Po wymianie sprzęgła, problemy z jego prawidłowym funkcjonowaniem

, 27 kwietnia 2020, 12:11

W ostatnim czasie ponownie odnotowujemy zgłoszenia problemów z działaniem sprzęgła, po jego wymianie na komponenty LuK. Są to kwestie związane z poślizgiem, brakiem możliwości rozłączenia lub niemożliwością wykonania przyuczeń w skrzyniach zrobotyzowanych. Problem ten nie występuje po założeniu sprzęgła producenta, który był pierwotnie w danym pojeździe.

Powyższy problem może w niektórych pojazdach wystąpić także po wymianie siłownika sprzęgła.

Jest to problem znany od lat i wynika z różnych wymiarów zestawów sprzęgła, które są stosowane przez różnych producentów pojazdów. Aby zniwelować różnice tzw. wysokości docisku sprzęgła zostały opracowane przez producentów pojazdów procedury regulacji długości trzpienia siłownika sprzęgła. Może być także wymagana zmiana siłownika sprzęgła na inny, tak jest w przypadku Mercedesa Actrosa MP2 i MP3.

Jeśli taki problem wystąpi, odczytując pamięć błędów będziemy mieli np. informację o zużyciu sprzęgła.

Jednym z problemów jest sytuacja, kiedy po naprawie samochodu pojazd nie jest w stanie wyjechać z serwisu.

Gorzej jest, jeżeli sprzęgło pracuje na granicy wymiaru i pojazd jeździ z nieprawidłowym napięciem wstępnym w układzie wysprzęglającym (zbyt duży luz pomiędzy centralną sprężyną talerzową a łożyskiem oporowym). W wyniku tej nieprawidłowości łożysko nie obraca się z taką samą prędkością obrotową co docisk sprzęgła. W takiej sytuacji, w momencie rozłączenia sprzęgła jest bardzo duże tarcie pomiędzy sprężyną talerzową w punkcie jej styku z pierścieniem oporowym łożyska sprzęgła.

Skutkiem tego jest wycieranie się końcówek sprężyny talerzowej, pierścienia oporowego łożyska. W wyniku dużego tarcia i wydzielania ciepła wytapia się smar w łożysku oporowym i w konsekwencji ulega ono zniszczeniu .

Do uszkodzenia łożyska oporowego, jak na załączonej fotografii, dochodzi po przebiegu 20 000 do 30 000 km.

Tak jak wspomniano, procedury  opracowane są przez producentów pojazdów lub przy współpracy z LuK. Dlatego już kilka lat temu LuK opublikował takie procedury (tzw. SI = Service Info) do MB Actros MP2 (2002- 2008), MP3 (2008 i wyżej), wyposażonych w skrzynie biegów MB Power Shift i Power Shift 2. Do tych pojazdów są dwa SI LuK 0054 (regulacja trzpienia siłownika) i LuK 0052 (informacja dotycząca wymiany siłownika).

Ponadto LuK opublikował SI dla IVECO Stralis AT/ AD, wyposażonego w skrzynię biegów Eurotronic Automated. Jest to SI LuK 0051 (procedura regulacji trzpienia siłownika).

Service Info dostępne są na portalu REPXPERT.

Oczywiście oprócz czynności regulacyjnych, w niektórych komputerach należy przyrządem diagnostycznym zmienić parametry w pamięci komputera sterującego sprzęgłem i skrzynią biegów.

Podobne problemy były zgłaszane też przy wymianach sprzęgła np. w Renault Premium, wyposażonych w skrzynie biegów VT2412B. Dla tych pojazdów należy używać instrukcji Renault, opisującej pomiary i regulację trzpienia siłownika sprzegła.

Aby prawidłowo wymienić elementy sprzęgła należy korzystać z dokumentacji producenta pojazdu oraz posiłkować się ewentualną dokumentacja producenta części. Dla skrzyń biegów zrobotyzowanych konieczne jest posiadanie komputera diagnostycznego do odczytu błedów, parametrów sprzęgła i dla niektórych producentów pojazdów do wykonania tzw. przyuczeń po wymianie elementów sprzęgła.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Krakus, 28 kwietnia 2020, 12:42 0 0

Made in PRC - i wszystko jasne...

Odpowiedz