GITD podpisał umowę na modernizację, uruchomienie oraz zintegrowanie z działającym już systemem operacyjnym 147 sztuk stacjonarnych urządzeń rejestrujących prędkość punktową (fotoradarów). Działania te stanowią element większego projektu, który ma na celu zwiększenie skuteczności i efektywności automatycznego systemu kontroli nad ruchem drogowym. Wykonawcą została firma Sprint S.A.
– Modernizacja będzie polegała przede wszystkim na wymianie dotychczasowych fotoradarów, które w skrajnych przypadkach mają już więcej niż 10 lat, więc są mniej skuteczne. Nowe zapewniają wyższe poziomy wykrywalności wykroczeń i skuteczności rozpoznawania wizerunku kierującego pojazdem w trudnych warunkach oświetleniowych, czyli złej pogodzie lub po zmroku. Warto podkreślić, że w 20 lokalizacjach dotychczasowe fotoradary będą likwidowane i instalowane w nowych miejscach. Wszystkie prace powinny zakończyć się w styczniu 2024 roku – mówi wiceprezes firmy Sprint, Waldemar Matukiewicz.
Sprint na potrzeby wdrożenia nawiązał współpracę z producentem urządzeń firmą IDEMIA, ekspertem w dziedzinie rozwiązań służących do identyfikacji i monitorowania zachowań kierowców, które wpływają na bezpieczeństwo podróży i zmniejszają ryzyko wypadków. Proponowany system (MESTAfusion RN) należy do najnowocześniejszych rozwiązań tego typu – łączy monitorowanie czerwonego światła z kontrolą prędkości oraz identyfikacją zabronionych trajektorii.
Nowoczesne fotoradary w każdym województwie
Większość nowych urządzeń pozostanie w tych samych miejscach. Ale będą też wyjątki. Przykładowo – Lućmierz „odda” swój fotoradar do Zgierza, Konstantynów Łódzki do Piotrkowa Trybunalskiego czy Prandocin do Kielc. Niemniej, niezależnie od tego czy będzie to tylko wymiana dotychczasowego urządzenia czy także idąca za tym zmiana lokalizacji, każde województwo w Polsce otrzyma przynajmniej kilka nowoczesnych fotoradarów. Najwięcej nowych urządzeń będzie pracować w województwie wielkopolskim (21 szt.), mazowieckim (18 szt.), małopolskim i lubelskim (po 13 szt.). Najmniej zmodernizowanych urządzeń stanie m.in. na terenie województw świętokrzyskiego, podkarpackiego oraz łódzkiego (po 6 szt.), opolskiego (5 szt.) oraz śląskiego i dolnośląskiego (4 szt.). Które fotoradary zostaną przeniesione?
Aktualna lokalizacja | Województwo | Nowa lokalizacja |
Konstantynów Łódzki, DK 71 | łódzkie | Piotrków Trybunalski, Al. J. Piłsudskiego, na wys. Ul. Czarna Droga |
Lućmierz, DK91 | łódzkie | Zgierz, ul. Ozorkowska 120 |
Łódź, al. Palki/Smutna | łódzkie | Łódź, al. Palki 9 |
Poniatów, DK12 | łódzkie | Poniatów, DK12 |
Słowik, ul. Gdańska (DK91) | łódzkie | Łódź, ul. Dąbrowskiego, Podhalańska |
Krzyszkowice 25 (pow. myślenicki) | małopolskie | Krzyszkowice 30 (pow. myślenicki) |
Nowy Sącz, ul. Piłsudskiego 23 | małopolskie | Nowy Sącz, ul. Piłsudskiego/Browarna |
Prandocin, DK7 | świętokrzyskie | Kielce, ul. Krakowska 255 |
Kosina, DK94 (pow. łańcucki) | podkarpackie | Kosina 967 (pow. łańcucki) |
Cisy, DK22 (pow. malborski) | pomorskie | po drugiej stronie drogi |
Domaradz, DK6 (pow. słupski) | pomorskie | po drugiej stronie drogi |
Franciszkowo, DK16 (pow. Iławski) | warmińsko-mazurskie | po drugiej stronie drogi |
Gościcino, DK6 (pow. wejherowski) | pomorskie | po drugiej stronie drogi |
Rudno, DK91 (pow. tczewski) | pomorskie | po drugiej stronie drogi |
Skępe, DK10 (pow. lipnowski) | kujawsko-pomorskie | po drugiej stronie drogi |
Sorkwity, ul. Olsztyńska 16B (pow. mrągowski) | warmińsko-mazurskie | Miastkowo, ul. Łomżyńska 25A (pow. mrągowski) |
Żubryn, DK8 (pow. suwalski) | podlaskie | Zgon, DK58 |
Sosnówka, DK46 (pow. opolski) | opolskie | Jamielica, ul. Strzelecka 15 |
Brzeźno, DK92 (pow. poznański) | wielkopolskie | po drugiej stronie drogi |
Miedzichowo, DK92 (pow. nowotymski) | wielkopolskie | po drugiej stronie drogi |
Realizacja zadania została podzielona na dwie części. Wartość pierwszej części projektu wynosi 18 101 762,40 zł brutto, a drugiej – 17 866 131,30 zł brutto.
Komentarze