Jest to kolejny artykuł dotyczący sprzęgła przeciążeniowego. Poprzednio opisywaliśmy przypadek Forda Transita 2.4CDTi (06-). Teraz skupimy się na Citroenie Jumper, w którym została zastosowana ta sama technologia, ale skutki są zupełnie inne.
Problem
Do warsztatu samochodowego trafił samochód z poślizgiem sprzęgła. Samochód miał ewidentny problem z przeniesieniem napędu. Po szybkiej decyzji został zamówiony zestaw sprzęgła o nr 626 3033 09. DKZ nie budziło zastrzeżeń dlatego pozostało niewymienione. Zgodnie z instrukcją wewnątrz opakowania, sprzęgło posiada zabezpieczenie transportowe. Sprężyna talerzowa jest wstępnie uciśnięta i poza wycentrowaniem tarczy, nie potrzebny jest specjalny przyrząd do montażu. Takie rozwiązanie eliminuje ryzyko błędnego montażu.
Ku zdziwieniu warsztatu, po naprawie samochód dalej nie chciał jechać. Gdzie leży problem? Przypomnijmy budowę tego układu:
Budowa
Wewnątrz niektórych kół zamachowych LuK znajduje się sprzęgło przeciążeniowe (Rys.2). Zbudowane jest z tarczy zabierakowej (1) i tarcz zaciskających (2, 3) z okładzinami ciernymi. Zostało ono zaprojektowane dla ochrony skrzyni biegów przed skutkami pików momentu obrotowego. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne i pochodzi głównie z rezonansu w układzie przeniesienia napędu.
Skutki braku wymiany DKZ
Problem braku przeniesienia napędu nie pochodzi z nowo wymienionego zestawu sprzęgła. Wymiana kolejnego zestawu nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. W analizowanym przypadku sprzęgło przeciążeniowe zostało zerwane, a dwumasowe koło zamachowe, w którym się ono znajduje, nie zostało dokładnie zweryfikowane przed montażem sprzęgła, co rekomendujemy za każdym razem.
Na co zwrócić uwagę?
Przy zdjętej skrzyni biegów, tarczy i docisku sprzęgła należy dokonać inspekcji DKZ. W opisywanym przypadku należy zwrócić uwagę na obrót masy wtórnej względem pierwotnej. Zgodnie z tabelą danych DKZ, maksymalny dopuszczalny kąt swobodnego obrotu tego DKZ wynosi 23 st. co odpowiada 7 zębom rozrusznika. W naszym przypadku luz okazał się nieograniczony, tj. masa wtórną obraca się bez wyczuwalnego oporu sprężyn łukowych. Budowa DKZ z dużym łożyskiem kulkowym może nie ujawniać usterki, gdyż otwory masy wtórnej nie przykryją otworów masy pierwotnej jak to miało miejsce w przypadku Forda Transita.
Dla sprawdzenia DKZ na wale korbowym należy użyć przyrządu 400 0080 10:
1. Zablokować wieniec rozrusznika
2. Zamontować ramię
3. Sprawdzić kąt o jaki masa wtórna może się obracać
Diagnoza: sprzęgło przeciążeniowe wewnątrz DKZ zostało zerwane i naprawa samochodu musi również obejmować wymianę koła zamachowego.
Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL oraz na stronie WWW.SCHAEFFLER.PL
Komentarze