Do pojazdów dostawczych najczęściej stosowane są podnośniki dwukolumnowe o wyższym, niż do samochodów osobowych, udźwigu i rozstawie łap.
W przypadku oferty firmy Coframa, najczęściej sprzedawany podnośnik dwukolumnowy to Nortec PD5000. Jest to podnośnik elektrohydrauliczny z mechaniczną synchronizacją i blokadą wysokości. Posiada on trzyczęściowe ramiona o zasięgu 1800 mm. W ofercie znajdują się też podnośniki 5,5-tonowe, zgodne z wymogami VW. Wybór klienta co do zakupu podnośnika dwukolumnowego spowodowany jest względami ekonomicznymi i faktem, że taki podnośnik zabiera najmniej miejsca. W związku z popularyzacją samochodów terenowych o wysokiej wadze, także w serwisach samochodów osobowych zastosowanie mają coraz częściej takie właśnie podnośniki. Co więcej, od jakiegoś czasu w serwisach ASO podnośniki dwukolumnowe o wyższym udźwigu 5 i 5,5 tony stają się niemal wymogiem.
Droższym rozwiązaniem jest podnośnik nożycowy lub czterokolumnowy. Zabierają one więcej miejsca, z drugiej strony pozwalają na szerszy zakres czynności, jak np. wykonanie geometrii.
Dodatkowym atutem podnośnika nożycowego jest estetyczny wygląd warsztatu po jego złożeniu w posadzce. Od kilku lat istnieje tendencja, że oba typy podnośników są wybierane przez użytkownika w wersji długiej, czyli o długości najazdów 5-6 m.
Jako jeden z nielicznych producentów, Coframa posiada na magazynie dostępne od ręki podnośniki czterokolumnowe i nożycowe w wersji długiej.
Największą popularnością przy podnośnikach nożycowych do pojazdów dostawczych cieszy się podnośnik Nortec PN500N o udźwigu 5 ton. Jest to podnośnik elektrohydrauliczny – pod geometrię, przewidziany do montażu w fosie . W cenie zawarte są wybrania pod obrotnice, płyty rozprężne i szarpak hydrauliczny oraz hydrauliczny dźwignik osi. Platformy są o długości 5 170 mm.
PN500N
Jego odpowiednikiem w wersji czterokolumnowej jest elektrohydrauliczny podnośnik pod geometrię Nortec PO450G3 o udźwigu 4,5 tony i długości platform 5190mm. W cenie zawarte są wybrania pod obrotnice, płyty rozprężne.
Coraz częściej, ze względu na bardzo atrakcyjne połączenie ceny z udźwigiem, klienci Nortec wybierają podnośniki czterokolumnowe do pojazdów ciężarowych o udźwigu od 8 do 12 ton. Są to podnośniki PO800F, 8 ton oraz 12 ton PO1200F. Cieszą się one popularnością głównie w autoryzowanych serwisach aut dostawczych czy ciężarowych
Ciekawym rozwiązaniem dla pojazdów ciężarowych są kolumny przestawne. Pozwalają one na pracę serwisu w różnych miejscach, w tym poza warsztatem. Warunkiem jest płaska, twarda powierzchnia.
Z tego też względu, jak również i z powodu przystępnej ceny w stosunku do kosztów wybudowania kanału, rozwiązanie to jest często wybierane.
Kolumny występują w wersji elektrohydraulicznej, elektromechanicznej, do pracy wewnątrz, bądź na zewnątrz. Kolumny mogą być w zestawie 4, 6, 8 kolumn i więcej, co pozwala na naprawę pojazdów wieloprzegubowych.
Wersja bezprzewodowa tych podnośników (bez kabli) ułatwia pracę serwisu. W ofercie firmy Coframa, w tym również na magazynie, znajduje się mobilny podnośnik kolumnowy Maxima o udźwigu każdej z kolumn 7,5 tony. Podnośnik ten posiada elektroniczne sterowanie i synchronizację. Sterowanie kolumn jest niezależne i parami. W standardzie jest przewodowy pilot sterujący i wyświetlacz LCD z informacjami obsługowymi. Podnośnik posiada zabezpieczenie hydrauliczno-mechaniczne i zabezpieczenie cieplne przeciążenia silnika.
Innym rozwiązaniem, wygodnym i ciekawym jest podnośnik pantografowy. Dzięki swojej konstrukcji tworzy doskonałe środowisko pracy: przestrzeń która pojawia się poniżej platform i wokół podnośnika, umożliwia operatorom pełną swobodę ruchów.
Oferowany podnośnik pantografowy do pojazdów ciężarowych marki Omer montowany może być w posadzce lub w fosie. Niesamowitą zaletą tego podnośnika jest możliwość dowolnego rozkładu obciążenia na platformach, co oznacza, że jego udźwig jest adekwatny bez względu na miejsce i sposób usadowienia na nim pojazdu. Podnośnik posiada elektroniczną synchronizację i poziomowanie, mechaniczną blokadę wysokości, sygnał dźwiękowy podczas zniżania i sterowanie napięciem bezpiecznym 24V.
Wszystkie podnośniki Omer są wyposażone w nową generację urządzeń bezpieczeństwa: posiadają blokady mechaniczne na każdym siłowniku, zawór bezpieczeństwa na każdym cylindrze, fotokomórkę kontroli synchronizacji platform, zawór przeciążeniowy. W wersji TWIN podnośniki mogą pracować indywidualnie lub, gdy jest to konieczne, również jednoczesne z automatyczną synchronizacją.
Opatentowany system ASO (Omer Absorbing System), za pomocą specjalnej konstrukcji podnośnika i urządzeń do absorpcji obciążeń, zapobiega powstawaniu większego rodzaju odkształceń z powodu nierównej dystrybucji obciążeń takich jak skręcanie lub naprężanie platform oraz konstrukcji nośnej.
Omer do pojazdów ciężarowych to podnośniki klasy „Mercedesa”. Ich udźwig waha się na poziomie 29-54 ton (przy nierównomiernym rozłożeniu podnośnika 20-35 ton).
Artykuł sponsorowany / Autor: Beata Broczkowska, Coframa Sp. z o.o.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
STANISLAW KOT, 12 marca 2019, 11:14 0 0
Bardzo fajny podnośnik PD5000 używam w warsztacie do dużych busow i jestem mega zadowolony !
Polecam NOREC firme
Odpowiedz
marek, 8 maja 2019, 23:06 0 0
bardzo dobry podnośnik mają w Mercedes Trucks Warszawa - 5 kolumn i każda o nośności 17 ton - to jest sprzęt
Odpowiedz