Prace nad technicznymi aspektami wprowadzenia na terenie krajów UE jednego urządzenia do rozliczania wszystkich opłat drogowych dobiegły końca. Za komercjalizację usługi odpowiada podmiot Toll4Europe, łączący wysiłki DKV Euro Service, T-Systems oraz Daimler AG. O szczegółach uruchomienia systemu mówi Jürgen Steinmeyer, dyrektor departamentu opłat drogowych w DKV Euro Service.
Przewoźnicy już od dawna czekają na wprowadzenie urządzenia, które umożliwiałoby rozliczanie opłat drogowych w całej Europie. Czy Pana zdaniem nadszedł wreszcie ten moment?
W 2018 r. zaoferujemy naszym klientom DKV BOX EUROPE – nowoczesne urządzenie pokładowe przystosowane do pracy w systemie EETS. Spełnia ono aktualne wymagania obowiązujące we wszystkich państwach członkowskich UE i będzie je można w przyszłości stosować na terenie całej Europy.
Jak rozpoznać, że oferowane urządzenie do ewidencjonowania opłat drogowych jest zgodne z systemem EETS, i co to oznacza?
Przede wszystkim firma oferująca usługi rozliczania opłat drogowych powinna być certyfikowanym dostawcą rozwiązań EETS lub zaopatrywać się w urządzenia u takiego dostawcy. Urządzenia DKV BOX EUROPE oferowane przez DKV EURO SERVICE pochodzą od Toll4Europe GmbH, certyfikowanego dostawcy rozwiązań EETS. Co do samego urządzenia: każdy z krajów członkowskich UE określił w tzw. Toll Domain Statement, jakie wymagania musi spełniać urządzenie do ewidencjonowania opłat drogowych, aby być zgodne z systemem poboru opłat obowiązującym na jego terenie.
Krótko mówiąc, jeśli urządzenie nie spełnia wymagań obowiązujących w tym kraju, to nie można go tam używać. To, że urządzenie jest zgodne z lokalnym systemem EETS i może być w danym kraju stosowane, potwierdza odpowiedni certyfikat, w którego posiadaniu jest każda poważna firma oferująca usługi rozliczania opłat drogowych. Innym ważnym wymogiem jest spełnienie warunków technicznych.
Co obejmuje niezbędne wyposażenie techniczne urządzenia EETS?
Urządzenie musi być wyposażone w hybrydowe rozwiązania do komunikacji bezprzewodowej, to jest umożliwiać ewidencjonowanie oraz rozliczanie opłat drogowych zarówno w systemach opartych na technologii DSRC (Dedicated Short Range Communications), jak i GNSS (Global Navigation Satellite System). Na potrzeby systemów obowiązujących na przykład w Niemczech czy Austrii, gdzie wysokość opłat drogowych jest uzależniona od liczby osi, konieczne jest udostępnienie przycisku umożliwiającego manualny wybór liczby osi. Natomiast we włoskim systemie poboru opłat drogowych, który w przeciwieństwie do innych krajów oparty jest na technologii do komunikacji bezprzewodowej innej niż DSRC, wymagany jest dodatkowy moduł programowy.
DKV BOX EUROPE opracowano na bazie najnowszej generacji urządzenia Sitraffic-Sensus-Unit produkcji firmy Siemens i spełnia ono już dziś wszystkie wymienione wymagania. Wiemy jednak, że na rynku oferowane są boxy rzekomo zgodne z systemem EETS, które nie spełniają wszystkich wymogów, i konieczna będzie ich ponowna wymiana.
Na co, oprócz urządzenia, należy jeszcze zwrócić uwagę?
Każdy przewoźnik powinien sobie zadać pytanie – jakie mam oczekiwania wobec urządzenia? Czy jest gotowy po roku lub dwóch wracać do punktu wyjścia i zlecać montaż dodatkowych boxów, czy może lepiej od razu zdecydować się na urządzenie takie jak DKV BOX EUROPE, o którym wiadomo, że będzie spełniać przyszłe wymagania.
Jakie zalety ma DKV BOX EUROPE?
Jest to urządzenie pokładowe wyposażone w funkcję Plug and Play, które można w dowolnym momencie przenieść i zainstalować w innym pojeździe. Tym samym nie wymaga ono czasochłonnego montażu czy modyfikowania w specjalistycznym warsztacie. Rejestracji w systemie opłat drogowych oraz aktualizacji krajów można dokonać wygodnie poprzez portal online DKV. Transmisja danych do urządzenia pokładowego odbywa się bezprzewodowo, zatem boxa nie trzeba wymieniać. To zapewnia użytkownikowi większą elastyczność oraz pozwala mu zaoszczędzić czas i zmniejszyć nakład prac administracyjnych. DKV BOX EUROPE jest też w pełni przystosowany do obsługi przyszłych funkcji dodatkowych, takich jak na przykład szczegółowa analiza danych pojazdu.
Które kraje zostaną objęte zasięgiem urządzenia?
W chwili wprowadzenia na rynek w 2018 r. planowana jest możliwość rozliczania opłat drogowych w Belgii. Krótko po tym dojdą Austria, Francja, Hiszpania, Portugalia oraz Włochy. W przypadku Niemiec i Polski nadal nie ma jasności co do wdrożenia w życie rozporządzenia w sprawie systemu EETS przez operatorów systemów poboru opłat drogowych. Dlatego też aktualnie nie można określić, od kiedy w tych krajach będzie możliwe ewidencjonowanie oraz rozliczanie opłat drogowych za pomocą urządzeń pokładowych EETS. Problem ten dotyczy jednak w równym stopniu wszystkich firm oferujących rozwiązania dla systemu EETS.
Panie Dyrektorze, dziękuję za rozmowę.
Komentarze