Wymiana klocków hamulcowych w samochodach ciężarowych

27 marca 2018, 14:39

Wymiana klocków hamulcowych w samochodzie ciężarowym nie stanowi dla doświadczonych mechaników  dużego  wyzwania, a jedynie tacy powinni  wykonywać tę czynność. Wciąż istnieje kilka podstawowych  zasad, o których należy pamiętać w czasie wymiany klocków. Dzięki temu można uniknąć ich przedwczesnego zużycia, powodowanego głównie przegrzewaniem się układu.

Aby przystąpić do wymiany klocków, należy bezpiecznie podnieść pojazd i zdemontować koła. Pierwszym zadaniem jest wzrokowa ocena całego systemu obejmująca:

  • stan zacisku hamulcowego i zbiornika ciśnieniowego,
  • stan przewodów czujnika  zużycia  klocków  oraz  czujnika ABS,
  • stan połączeń przewodów ciśnieniowych.

 

W kolejnym kroku należy ręcznie cofnąć tłoczki zacisku hamulcowego. W tym celu należy zdjąć pokrywę z regulatora i za pomocą adaptera, który jest dołączony do zestawu klocków hamulcowych TRW, wykręcić tłoczek w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Przy odpowiednim cofnięciu tłoczka słyszalne jest ,,kliknięcie”, które oznacza, że położenie tłoczków daje nam już możliwość dostępu do klocków hamulcowych. Tłoczki należy cofać jedynie do momentu, aż znajdą się w położeniu końcowym wewnątrz zacisku.

Czynność ta pozwala już na tym etapie wyciągnąć pierwsze wnioski na temat stanu regulatora. Jeżeli potrzeba znacznej siły do kręcenia adapterem jest to oznaka uszkodzenia regulatora. Maksymalny moment obrotowy potrzebny do wykonania tej czynności jest określony przez producent na poziomie 25 Nm(!)

Następnie wyjmujemy spinkę mocującą, kołek zabezpieczający oraz uchwyt klocka. Aby zwolnić i wyjąć klocki należy poruszyć  zacisk.

Podczas  tej  czynności doświadczeni mechanicy są w stanie ocenić  także  stan  prowadnic zacisku.  W  przypadku,  gdy  są  one   zużyte  i  ruch  zacisku  jest  utrudniony,  należy posłużyć się zestawem naprawczym. Marka TRW oferuje odpowiednie zestawy do większości zacisków.

Teraz sprężyny będące elementem zestawu mogą być zamontowane na nowych klockach.

TRW nieustannie udoskonala swoje produkty i dlatego zmieniła w niektórych zestawach konstrukcję sprężyn klocków. W dalszym ciągu można jednak stosować sprężyny TRW i OE wymiennie. Szczegółowe informacje są dostępne w informacji serwisowej TRW XZS152A.

Po sprawdzeniu i dokładnym oczyszczeniu  jarzma, należy  włożyć  nowe klocki TRW i zamontować wszystkie dostarczone w  zestawie  akcesoria  mocujące.

 

Uwaga! Klocków hamulcowych w żadnym wypadku nie należy samodzielnie modyfikować. Ręczna obróbka płytki klocka, taka  jak  szlifowanie  lub  piłowanie, prowadzi do powstania przeciążeń mechanicznych i termicznych w klocku, przez co skuteczność  hamowania  zostaje  zmniejszona,  a zużycie zostaje zwiększone. Może to w efekcie spowodować powstanie niepożądanego hałasu a nawet zakleszczenie. Z tego względu specjaliści odradzają dokonywania jakichkolwiek zmian w układzie hamulcowym na własną rękę.

Właściwe zakończenie wymiany klocków jest szczególnie ważne dla późniejszej prawidłowej pracy hamulca. Specjaliści TRW  zalecają zapoznanie się z  informacjami  producenta  pojazdu, aby poznać  szczegółowe  procedury  mające  zastosowanie  w różnych typach pojazdów i  zacisków hamulcowych.

Ostatnim elementem wymiany jest zamontowanie i dokręcenie kół przy użyciu momentu określonego przez producenta pojazdu.

Po jeździe próbnej należy sprawdzić ostatecznie układ hamulcowy na stanowisku przeznaczonym do badania pojazdów ciężarowych.

 

W teście montażowym, przeprowadzonym przez TRW na potrzeby tej instrukcji, przestrzegana była procedura określona przez producenta dla konkretnego systemu hamulcowego w następujących krokach:

  1. Regulator został przekręcony zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż klocki dotknęły tarczy hamulcowej. Zwrócono przy tym uwagę, aby nie dokręcić regulatora zbyt mocno.
  2. Regulator został obrócony z powrotem o 3-4 kliknięcia.
  3. Po wciśnięciu i zwolnieniu hamulca sprawdzono, czy ręczne obrócenie koła było możliwe.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!