Goodyear wprowadził nową linię opon do pojazdów ciężarowych – Marathon +. Marathon LHS II + i LHD II + na oś sterującą i napędową redukują koszty operacyjne związane z użytkowaniem aut: zawdzięczają to najniższymi oporami toczenia wśród opon Goodyeara (o 7 proc. niższymi niż w Marathon LHS II i LHD II). Jednocześnie mają lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni niż opony konkurencji, nie tracąc żywotności. Poprawę parametrów uzyskano przez zastosowanie nowego dodatku do mieszanki bieżnika: Silefex.
Koszty paliwa stanowią nawet 34,9 proc. łącznych kosztów użytkowania pojazdu. 27,1 proc. stanowią koszty pracy kierowcy, zaś koszt opon to 2,4 proc., dlatego Goodyear skupił się na technologiach zmniejszających zużycie paliwa.
Silefex opracowano w Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu. W jego skład wchodzi zoptymalizowana mieszanka wypełniaczy krzemionkowych oraz naturalnej gumy wysokiej jakości.
Użycie opon Marathon LHS II +, LHD II + i LHT II + może zmniejszyć zużycie paliwa o 1 proc. W przypadku zespołu ciągnika z przyczepą, spalającego 32 l/100 km, przy cenie paliwa 1,20 euro za litr i rocznym przebiegu 120 tys. kilometrów, oszczędność wyniesie 500 euro rocznie na pojazd, przy zmniejszeniu emisji CO2 o 1000 kg.
Jak wynika z raportu TÜV Süd Automotive 76246887-1, porównującego opory toczenia opon na oś sterującą i napędową w rozmiarze 315/70R22.5 oraz opon na osie wleczone – rozmiar 385/65R22.5 – zestaw opon Goodyear złożony z Marathon LHS II + na oś sterującą, Marathon LHD II + na oś napędową i Marathon LHT II na oś wleczoną był od 3 do 19 proc. lepszy niż produkty konkurencji. W jednym przypadku opona Marathon LHD II + była porównywalna z konkurencją, a w pozostałych przypadkach lepsza nawet o 16 proc. Opona na oś wleczoną Marathon LHT II uzyskała wyniki od 12 do 28 proc. lepsze niż inne produkty.
Wyniki testów przyczepności na mokrej nawierzchni (TÜV Süd Automotive nr 76246886-1) wykazały, że pod względem drogi hamowania zestaw opon Goodyear był lepszy niż opony konkurencji, a w jednym przypadku uzyskał wynik krótszy o 0,9 metra. Średnie wyniki zestawu Goodyear w zakresie hamowania na mokrym asfalcie były o 2 proc. lepsze niż konkurencyjnych opon.
Goodyear ściśle współpracował z działem pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz podczas opracowywania nowych opon Marathon +. Przez 18 miesięcy przeprowadzano testy na ciężarówkach Mercedes-Benz Actros 1844 i 1841, obsługujących długodystansowe przewozy komercyjne.
Komentarze