Inni zwalniają, my zatrudniamy – wywiad z Prezesem Zarządu EUROPART Polska

1 czerwca 2020, 23:34

EUROPART jest jednym z największych dystrybutorów części zamiennych do naczep, samochodów ciężarowych oraz autobusów w Europie. Jak w dobie kryzysu radzi sobie polski oddział tej międzynarodowej firmy? Rozmawiamy z Prezesem Zarządu EUROPART Polska, Robertem Krawczykiem.

Robert Krawczyk, Prezes Zarządu EUROPART Polska

Wszyscy dystrybutorzy części borykają się obecnie ze spowolnieniem, spowodowanym pandemią koronawirusa. Czy polski oddział EUROPART podjął działania antykryzysowe, mające na celu utrzymanie płynności i stabilizacji firmy?

Robert Krawczyk: Mamy to szczęście, że jesteśmy częścią branży, która w porównaniu do innych nie odnotowała przez epidemię aż tak ekstremalnych spadków. Oczywiście rozumiemy problemy całej branży transportowej, jednak jako dostawca części, wyposażenia i akcesoriów do warsztatów naprawiających ciężarówki, wciąż mamy dużo pracy. Transport musi się odbywać nawet w czasie kryzysu, konieczne są dostawy materiałów sanitarnych do szpitali, aptek, dostawy żywności do sklepów itd. Liczymy na to, że chwilowe spowolnienie w branży długoterminowo nam nie zaszkodzi. Skoro spada liczba nowych pojazdów, kupowanych przez firmy transportowe, może okazać się, że samochody starsze – kilku i kilkunastoletnie – pozostaną dłużej w granicach naszego kraju i będą potrzebowały serwisu. Niezbędne w tym celu części można oczywiście znaleźć w naszej ofercie.

W obecnej sytuacji obserwujemy ograniczenia zatrudnienia i redukcje etatów u naszej konkurencji. Nasze podejście jest inne, co więcej postrzegamy to jako szansę na pozyskanie wartościowych pracowników. Prowadzimy obecnie rekrutacje w pięciu naszych oddziałach handlowych. Poszukujemy specjalistów z branży części zamiennych do samochodów ciężarowych na stanowiska sprzedawcy oraz kierowcy-magazyniera.

Wiele firm zostało zmuszonych do poważnego cięcia kosztów, jak ta sytuacja wygląda w EUROPART? 

Przyglądamy się kosztom stałym prowadzenia działalności operacyjnej i patrzymy na zagadnienie długofalowo. Nie podjęliśmy jednak tak drastycznych kroków jak część naszej konkurencji. W trosce o bezpieczeństwo naszych klientów oraz pracowników, czasowo zminimalizowaliśmy ilość wizyt u naszych klientów, co poskutkowało siłą rzeczy spadkiem kosztów, m.in. paliwa. Mocniej koncentrujemy się na sprzedaży poprzez platformę zamówień online EWOS, którą klienci doceniają między innymi za bezpłatny dostęp do informacji Tec Doc oraz katalogów produktowych. Zmodyfikowaliśmy system pracy, wprowadzając system rotacyjny lub, w przypadku niektórych stanowisk (głównie administracyjnych), pracę zdalną, która odbywa się bez uszczerbku na działalności operacyjnej. Dużą wagę przykładamy do procedur bezpieczeństwa – zachowywania odstępów, dezynfekcji rąk, pomieszczeń i powierzchni płaskich oraz skrupulatnie planujemy i monitorujemy czasy dostaw.

EUROPART jest dystrybutorem działającym na rynku międzynarodowym. Czy w związku z tym firma szczególnie odczuwa skutki obecnego kryzysu, czy może sytuacja jest – o ile to możliwe – pod kontrolą? W ilu krajach obecnie jesteście dostępni?

Dysponujemy międzynarodową siecią sprzedaży, rozciągającą się na 27 krajów i liczącą 300 oddziałów. Tworząc tak rozbudowaną organizację nie sposób ustrzec się przed sygnałami kryzysu i nie zaobserwować chwilowo mniej optymistycznych nastrojów wśród części klientów. Jednak odpowiednie zarządzanie siecią sprzedaży oraz możliwości, które otwiera przed nami posiadana infrastruktura, w tym nowoczesny magazyn centralny w niemieckiej miejscowości Werl, pozwalają nam na zachowanie pełnej płynności i jakości obsługi. W stałej ofercie posiadamy ponad 400 tys. artykułów, w tym 7,5 tys. produktów marki własnej. Jak do tej pory nie odnotowaliśmy problemów z dostępnością tych towarów. Odpowiadając zatem na pytanie, wydaje mi się, że ze względu na międzynarodowy charakter działalności, przeciwdziałanie skutkom kryzysu jest w naszym przypadku prostsze do zorganizowania i bardziej skuteczne niż w przypadku mniejszych i działających tylko lokalnie firm.

Jakie usługi, wyróżniające firmę z grona rynkowych konkurentów (w Polsce i za granicą) proponuje klientom EUROPART?

Wspomniana obecność w 27 krajach pozwala nam na zapewnienie klientom korzystnych cen zakupu artykułów dostępnych w ofercie EUROPART także poza granicami Polski. Współpracując z nami, klient zyskuje pewność, że jeżeli zdarzy mu się np. awaria za granicą kraju, znajdzie pomoc w jednym z wybranych oddziałów EUROPART. Warto przy tym zaznaczyć, że w związku z posiadaną przez nas szeroką ofertą części, dysponujemy zarówno asortymentem wiodących marek premium, jak i produktami z linii ekonomicznych w korzystnej relacji ceny do jakości.

Oprócz części i akcesoriów do ciężarówek, naczep i przyczep, zajmujecie się także dystrybucją wyposażenia warsztatów, jak oceniacie aktualną konkurencję w tym segmencie rynku?

W tym zakresie dysponujemy ofertą dostosowaną do oczekiwań klientów. Znajdują się w niej produkty renomowanych marek, zapewniających asortyment wysokiej jakości w rozsądnym wariancie cenowym. Stale poszerzamy gamę produktową, wsłuchując się w potrzeby warsztatów. Naszym celem jest nie tylko oferowanie wyposażenia w najlepszych cenach na rynku, ale także dbanie o to, by sprzedawane urządzenia czy narzędzia posiadały odpowiednie certyfikaty i były bezpieczne oraz niezawodne w codziennym użytkowaniu. To idea, która przyświeca nam w budowaniu każdego segmentu oferty, dzięki czemu możemy pochwalić się współczynnikiem reklamacji marki własnej na poziomie zaledwie 0,027%.

Wspomniał Pan o ponad 400 tys. produktów w stałej ofercie. Czy w najbliższym czasie planowane jest poszerzenie asortymentu?

Rozwój naszego asortymentu to proces ciągły. Stale poszerza się on o kolejne, nowe referencje produktów. W najbliższym czasie planujemy skoncentrować się między innymi na rozwoju asortymentu części do pojazdów dostawczych. Obserwujemy rosnące zainteresowanie klientów tym segmentem. O wszystkich nowościach w ofercie, informujemy regularnie na naszej stronie internetowej www.europart.net/pl

Jakie są najważniejsze plany i wyzwania dla firmy na najbliższe miesiące? Co jest w tej chwili najistotniejsze dla firmy w związku z trwającym kryzysem?

Niezmiennie naszym celem jest umacnianie pozycji rynkowej, a także budowanie reputacji marki EUROPART jako rzetelnego partnera w biznesie. Zwłaszcza w trudnych kryzysowych czasach, chcemy podkreślić nasze zaangażowanie w tworzenie przyjaznej atmosfery pracy i budowanie równowagi pomiędzy nią a życiem prywatnym naszych pracowników. Firmę tworzą ludzie i to oni są dla nas najważniejsi. Od zawsze stawiamy na uczciwe zasady jak zatrudnienie na umowę o pracę, wynagrodzenie wypłacane w oparciu o proste, przejrzyste i jasno określone zasady. Stawiamy na rozwój naszych pracowników, zapewniamy dostosowane do potrzeb uczestników szkolenia. Tworzymy międzynarodowe środowisko pracy, w którym przestrzega się zasad fair play oraz etyki biznesu. Chciałbym, aby nasi aktualni, jak i też nowi pracownicy (gdyż jak wspomniałem, prowadzimy obecnie rekrutację), czuli się doceniani i bezpieczni, zwłaszcza w tym trudnym czasie.

Wracając do celów biznesowych, oczywiście jednym z naszych priorytetów jest wynik ekonomiczny na koniec 2020 roku. Chcemy by, mimo wydarzeń związanych z globalną pandemią COVID-19 oraz jej skutkami gospodarczymi, był on zgodny z oczekiwaniami naszych akcjonariuszy.

Opublikowane przez: TruckFocus.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Adam, 2 czerwca 2020, 20:54 2 -1

A o obcięciu pensji chpopakom na oddziałach to już Pan nie wspomniał.... Rozpatrywanie reklamacji trwa wieki....

Odpowiedz

Bolo, 4 czerwca 2020, 21:53 1 0

oj tak tak , gdzie kasa , gdzie premia :(

Odpowiedz

Polak, 3 lipca 2020, 1:44 0 0

Jak się jest leszczem to się premii nie będzie ;)

Odpowiedz

Stażysta, 3 czerwca 2020, 20:29 1 0

Albo o tym ze po stażu proponujecie kolejny i kolejny... bo szkoda na pracownika, nic tylko wykorzystywanie i mydlenie oczu a jak dochodzi do rozmów to propozycja jak wyżej...

Odpowiedz

Janek, 4 czerwca 2020, 21:50 1 0

Konkurencja redukuje etaty, śmiech........ należy wspomnieć ilu pracowników Europartu samych odeszło do konkurencji lub zrezygnowało z pracy z różnorakich powodów ( powód do rekrutacji ) . Osobiście znam kilka osób związanych z Europartem dlatego ten artykuł brzmi jak opowiadanie o krainie mlekiem i miodem płynącej , a nie do końca jest tak pięknie . Walczcie chłopaki, powodzenia .

Odpowiedz

Anonim, 3 lipca 2020, 1:40 0 0

Konkurencja bierze owszem szczególnie ta ze Śląska daje śmieciowki , wyciąga informacje bazy danych , klientów i co dalej robi ? Pozbywa się łatwowiernych baranów co poszli za kilkaset złotych więcej pod stołem tam gdzie ich miejsce.... Jestem bymym pracownikiem żeby nie było gówno bózy i doświadczyłem tego na własnej skórze. Pozdrawiam

Odpowiedz

WSK 125, 3 lipca 2020, 1:33 0 0

Szczęście sprzyja lepszym.. Panowie z marudzenia w żadnej firmie nie będzie sukcesu... Europart pod wodzą Roberta Krawczyka idzie wreszcie na dobre tory wiem co mówię i jestem bardzo obiektywny...
Znam firmę od ponad 11 lat !!!. Jeślii ktoś chce zarabiać krocie i walić w c..ja to ta firma nie jest dla niego.

Odpowiedz