Dwumasowe Koło Zamachowe ze sprzęgłem przeciążeniowym ITL (Impact Torque Limiter) na przykładzie Citroen Jumper (06-)

24 czerwca 2019, 23:58

Jest to kolejny artykuł dotyczący sprzęgła przeciążeniowego. Poprzednio opisywaliśmy przypadek Forda Transita 2.4CDTi (06-). Teraz skupimy się na Citroenie Jumper, w którym została zastosowana ta sama  technologia, ale skutki są zupełnie inne.

Problem

Do warsztatu samochodowego trafił samochód z poślizgiem sprzęgła. Samochód miał ewidentny problem z przeniesieniem napędu. Po szybkiej decyzji został zamówiony  zestaw sprzęgła o nr 626 3033 09. DKZ nie budziło zastrzeżeń dlatego pozostało niewymienione. Zgodnie z instrukcją wewnątrz opakowania, sprzęgło posiada zabezpieczenie transportowe. Sprężyna talerzowa jest wstępnie uciśnięta i poza wycentrowaniem tarczy, nie potrzebny jest specjalny przyrząd do montażu. Takie rozwiązanie eliminuje ryzyko błędnego montażu.

Rysunek 1: Montaż sprzęgła

Ku zdziwieniu warsztatu, po naprawie samochód dalej nie chciał jechać. Gdzie leży problem? Przypomnijmy budowę tego układu:

Budowa

Rysunek 2: Budowa ITL

Wewnątrz niektórych kół zamachowych LuK znajduje się sprzęgło przeciążeniowe (Rys.2). Zbudowane jest z tarczy zabierakowej (1) i tarcz zaciskających (2, 3) z okładzinami ciernymi. Zostało ono zaprojektowane dla ochrony skrzyni biegów przed skutkami pików momentu obrotowego. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne i pochodzi głównie z rezonansu w układzie przeniesienia napędu.

Skutki braku wymiany DKZ

Problem braku przeniesienia napędu nie pochodzi z nowo wymienionego zestawu  sprzęgła. Wymiana kolejnego zestawu nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.  W analizowanym przypadku sprzęgło przeciążeniowe zostało zerwane, a dwumasowe koło zamachowe, w którym się ono znajduje, nie zostało dokładnie zweryfikowane przed montażem sprzęgła, co rekomendujemy za każdym razem.

Na co zwrócić uwagę?

Przy zdjętej skrzyni biegów, tarczy i docisku sprzęgła należy dokonać inspekcji DKZ. W opisywanym przypadku należy zwrócić uwagę na obrót masy wtórnej względem pierwotnej. Zgodnie z tabelą danych DKZ, maksymalny dopuszczalny kąt swobodnego obrotu tego DKZ wynosi 23 st. co odpowiada 7 zębom rozrusznika. W naszym przypadku luz okazał się nieograniczony, tj. masa wtórną obraca się bez wyczuwalnego oporu sprężyn łukowych. Budowa DKZ z dużym łożyskiem kulkowym może nie ujawniać usterki, gdyż otwory masy wtórnej nie przykryją otworów masy pierwotnej jak to miało miejsce w przypadku Forda Transita.

Rysunek 3: Tabela danych DKZ

Dla sprawdzenia DKZ na wale korbowym należy użyć przyrządu 400 0080 10:

1. Zablokować wieniec rozrusznika
2. Zamontować ramię
3. Sprawdzić kąt o jaki masa wtórna może się obracać

Diagnoza: sprzęgło przeciążeniowe wewnątrz DKZ zostało zerwane i naprawa samochodu musi również obejmować wymianę  koła zamachowego.

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL oraz na stronie WWW.SCHAEFFLER.PL

Opublikowane przez: TruckFocus.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!