Amortyzatory należą do elementów układu zawieszenia, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Skutecznie redukują drgania powodowane przez nierówności drogi, pozwalając na bezpieczne i komfortowe prowadzenie pojazdu. Oznacza to, iż podlegają ciągłemu obciążeniu – w szczególności w pojazdach ciężarowych używanych na złych drogach.
Odpowiadający za techniczną kontrolę pojazdów, niemiecki Urząd Dozoru Technicznego (TÜV) przeprowadza regularne badania stanu amortyzatorów, ale często ograniczają się one tylko do kontroli wzrokowej, a to oznacza, iż uszkodzenia mogą pozostać niewykryte przez dłuższy czas. Dodatkowo, zużycie amortyzatorów jest procesem stopniowym i kierowca pojazdu – również ciężarowego – może wraz z upływem czasu przyzwyczaić się do zmniejszonej skuteczności tłumienia.
Częste usterki amortyzatorów
Zawory pracujące w cylindrze amortyzatora (rys. 1) z biegiem czasu ulegają zużyciu, ponieważ ciągle poddawane są tarciu wynikającemu z przepływającej przez nie cieczy (zaznaczone kolorem czerwonym na rys. 1). Jeżeli niesprawność amortyzatora nie zostanie zdiagnozowana, zachodzi wysokie ryzyko powstania dalszych uszkodzeń w układzie zawieszenia pojazdu i stabilizacji, w tym również może dojść do przyspieszonego zużycia opon. Spadek lub całkowita utrata przyczepności wydłuża znacząco drogę hamowania, a podczas pokonywania zakrętów może dojść do utraty kontroli nad pojazdem, zwiększa się wtedy również ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu.
Dlatego też febi bilstein zaleca wymianę amortyzatorów w przypadku pojawienia się pierwszych objawów zużycia.
Najczęstsze uszkodzenia
Uszkodzone tłoczyska i niewłaściwy moment dokręcania podczas montażu:
Bardzo często amortyzatory ulegają uszkodzeniu zaraz po wymianie. Może być to efektem wypadku, gwałtownego najechania na przeszkodę, ale również niewłaściwego montażu. Jeżeli tłoczysko amortyzatora nie będzie pracowało w odpowiedniej pozycji, jego powierzchnia może zostać uszkodzona (rys. 3), a w rezultacie dochodzi do uszkodzenia uszczelnienia i wycieku.
W takiej sytuacji należy niezwłocznie dokonać wymiany amortyzatora. Rysunek 4 pokazuje amortyzator zamontowany pod naprężeniem.
Dzieje się tak, gdy tłoczysko amortyzatora porusza się w rurze pod kątem, co z kolei zwiększa nacisk na ścianę tłoczyska i przyspiesza zużycie. Może to doprowadzić do wycieku oleju, a w rezultacie do całkowitej utraty skuteczności tłumienia amortyzatora. Z tego powodu podczas amortyzatorów febi zaleca dokręcanie połączeń odpowiednim momentem dopiero po opuszczeniu pojazdu na koła.
Firma febi bilstein znacząco poszerzyła gamę amortyzatorów hydraulicznych. Obecnie jest to jedna z najszerszych ofert na rynku wtórnym, obejmująca ponad 240 amortyzatorów do samochodów ciężarowych, autobusów, przyczep i naczep. Więcej informacji na stronie: www.febi.com/truck-shockabsorber
Komentarze