Naprawę wykonano ponieważ sprzęgło często szarpało podczas załączania. Przez to każda zmiana biegów powodowała szarpanie pojazdem. Narzędzia specjalne wymagane do wykonania naprawy to klucz dynamometryczny, narzędzie do centrowania tarczy sprzęgła i wciągarka z podnośnikiem skrzyni biegów.
- Zestaw naprawczy sprzęgła, numer artykułu 643 3316 00
- Oryginalne koło zamachowe + śruby montażowe
- Oryginalny pierścień uszczelniający wału korbowego
- Oryginalna dźwignia wysprzęglająca
Przed naprawą należy usunąć z kabiny wszelkie nieprzymocowane przedmioty, ponieważ przed jej rozpoczęciem kabinę należy podnieść.
W przypadku ciągników siodłowych na ogół nie ma potrzeby demontażu silnika razem ze skrzynią biegów ponieważ nie ma na nich nadwozia (skrzyni ładunkowej, kontenera). Demontaż tych elementów jest wymagany w przypadku pojazdów z nadwoziem.
Najpierw należy odkręcić wał napędowy po stronie skrzyni biegów. Nie ma potrzeby wymontowania wału napędowego – na czas naprawy można go przymocować do ramy. Ten model jest wyposażony w retarder, który należy wymontować, gdyż sprzężony jest ze skrzynią biegów.
Po zdemontowaniu retardera należy podstawić podnośnik pod skrzynię biegów i przymocować ją za pomocą pasów do platformy podnośnika. Następnie odkręcamy śruby z tzw. poduszek zawieszenia skrzyni biegów i lekko unosimy zespół skrzynia biegów – silnik, co pozwoli na zamocowanie podparcia pod kolektorami wydechowymi. Dzięki temu, podczas demontażu skrzyni, silnik pozostanie nieruchomy. Następnie trzeba odkręcić śruby mocujące skrzynię biegów z silnikiem i ją wyjąć.
Po wyjęciu skrzyni wymontowano dotychczas wykorzystywany zestaw sprzęgła, koło zamachowe, uszczelniacz wału korbowego, łożysko podporowe wałka sprzęgłowego. W opisywanym pojeździe koło zamachowe było zużyte, jego powierzchnia cierna była lekko stożkowe i nierówna, dlatego należało je wymienić. Inna możliwość naprawy to przetoczenie koła zamachowego, jednak zdecydowano się na wymianę (Zdj.1).
Elementy należy zamontować ponownie wykonując wymienione czynności w odwrotnej kolejności. Trzeba sprawdzić czy wszystkie elementy są czyste i włożyć nowy pierścień uszczelniający wału korbowego za pomocą odpowiedniego narzędzia. Po sprawdzeniu czystości należy zamontować nowe koło zamachowe, łożysko podporowe wałka sprzęgłowego. Do przykręcenia koła zamachowego stosujemy nowe śruby i dokręcamy je momentem, który wynosi 210 Nm + 90°, dokręcając na krzyż. Po zamontowaniu należy oczyścić powierzchnię cierną koła zamachowego.
Montaż sprzęgła
Montaż sprzęgła rozpoczyna się od ustawienia tarczy odpowiednią stroną do koła zamachowego (opis na piaście flywheel side) oraz jej ustawienia w osi wału korbowego, za pomocą odpowiedniego narzędzia (zdj. 2). Należy dobrać rozmiar narzędzia do centrowania stosownie do wymiarów łożyska pilotującego (podporowego) oraz piasty tarczy sprzęgła. Po ustaleniu tarczy sprzęgła w prawidłowej pozycji należy zamontować docisk sprzęgła. Na tym etapie warto wykorzystać 2–4 szpilki prowadzące- ustalające docisk sprzęgła, aby nie uszkodzić tarczy sprzęgła.
W tym momencie można zamocować docisk za pomocą śrub. Należy na początek je wkręcać w wolne otwory, a następnie w miejsce wykręconych szpilek. Po dokręceniu na krzyż, ręcznie wszystkich śrub, wyjmujemy narzędzie do centrowania. Następnie dokręcamy śruby, na krzyż – momentem o wartości 55 Nm.
W tym przypadku mamy do czynienia ze sprzęgłem ciągnionym, w którym łożysko oporowe jest wmontowane w docisk sprzęgła (Zdj.3). Kołek ustalający łożyska oporowego sprawia, że dźwignia sprzęgła (popularnie zwana łapą) z łożyskiem pozostają w odpowiednim położeniu względem siebie.
W tym momencie należy zająć się układem wysprzęglającym znajdującym się w obudowie skrzyni biegów, a w szczególności dźwignią wysprzęglającą i tuleją prowadzącą. Tuleja nie była zużyta, wymiana nie była wymagana. Stwierdzono niewielki luz w łożysku dźwigni wysprzęglającej, więc należało ją wymienić.
Przy okazji wymiany warto wyczyścić obudowę skrzyni biegów, tuleję prowadzącą( w tym przypadku tuleja prowadząca nie miała śladów zużycia kwalifikujących ją do wymiany. Należy także skontrolować stan wielowypustu wałka sprzęgłowego skrzyni biegów, w tym przypadku nie kwalifikował się do wymiany (Zdj.4).
W opisywanym przypadku wymiana elementów dźwigni sprzęgła sprowadza się do wymiany kompletnej dźwigni, ponieważ elementy te nie są dostępne osobno.
Ważne:
Nie smarować żadnych elementów zestawu sprzęgła.
Montaż skrzyni biegów
W trakcie montażu skrzyni biegów należy obowiązkowo sprawdzać i kontrolować dystans pomiędzy silnikiem a obudową skrzyni biegów. Wałek sprzęgłowy musi wejść do wielowypustów tarczy sprzęgła bez używania siły. Podczas montażu należy obowiązkowo utrzymywać tuleję centrującą w prawidłowym położeniu, tj. „na godzinie 3” w łożysku. Niestosowanie się do tego zalecenia uniemożliwia montaż skrzyni biegów. Gdy nie ma już szczeliny pomiędzy silnikiem a skrzynią, można dokręcić śruby montażowe skrzyni biegów.
Po dokręceniu wszystkich śrub, należy lekko unieść cały silnik wraz ze skrzynią biegów, aby wyjąć podpórki spod kolektorów wydechowych. Następnie wkładamy śruby do górnych uchwytów skrzyni biegów i dokręcamy. Kolejnym krokiem jest dokręcenia wału napędowego, siłownika sprzęgła do skrzyni biegów oraz podłączenie wszystkich węży, i złączek elektrycznych.
Więcej informacji i filmów instruktażowych można znaleźć na stronie www.repxpert.pl
Komentarze