Wałek rozrządu – porady montażowe

, 2 marca 2018, 11:06

Wał rozrządu otwiera i zamyka zawory dolotowe oraz wylotowe silnika we właściwym czasie. Osiąga się to poprzez dokładny skok i precyzyjnie określoną sekwencję.

Wał rozrządu napędzany jest przez wał korbowy za pośrednictwem kół zębatych i pasków rozrządu. Przy przełożeniu 2:1 wałek rozrządu obraca się tylko o połowę szybciej niż wał korbowy. Precyzyjny kształt krzywek jest kluczowy dla zapewnienia prawidłowego czasu otwierania i podnoszenia zaworu. Stal stosowana do produkcji tych elementów charakteryzuje się wysoką odpornością na zużycie. Mikropęknięciom na powierzchni zapobiega stosowanie indukcyjnego utwardzania wałka rozrządu, a także zwiększa to jego żywotność. Jakość jest dodatkowo potwierdzana przez nagrania 3D i testy dynamiczne.

Porady
Przy wymianie wałka rozrządu należy wymienić również łożyska, a inne podłączone komponenty powinny zostać dokładnie sprawdzone. Należy je również skontrolować pod kątem prawidłowego funkcjonowania po regulacji wałka rozrządu. Konieczne jest również sprawdzenie dopływu oleju do punktów smarowania.

Podczas kolejnego montażu należy przestrzegać ustawienia prawidłowego luzu zaworowego, prawidłowych momentów montażowych, jak również kolejności dokręcania i osiowania wału korbowego (zgodnie z instrukcjami producenta pojazdu) w celu uniknięcia nieprawidłowego obciążenia, w tym wczesnego uszkodzenia wału. Wałek rozrządu może również wymagać regulacji w zależności od typu pojazdu. Do wszystkich prac montażowych należy użyć specjalistycznych narzędzi określonych przez producenta pojazdu.

Komentarze

Brak komentarzy