Szarpanie sprzęgła w Mercedes-Benz Actros 1861 4X2 z silnikiem OM 542.xxx – naprawa

Redakcja, 13 marca 2017, 11:52

Naprawę wykonano ponieważ sprzęgło często szarpało podczas załączania. Przez to każda zmiana biegów powodowała szarpanie pojazdem. Narzędzia specjalne wymagane do wykonania naprawy to klucz dynamometryczny, narzędzie do centrowania tarczy sprzęgła i wciągarka z podnośnikiem skrzyni biegów.

Części:

  • Zestaw naprawczy sprzęgła, numer artykułu 643 3316 00
  • Oryginalne koło zamachowe + śruby montażowe
  • Oryginalny pierścień uszczelniający wału korbowego
  • Oryginalna dźwignia wysprzęglająca

Przed naprawą należy usunąć z kabiny wszelkie nieprzymocowane przedmioty, ponieważ przed jej rozpoczęciem kabinę należy podnieść.

W przypadku ciągników siodłowych na ogół nie ma potrzeby demontażu silnika razem ze skrzynią biegów ponieważ nie ma na nich nadwozia (skrzyni ładunkowej, kontenera). Demontaż tych elementów jest wymagany w przypadku pojazdów z nadwoziem.

Najpierw należy odkręcić wał napędowy po stronie skrzyni biegów. Nie ma potrzeby wymontowania wału napędowego – na czas naprawy można go przymocować do ramy. Ten model jest wyposażony w retarder, który należy wymontować, gdyż sprzężony jest ze skrzynią biegów.

Po zdemontowaniu retardera należy podstawić podnośnik pod skrzynię biegów i przymocować ją za pomocą pasów do platformy podnośnika. Następnie odkręcamy śruby z tzw. poduszek zawieszenia skrzyni biegów i lekko unosimy zespół skrzynia biegów – silnik, co pozwoli na zamocowanie podparcia pod kolektorami wydechowymi. Dzięki temu, podczas demontażu skrzyni, silnik pozostanie nieruchomy. Następnie trzeba odkręcić śruby mocujące skrzynię biegów z silnikiem i ją wyjąć.

Po wyjęciu skrzyni wymontowano dotychczas wykorzystywany zestaw sprzęgła, koło zamachowe, uszczelniacz wału korbowego, łożysko podporowe wałka sprzęgłowego. W opisywanym pojeździe koło zamachowe było zużyte, jego powierzchnia cierna była lekko stożkowe i nierówna, dlatego należało je wymienić. Inna możliwość naprawy to przetoczenie koła zamachowego, jednak zdecydowano się na wymianę (Zdj.1).

zdj. 1
zdj. 1

Elementy należy zamontować ponownie wykonując wymienione czynności w odwrotnej kolejności. Trzeba sprawdzić czy wszystkie elementy są czyste i włożyć nowy pierścień uszczelniający wału korbowego za pomocą odpowiedniego narzędzia. Po sprawdzeniu czystości należy zamontować nowe koło zamachowe, łożysko podporowe wałka sprzęgłowego. Do przykręcenia koła zamachowego stosujemy nowe śruby i dokręcamy je momentem, który wynosi 210  Nm + 90°, dokręcając na krzyż. Po zamontowaniu należy oczyścić powierzchnię cierną koła zamachowego.

Montaż sprzęgła

Montaż sprzęgła rozpoczyna się od ustawienia tarczy odpowiednią stroną do koła zamachowego (opis na piaście flywheel side) oraz jej ustawienia w osi wału korbowego, za pomocą odpowiedniego narzędzia (zdj. 2). Należy dobrać rozmiar narzędzia do centrowania stosownie do wymiarów łożyska pilotującego (podporowego) oraz piasty tarczy sprzęgła. Po ustaleniu tarczy sprzęgła w prawidłowej pozycji należy zamontować docisk sprzęgła. Na tym etapie warto wykorzystać 2–4 szpilki prowadzące- ustalające docisk sprzęgła, aby nie uszkodzić tarczy sprzęgła.

zdj. 2
zdj. 2

W tym momencie można zamocować docisk za pomocą śrub. Należy na początek je wkręcać w wolne otwory, a następnie w miejsce wykręconych szpilek. Po dokręceniu na krzyż, ręcznie wszystkich śrub, wyjmujemy narzędzie do centrowania. Następnie dokręcamy śruby, na krzyż – momentem o wartości 55 Nm.

W tym przypadku mamy do czynienia ze sprzęgłem ciągnionym, w którym łożysko oporowe jest wmontowane w docisk sprzęgła (Zdj.3). Kołek ustalający łożyska oporowego sprawia, że dźwignia sprzęgła (popularnie zwana łapą) z łożyskiem pozostają w odpowiednim położeniu względem siebie.

zdj. 3
zdj. 3

W tym momencie należy zająć się układem wysprzęglającym znajdującym się w obudowie skrzyni biegów, a w szczególności dźwignią wysprzęglającą i tuleją prowadzącą. Tuleja nie była zużyta, wymiana nie była wymagana. Stwierdzono niewielki luz w łożysku dźwigni wysprzęglającej, więc należało ją wymienić.

Przy okazji wymiany warto wyczyścić obudowę skrzyni biegów, tuleję prowadzącą( w tym przypadku tuleja prowadząca nie miała śladów zużycia kwalifikujących ją do wymiany. Należy także skontrolować stan wielowypustu wałka sprzęgłowego skrzyni biegów, w tym przypadku nie kwalifikował się do wymiany (Zdj.4).

zdj. 4
zdj. 4

W opisywanym przypadku wymiana elementów dźwigni sprzęgła sprowadza się do wymiany kompletnej dźwigni, ponieważ elementy te nie są dostępne osobno.

Ważne:
Nie smarować żadnych elementów zestawu sprzęgła.

Montaż skrzyni biegów

W trakcie montażu skrzyni biegów należy obowiązkowo sprawdzać i kontrolować dystans pomiędzy silnikiem a obudową skrzyni biegów. Wałek sprzęgłowy musi wejść do wielowypustów tarczy sprzęgła bez używania siły. Podczas montażu należy obowiązkowo utrzymywać tuleję centrującą w prawidłowym położeniu, tj. „na godzinie 3” w łożysku. Niestosowanie się do tego zalecenia uniemożliwia montaż skrzyni biegów. Gdy nie ma już szczeliny pomiędzy silnikiem a skrzynią, można dokręcić śruby montażowe skrzyni biegów.

Po dokręceniu wszystkich śrub, należy lekko unieść cały silnik wraz ze skrzynią biegów, aby wyjąć podpórki spod kolektorów wydechowych. Następnie wkładamy śruby do górnych uchwytów skrzyni biegów i dokręcamy. Kolejnym krokiem jest dokręcenia wału napędowego, siłownika sprzęgła do skrzyni biegów oraz podłączenie wszystkich węży, i złączek elektrycznych.

Więcej informacji i filmów instruktażowych można znaleźć na stronie www.repxpert.pl

Grupa Schaeffler jest wiodącym dostawcą części zamiennych do pojazdów użytkowych i urządzeń przemysłowych na całym świecie. Przedsiębiorstwo zapewnia najwyższą jakość produktów, zaawansowane rozwiązania technologiczne oraz innowacyjność. Jako dostawa precyzyjnych produktów i rozwiązań dla silników, skrzyni biegów oraz podwozia, jak również łożysk tocznych i ślizgowych dla różnorodnych urządzeń przemysłowych, Schaeffler ma zdecydowany udział w kształtowaniu „mobilności jutra”. W roku 2015 roku przedsiębiorstwo technologiczne osiągnęło obrót w wysokości 13,2 miliardów euro. Zatrudniając ok. 85 000 osób na całym świecie, Grupa Schaeffler jest jedną z największych europejskich firm rodzinnych. Dzięki 170 lokalizacjom w 50 krajach na całym świecie, Schaeffler dysponuje rozbudowaną siecią zakładów produkcyjnych, centrów badań i rozwoju oraz punktów dystrybucji.
Dział Automotive Aftermarket dostarcza innowacyjne rozwiązania naprawcze w jakości części produkowanych na pierwszy montaż, a także szeroką gamę usług dla warsztatów. Oferta produktowa marek LuK, INA, FAG i Ruville obejmuje systemy sprzęgła, systemy wysprzęglające, elementy silnika, skrzyń biegów oraz zawieszenia. Wszystkie elementy doskonale ze sobą współpracują oraz umożliwiają przeprowadzenie szybkiej i profesjonalnej naprawy. Portal REPXPERT oferuje pakiet usług dla warsztatów związanych z produktami oraz zestawami naprawczymi Schaeffler.

Artykuł sponsorowany Schaeffler

Komentarze

Brak komentarzy