Dalekosiężne lampy LED

31 sierpnia 2020, 23:47

Kierowcy ciężarówek, którzy spędzają w swoich samochodach nierzadko po kilka tygodni, zżywają się ze swoimi maszynami. Aby podkreślić tą więź, starają się je personalizować, ubierać w dodatki czy to wewnątrz kabiny czy też na zewnątrz. Elementami, które chyba najbardziej kojarzą się z modyfikowaną ciężarówką są wszelkiej maści światła i lampki. Indywidualny charakter popularnego „konia” na pewno podkreślają podświetlane loga, kompozycje stworzone z obrysówek oraz najbardziej rzucające się w oczy – halogeny dalekosiężne, których temat właśnie będę chciał poruszyć.

Dodatkowe lampy dalekosiężne zyskały na popularności w latach pięćdziesiątych, kiedy to zaczęto realizować trasy na Bliski Wschód. Trend ten rozwinął się również w Skandynawii, gdzie dzisiaj tego typu halogeny można często spotkać nawet w samochodach osobowych. Można to tłumaczyć względami praktycznymi, niezwykle krótkim dniem w zimie oraz długimi odcinkami mało uczęszczanych dróg, ale nie można dumnie sterczącym halogenom odmówić po prostu swego rodzaju rasowego charakteru. Skutkiem tego nastała moda na posiadanie takich lamp w swojej ciężarówce i już na przestrzeni dekad trwa ona w najlepsze. Co więcej, w wyniku rozwoju technologicznego, wypierane są tradycyjne reflektory wyposażone w żarówki halogenowe na korzyść lamp elektroluminescencyjnych, czyli opartych o diody LED.

Wiadomo jednak, że światła w samochodzie, jak również większość wyposażenia, musi spełniać ścisłe kryteria oznaczone przepisami. Tyczy się to zarówno elementów fabrycznych, jak również tych akcesoryjnych. Na co zatem powinno się zwrócić uwagę, jeżeli chcemy doposażyć swoje auto w dodatkowe lampy dalekosiężne?

Najważniejszym kryterium, jakie musi spełniać lampa dalekosiężna, jest europejska homologacja drogowa. Powinna być ona umieszczona na froncie reflektora. Najczęściej znajduje się na kloszu, ale może też być nadrukowana na obudowie. Europejska homologacja zawiera w kombinacji znaków, z których najbardziej charakterystyczna jest duża litera E wraz z cyfrą umieszczona w kółku. Oznacza to, że produkt jest dopuszczony do użytku na terenie Unii Europejskiej. Cyfra jest przyporządkowana do konkretnego kraju, w którym znajdował się organ wydający certyfikat homologacji np.  E1 oznacza Niemcy, E4 – Holandia itp.

Ważnym oznaczeniem przy homologacji jest również liczba referencyjna. Oznacza ona wartość natężenia światła. Wyróżnia się stałe wartości: 7,5; 10; 12,5; 17,5; 20; 25; 27,5; 30; 37,5; 40; 45; 50 na reflektor. Liczba określająca parametr danego reflektora powinna znajdować się wśród oznaczeń homologacji. Według przepisów unijnych, samochód posiadający dodatkowe oświetlenie drogowe, nie może mieć więcej niż 4 punkty świetlne
a suma liczb referencyjnych nie może być większa niż 100 lub wartość natężenia światła emitowana w sumie przez te reflektory, nie może przekraczać 480 luksów. Jeżeli wartość ta jest przekroczona, według przepisów światło powinno być zasłonięte. Nie wystarczy dodatkowy przełącznik w kabinie, który będzie inicjował działanie owej lampy, gdyż według przepisów lampa, która jest „stale odłączona” jest niesprawna.

Wydajne, energooszczędne światła LED zachęcają do tego, aby z nich korzystać. Często jednak właściwe lampy dalekosiężne są stawiane jako produkt droższy niż typowa listwa oświetleniowa LED z gamy zwykłych lamp roboczych. Można wobec tego spotkać na rynku produkty, których sprzedawcy wykorzystują pewne niedopowiedzenia, sprzedając lampy robocze „z homologacją”. Wtedy na kloszu widniej nadruk homologacji z charakterystyczną literką  E w kółeczku, ale obok znajduje się oznaczenie R10. Jest to numer rozporządzenia, według kryteriów którego nadano urządzeniu ten atest. W przypadku ECE-R10 oznacza to tylko tyle, że to urządzenie nie emituje pola elektromagnetycznego, które mogłoby zakłócić pracę pozostałych urządzeń elektrycznych i elektronicznych w danym pojeździe. Nie jest to jednak certyfikat, który dopuszcza ową lampę do użytku drogowego. Rozporządzenie, które charakteryzuje lampy mijania oraz halogeny drogowe to ECE-R112. Dopuszcza ona również do użytku symetryczne i asymetryczne lampy LED.

W odniesieniu do źródeł światła, które są stosowane w lampach dalekosiężnych, do niedawna używane były prawie tylko żarówki halogenowe. Od czasu do czasu można spotkać akcesoryjne lampy wyładowcze, czyli wyposażone w palnik ksenonowy. Na obecną chwilę najchętniej kupowane są lampy LED, ze względu na swoją zwiększoną wydajność i atrakcyjny wygląd. Co więcej, lampy te w większości są spotykane na rynku w bardziej przystępnej cenie niż tradycyjne halogeny.

Firma M-Tech, będąca jednym z liderów segmentu oświetlenia samochodowego w Europie, w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku, posiada w swojej ofercie sprawdzoną gamę lamp dalekosiężnych w technologii LED. Popularnie nazywane „Driving Lighty” są homologowane do użytku drogowego według dyrektywy ECE R112 i mogą być w pełni legalnie stosowane na europejskich drogach. Wszystkie lampy z owej gamy są wyposażone w diody LED renomowanych producentów. Firma CREE dostarcza źródła światła o mocy 10W, z kolei diody o mocy 3W są produktem firmy Osram. W gamie znajdują się lampy o mocy nawet 80W, również wyposażone, w tak bardzo pożądane, dodatkowe światło pozycyjne.Na szczególne wyróżnienie zasługuje grupa nowych modeli pod nazwą “Black Series”. Charakteryzuje się ona nie tylko doskonałymi parametrami świetlnymi, które zostały dokładnie zaprojektowane przez grupę polskich inżynierów z Działu Rozwoju Produktu, ale też wnosi atrakcyjny design, chociażby poprzez zastosowanie w wybranych modelach efektu przyciemnianego szkła.

Oferta we wskazanym segmencie stale się rozszerza, aby sprostać wymaganiom niezwykle trudnego rynku, jakim jest Automotive Lighting, istotne jest wsłuchiwanie się w realne potrzeby użytkowników.

Firma M-tech oferuje przemyślane i dopracowane produkty, występujące w wielu wariantach kształtu i mocy, co stanowi ciekawą alternatywę dla tradycyjnych halogenów i może wnieść sporo satysfakcji z użytkowania w trasie.

Autor artykułu: Dawid Bystroń, Product Manager firmy M-TECH

Opublikowane przez: TruckFocus.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!