Akumulatory do pojazdów użytkowych od Johnson Controls

, 26 marca 2015, 15:37

Johnson Controls posiada najszerszą obecnie na rynku ofertę akumulatorów do pojazdów użytkowych. Specjaliści firmy wyjaśniają skąd biorą się wysokie wymagania wobec tego typu akumulatorów oraz jakie zmiany zachodzą w ich konstrukcji.

Dlaczego wymagania wobec akumulatorów są tak rozbudowane?

Wraz z dynamicznym rozwojem motoryzacji, w tym również segmentu ciężarowego, znacznie zmieniły się wymagania wobec akumulatorów. Rola akumulatora w tych pojazdach również uległa diametralnej zmianie. Z akumulatora typowo rozruchowego zmieniła się w akumulator, który przez użytkowników jest wykorzystywany jako zasilający, co dodatkowo w połączeniu z niewłaściwą eksploatacją ze strony samego użytkownika pojazdu zmienia jego rolę w akumulator do zadań specjalnych.

W dzisiejszych czasach rola akumulatora sprowadza się do obsługi wielu urządzeń elektrycznych znajdujących się na wyposażeniu pojazdów ciężarowych, autobusów, których praca występuje również na wyłączonym silniku (energia pobierana z akumulatora) takich jak: komputer pokładowy, kasowniki biletowe, tachografy cyfrowe, systemy telematyczne, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne, urządzenia oparte na GPS, radiowej transmisji danych, urządzenia komfortowe, wyświetlacze LCD, TFT, systemy informacyjne dla pasażerów, układy bezpieczeństwa i ostrzegawcze i na samym końcu listy znajduje się rozrusznik i konieczność uruchomienia pojazdu.

Czy pojawiły się zmiany w konstrukcji pojazdów ciężarowych i autobusów?

W ostatnim okresie producenci pojazdów użytkowych, a w szczególności ciężarowych, dostosowali ich konstrukcję pod kątem wymagań ekologicznych dlatego w miejscu, gdzie wcześniej znajdowały się akumulatory pojawiły się zbiorniki na płyn oczyszczający spaliny „AdBlue”, co spowodowało tym samym przesunięcie miejsca montażu akumulatorów na tylną oś pojazdu (zaraz za siodłem ciągnika). Miejsce pod kątem konstrukcyjnym zapewnia odpowiednią przestrzeń na akumulatory ale dostarcza znacznie bardziej krytycznych warunków do pracy – znacznie większe wstrząsy i wibracje. W takim miejscu montowane powinny być jedynie akumulatory spełniające normę odporności na wstrząsy V3 (takie normy spełnia akumulator VARTA ProMotive Silver) lub znacznie przewyższające przedmiotową normę odporności (np. VARTA ProMotive EFB). Jeżeli połączymy powstające w tym miejscu montażu przeciążania z jakością dróg w  niektórych kierunkach wschodnich otrzymujemy nowy wymiar wymagań wobec akumulatora. Wniosek jest następujący – zastosowanie akumulatora, który nie spełnia powyższych norm prowadzi do jego trwałego uszkodzenia poprzez urwane połączenia, mosty między celami i/lub wzajemne przesunięcia płyt akumulatorowych. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na konstrukcję akumulatora VARTA ProMotive EFB, w którym najbardziej newralgiczne połączenia (między celami 3 oraz 4) zostały odpowiednio wzmocnione. Dodatkowo na każdym zestawie połączonych płyt znajduje się specjalny klej termiczny stabilizujący ich połączenia i ograniczający ich wzajemne przesuwanie.

Co oznacza bezobsługowość akumulatora i jakie są korzyści dla użytkownika?

Akumulatory VARTA ProMotive to akumulatory bezobsługowe czyli takie, w których odpowiednia technologia produkcji powoduje, że konsumpcja wody ograniczona jest do absolutnego minimum, eliminując konieczność jej uzupełniania w okresie użytkowania akumulatora. Bezobsługowość akumulatorów VARTA ProMotive uzyskiwana jest dzięki zastosowaniu stopu ołowiu z dodatkiem wapnia oraz pokrywy labiryntowej, która za pośrednictwem wbudowanych kanalików labiryntowych schładza powstający podczas elektrolizy wodór i tlen, transponując formę gazową na formę ciekłą i odprowadzając powstałą ciecz do wnętrza akumulatora. Bezobsługowość to także wymierne korzyści dla klientów w postaci realnego ograniczenia kosztów eksploatacji pojazdów użytkowych i konieczności przestojów. Jeżeli założymy, że niezbędny czas serwisowania jednego akumulatora obsługowego wynosi średnio 17 minut i połączymy to z odpowiednią stawką serwisową (np. 100 PLN/godzinę) oraz z ilością pojazdów we flocie pojazdów to uzyskujemy wynik, który staje się oszczędnością czasu i pieniędzy. Warto o tym pamiętać już w momencie zakupu i potraktować akumulator jako długofalową inwestycję, a nie w kategoriach jednostkowego kosztu zakupu w danym momencie. Kalkulator, który pozwala określić poziom oszczędności można znaleźć na stronie internetowej: www.varta-automotive.pl/pl-pl/calculate-your-savings/

Pojazdy użytkowe w transporcie międzynarodowym stanowią mieszkanie dla ich kierowców – jak radzi sobie akumulator?

Na postoju rola akumulatora w pojeździe użytkowym w transporcie międzynarodowym zmienia swoją podstawową funkcję typowo rozruchową na rolę akumulatora zasilającego dla szerokiego wachlarza odbiorników elektrycznych znajdujących się w pojeździe.

W sytuacji bardzo intenstywnego korzystania z akumulatora w połączeniu z bardzo wymagającym użytkownikiem w dłuższej perspektywie czasu we wnętrzu akumulatora pojawia się zjawisko rozwarstwienia elektrolitu (stratyfikacji). Jest to proces, który powoduje, że elektrolit o wyższym współczynniku gęstości skupia się u podstawy akumulatora, a elektrolit o niższym współczynniku gęstości skupia się w wyższych partiach akumulatora. W uproszczenia taka sytuacja prowadzi do nierównomiernego uczestnictwa tych dwóch różnych stężeń elektrolitu w procesie elektrolizy, co w konsekwencji może doprowadzić do ograniczenia paramentów akumulatora nawet przy jego prawidłowym napięciu spoczynkowym. Dla bardzo wymagających użytkowników, VARTA stworzyła produkt ProMotive EFB, w którym zastosowano innowacyjny cyrkulator kwasowy, którzy podczas jazdy wykorzystując naturalne prawa chemiczno-fizyczne i ruch pojazdu miesza elektrolit zapewniając jego równomierne stężenie we wnętrzu akumulatora.


Akumulatory Johnson Controls

Oferta Johnson Controls obejmuje trzy linie produktów:

  • VARTA ProMotive Silver dedykowane do pojazdów ciężarowych dalekobieżnych z dominującą funkcją sypialną, pojazdów specjalnych z dodatkowym wyposażeniem elektrycznym oraz autobusów i autokarów.
  • VARTA ProMotive Blue dedykowane do pojazdów ciężarowych bez funkcji sypialnej, pojazdów specjalnych bez dodatkowego wyposażenia elektrycznego, maszyn budowlanych i rolniczych
  • Varta ProMotive Black dedykowane do pojazdów użytkowych, maszyn budowlanych i rolniczych.

 

W tym roku oferta poszerzyła się po wprowadzeniu innowacyjnych akumulatorów VARTA ProMotive EFB. Linia ta obejmuje akumulatory o dwóch najbardziej popularnych pojemnościach 180Ah oraz 225Ah. Pojawienie się na rynku akumulatora wykonanego w technologii EFB rozpoczyna nowy etap w tym zakresie. Pełna oferta akumulatorów do pojazdów użytkowych  znajduje się pod adresem: http://www.varta-automotive.pl/pl-pl/products/commercial-vehicles/

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!