 15 zamówionych Tramino.
Plany na rok 2015
Firma pracuje nad konstrukcją i budową pierwszego dwuprzegubowego autobusu elektrycznego z wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym jego zasięg. Pojazd powstaje we współpracy z Politechniką Poznańska i Politechniką Warszawską, przy wsparciu finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech.
– „Będzie to dwuprzegubowy autobus o długości 24 metrów. Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła, w razie potrzeby dodatkowo uzupełnianych energią wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe zamontowane w pojeździe. To niezwykle zaawansowane technologicznie rozwiązanie znajdzie zastosowanie w autobusie o rzadko spotykanej długości. Stworzymy całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju” – mówi o projekcie Dariusz Michalak.
Kolejną premierą zapowiadaną przez Solarisa w roku 2015 będzie autobus klasy midi przeznaczony między innymi do przewozów szkolnych. Jest to nowość w ofercie polskiego producenta, a prezentacja produktu nastąpi podczas październikowych targów Busworld w belgijskim Kortrijk.
Nowy prezes
Andreas Strecker od 1 kwietnia 2015 r. zajmie stanowisko prezesa Solaris Bus & Coach. Dotychczasowa prezes, Solange Olszewska, pozostaje współwłaścicielką przedsiębiorstwa i będzie pełnić funkcję doradcy zarządu.
Andreas Strecker jest doktorem nauk ekonomicznych. Był prezesem i dyrektorem generalnym w Daimler Buses North America.
Komentarze