Zwalniacz wodny – porady techniczne

11 lipca 2013, 15:53

Od kilku lat niektóre pojazdy ciężarowe MAN są wyposażane, na życzenie klienta, w zwalniacze wodne Pritarder firny Voith.

Informacje i usterki – zwalniacz wodny

Zwalniacz wodnyZwalniacz zamontowany jest z przodu silnika na wale korbowym i jest elementem bezobsługowym. Montowane są w silnikach D20\D26 oraz w starszych silnikach D28. PriTarder działa na zasadzie hydrodynamicznej. Jest on zintegrowany z układem chłodzenia i w tej sytuacji niewymagany jest żaden dodatkowy czynnik roboczy. Zaletą PriTardera jest jego masa około 32 kg i oczywiście siła hamowania dochodząca do 1450 Nm.

W przeciwieństwie do konwencjonalnych retarderów czy intarderów, umożliwia skuteczne hamowanie w każdym zakresie pracy. Ponieważ skuteczność jego nie jest zależna od prędkości pojazdu, a od obrotów silnika. Wariant ten umożliwia skuteczne hamowanie nawet w ruchu miejskim. Sterowanie PriTardera realizowane jest poprzez zawór proporcjonalny zlokalizowany po prawej stronie pojazdu za stopniem wejściowym i może odbywać się za pomocą dźwigni przy kolumnie kierowniczej lub za pomocą pedału hamulca w konfiguracji Brakematic. Oprócz tego może być wykorzystywany w systemie Cold Start Function. Funkcja ta umożliwia szybkie rozgrzanie silnika realizowane przez załączenie PriTardera na postoju. Ciecz chłodząca nagrzewa się dość szybko do temperatury około 60°C. Po osiągnięciu tej temperatury zwalniacz jest rozłączany.

W PriTarder najczęściej występują dwa rodzaje usterek. Jedna z nich to kawitacja. Powoduje ona rozszczelnienie Pritardera i wycieki płynu chłodzącego. Rozwiązanie tego problemu to wymiana komponentu na nowy lub demontaż zwalniacza i eksploatacja pojazdu bez jego funkcji. Druga usterka to pojawiające się wysokie ciśnienie w układzie chłodzenia (wyrzuca płyn chłodzący). Powodem tego zjawiska jest uszkodzenie zaworu obiegowego cieczy. Zawór ten znajduje się w bloku silnika i jest on elementem wymiennym dostępnym w serwisach.

Należy pamiętać, iż płyn chłodzący w pojazdach wyposażonych w PriTarder należy wymieniać co 150 000 km i musi to być płyn bezkrzemianowy. Temperatura zamarzania płynu musi wynosić min. -37°C. Płyny dostępne są w Inter Cars pod indeksami: P999 G12 PLUS/20L CART999 CT12 PLUS 20 L

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

37.108.130.*, 19 listopada 2013, 10:03 0 0

Czy ktos wie lub ma jakis kontakt na temat pritarderow chodzi mi o naprawe lub regeneracje

Odpowiedz