Podczas kieleckich Targów Transexpo odbyła się premiera Solarisa Urbino electric, napędzanego wyłącznie silnikiem elektrycznym. Bazuje on na Alpino o długości 8,9 m, ale zastosowano w nim technologie, które zmniejszają wpływ ciężaru akumulatorów na masę pojazdu.
Część poszycia bocznego zastąpiono panelami z włókna węglowego, z którego wykonano również tylną pokrywę komory, w której umieszczono układ napędowy i baterie magazynujące energię do napędzania pojazdu. Oszczędność masy uzyskano również dzięki użyciu materiału Foamed ACM do wykonania klap kanałów powietrza i zastosowaniu lżejszych foteli. Również aluminiowe felgi pozwoliły na uzyskanie kilkunastokilogramowej oszczędności. Brak płynów eksploatacyjnych i zbiorników z paliwem to dalsza oszczędność, sięgająca 300 kg.
Odchudzona konstrukcja sprawia, że ważące 1400 kg baterie, wykonane przez firmę Wamtechnik z Warszawy, nie wpływają już tak bardzo na masę pojazdu. Mieszczą one 120 kWh energii, która jest dostarczana do czteropolowego, asynchronicznego silnika trakcyjnego o mocy 120 kWh, firmy Vossloh Kiepe. Pełne ładowanie z terminala 3 x 400 V 63A trwa do 4 godzin.
Dzięki zastosowaniu kompaktowego, elektrycznego silnika, tylną oś można było przesunąć o 310 mm do tyłu. W ten sposób zwiększyła się przestrzeń dostępna z niskiej podłogi, zamontowano w niej dodatkowe siedzenia dla pasażerów. Łączna ilość siedzeń osiągnęła 26+1, ale dostępna jest też wersja 29+2+1 miejscami siedzącymi.
Urbino electric może przejechać do 100 km w trybie SORT1 i SORT2. Wszystkie elementy autobusu zasilane są z akumulatorów. Całość oświetlenia wykonano z energooszczędnych diód LED. Oszczędność energii zapewnia też układ odzyskiwania jej z hamowania.
Kierowca autobusu elektrycznego ma do dyspozycji kabinę wyposażoną w pulpit dotykowy, który oprócz podstawowych parametrów informuje – na ekranach LCD – o stanie pracy układu elektrycznego, jak również o poziomie naładowania baterii. Przez dotykowe ekrany kierowca może sterować wszystkimi parametrami: od ogrzewania po radio.
Autobus elektryczny będzie testowany w regularnym ruchu miejskim przez klientów. Jednym z pierwszych użytkowników będzie poznańskie MPK. Produkcja seryjna przewidziana jest od roku 2013.
– „Uważam, że to prawdziwa rewolucja w komunikacji miejskiej, a przynajmniej duży krok w kierunku zmiany myślenia o pojazdach elektrycznych” – mówi Solange Olszewska, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. – „Jeszcze niedawno wydawały się one odległą wizją przyszłości. Jednak my już dzisiaj prezentujemy taki pojazd, który mamy nadzieję uczyni nasze miasta bardziej przyjaznymi dla mieszkańców, ograniczając hałas i emisję szkodliwych spalin” – dodaje Olszewska.
Komentarze