Automatyczne skrzynie biegów ZF do pojazdów użytkowych

27 marca 2018, 15:08

W wyniku stabilnych procesów produkcyjnych i rygorystycznych wymagań jakościowych liczba wyprodukowanych, legendarnych już, automatycznych skrzyń biegów ZF AS Tronic do pojazdów użytkowych osiągnęła rekordowy poziom. Od uruchomienia produkcji w 1997 roku, linie montażowe zakładów ZF w Friedrichshafen opuściło ponad milion sztuk tej najpopularniejszej na świecie przekładni automatycznej. Obecnie ZF może zaproponować odpowiednią konfigurację AS Tronic do każdego pojazdu użytkowego – zarówno miejskiego samochodu dostawczego, jak i pokonującej długie trasy ciężarówki, autobusu i maszyny budowlanej, a nawet pojazdu szynowego.

– W zakresie automatycznej zmiany biegów, producenci pojazdów użytkowych na całym świecie od niemal dwóch dekad polegają na oferowanych przez ZF przekładniach AS Tronic, wyjaśnia Fredrik Staedtler, dyrektor działu ZF Commercial Vehicle Technology w Friedrichshafen. – Jest uznawana za kamień milowy w rozwoju układów napędowych i stała się niezbędnym elementem współczesnego transportu komercyjnego.

ZF skonstruowała pierwszą całkowicie automatyczną skrzynię biegów AS Tronic do pojazdów użytkowych w roku 1997. Obecnie, oprócz spółki Iveco, która uczestniczyła w pracach rozwojowych, wielu innych czołowych producentów samochodów ciężarowych ufa automatycznym skrzyniom biegów ZF. Trwałe przekładnie AS Tronic montowane są także w autobusach, maszynach budowlanych i pojazdach szynowych.

Opłacalność gwarancją sukcesu

O ile w pierwszych, półautomatycznych przekładniach AS Tronic kierowca musiał ręcznie, wstępnie wybrać przełożenie, w drugiej ich generacji, zaprezentowanej w roku 2000, konieczność ta została wyeliminowana: automatyczny wybór biegów i elektronicznie sterowane ich przełączaniem zmniejszają obciążenie układu przeniesienia napędu podnosząc trwałość użytkową wchodzących w jego skład zespołów. Dzięki temu, że układy elektroniczne sterujące skrzynią biegów i pracą silnika są włączone do magistrali CAN, biegi w ZF-AS Tronic zawsze są tak przełączane, by silnik pracował w optymalnym zakresie prędkości obrotowych. W rezultacie moc jest przenoszona bardzo efektywnie, co zmniejsza zużycie paliwa – a także osi napędowych.

Stopniowe rozszerzanie oferty przekładni

Obecnie dostępna jest cała rodzina skrzyń biegów AS Tronic, obejmująca zakres momentów obrotowych od 500 do 3100 Nm. Przekładnie AS Tronic lite (500 do 1100 Nm) i AS Tronic mid (800 do 1600 Nm) są stosowane głównie w  lekkich samochodach ciężarowych, autobusach i średnio obciążonych pojazdach użytkowych, podczas gdy większe modele mogą być montowane w dużych samochodach ciężarowych i maszynach budowlanych. 12-biegowa skrzynia AS Tronic obejmuje zakres momentów obrotowych od 1600 do 3100 Nm, a jej wersja 16-biegowa wyróżnia się zakresem przełożeń specjalnie dobranym pod kątem silników rozwijających moment obrotowy do 2600 Nm. Wszystkie przekładnie z rodziny AS Tronic mogą być dodatkowo wyposażone w Intarder. Jest to produkowane przez ZF urządzenie o zwartej konstrukcji, bez trudu dające się zespolić z przekładnią. Intarder nie tylko wspomaga hamowanie silnikiem, ale też nawet o 90 procent zmniejsza obciążenie hamulca głównego, w szczególności na długich zjazdach. Rozwiązania te mają wpływ na podniesienie poziomu  bezpieczeństwa, zmniejszenie szkodliwego oddziaływania  na środowisko i obniżenie kosztów obsługi pojazdu.

Następca jest już gotowy

Równocześnie z osiągnięciem rekordowego wyniku produkcji przekładni AS Tronic, ZF otwiera nowy rozdział w historii automatycznych skrzyń biegów: przekładnie AS Tronic są zastępowane modułowymi automatycznymi skrzyniami biegów TraXon produkowanymi w zakładach ZF w Friedrichshafen.

Jest to całkowicie nowa, podstawowa skrzynia biegów, przenosząca moment obrotowy do 3500 Nm, którą będzie można łączyć z pięcioma modułami. Nowy system stosuje strategię antycypacyjnego przełączania biegów PreVision GPS. W ten sposób ZF daje producentom samochodów ciężarowych możliwość sterowania skrzynią biegów przy użyciu danych dostarczanych przez GPS i cyfrowe mapy. W efekcie unika się zbędnej zmiany przełożeń, na przykład w momencie, w którym konwencjonalny sterownik włącza wyższy bieg przed odcinkiem drogi biegnącym pod górę lub przed ostrym zakrętem, po to tylko, by już za chwilę ponownie włączyć bieg niższy.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!