Ewolucja trwa nieustannie

25 września 2008, 0:00

Podczas targów IAA 2008, odbywających się w Hanowerze w dniach 25 września – 2 października firma DAF zaprezentuje modyfikacje popularnych pojazdów serii CF oraz XF105 wprowadzonych do produkcji od stycznia 2009 roku. Pojazdy obu serii mają nową stylistykę wnętrza, usprawnienia układu napędowego, układy Adaptive Cruise Control (tempomat adaptowalny) oraz Forward Collision Warning (układ ostrzegania przed uderzeniem przodem pojazdu), które można zamówić jako wyposażenie opcjonalne. Na stoisku DAF ważną kwestią jest również ochrona środowiska naturalnego. Ponadto firma DAF zaprezentuje ciężarówkę hybrydową LF, której produkcja rozpocznie się w przyszłym roku, a także jubileuszową wersję jej flagowego modelu „XF105 80th Anniversary” (XF105 w wersji na 80-lecie firmy).

Pojazdy DAF prezentowane na targach IAA
W hali nr 17, na powierzchni wystawowej niemal 2500 m2, DAF prezentuje kompletną gamę swoich produktów: model LF do transportu dystrybucyjnego, CF do szerokiego zakresu zastosowań oraz XF105, „Międzynarodowy Samochód Ciężarowy Roku 2007”, przeznaczony do transportu długodystansowego. 

Seria LF
FA LF45.160 EEV – ciężarówka hybrydowa

FA LF45.160 EEV – podwozie pod zabudowę 4×2 z wywrotką Meiller
FA LF55.250 – podwozie pod zabudowę 4×2 z kabiną sypialną

Seria CF
FA CF75.310 – podwozie pod zabudowę 4×2 z hakowym urządzeniem do
załadunku/rozładunku kontenerów

FAN CF75.310 EEV – podwozie pod zabudowę 6×2 z kierowaną tylną osią wleczoną
FT CF85.460 – ciągnik siodłowy 4×2 z kabiną Space Cab i zintegrowanymi światłami Skylights
FAD CF85.460 EEV – podwozie pod zabudowę 8×4 z wywrotką Meiller

Seria XF

FT XF105.510 – ciągnik siodłowy 4×2 z kabiną Super Space Cab
FT XF105.510 – ciągnik siodłowy 4×2 w wersji specjalnej na 80-lecie
FAR XF105.460 EEV – podwozie pod zabudowę 6×2 do zastosowania BDF
FTT XF105.510 – ciągnik siodłowy 6×4 z kabiną Super Space Cab

Nowa stylistyka wnętrza w pojazdach serii CF oraz XF
Z uwagi na fakt, iż wielu przedsiębiorców transportowych planuje wymianę pojazdów w swoich flotach z dużym wyprzedzeniem, podczas targów IAA 2008 firma DAF zaprezentuje modernizacje popularnych serii CF oraz XF105, które będą wdrażane od czerwca 2009 roku. Motto brzmi: „Ewolucja trwa nieustannie”.
Zmianą, która jest najbardziej widoczna to nowa stylistyka wnętrza. Obecnie wnętrze kabiny jest jeszcze bardziej atrakcyjne dzięki zastosowaniu nowych materiałów i zmianie kolorystyki. Wykończenie w wersjach kolorystycznych „łagodny żółty” (tapicerka ścian i dachu, materace i zasłony), „czerń palona” oraz „ciemny beż” (deska rozdzielcza, panele drzwi oraz fotele) jeszcze bardziej podkreśla charakter cenionych przez klientów wnętrz modeli CF i XF105 oraz uwydatnia ilość wolnego miejsca w kabinie, której przestrzenność jest wyznacznikiem w tej klasie. W kabinie XF105 Super Space Cab zastosowano wyjątkową dwukolorową deskę rozdzielczą. Górną część utrzymano w ciemniejszej tonacji, zaś dolną w jaśniejszej. Wszystkie modele CF oraz XF105 są obecnie wyposażone w fotele z luksusową, „tłoczoną” tapicerką. W zagłówku wytłoczone jest logo DAF.

Usprawnienia układu napędowego
Układ napędowy został udoskonalony. W ofercie znajdują się teraz mocny i wydajny silnik PACCAR PR o pojemności 9,2 litrów dla modeli CF75 oraz PACCAR MX o pojemności 12,9 litrów dla pojazdów CF85 oraz XF105. Niższe zużycie paliwa zapewniły wewnętrzne modyfikacje silnika, a także udoskonalenie układu przeniesienia napędu. Jedną z najważniejszych nowości jest 12-biegowa manualna skrzynia biegów (ZF Ecosplit) poprawiająca komfort i wydajność zmiany przełożeń. Nowa przekładnia, montowana jako wyposażenie standardowe, jest również o 30 kilogramów lżejsza od oferowanej obecnie
16-biegowej.

Zamówić można także nowy intarder o mniejszych wymiarach oraz jeszcze szybszym czasie reakcji. Aby zapewnić większe możliwości w dostosowaniu układu napędowego do określonego zastosowania pojazdów, rozszerzono ofertę dostępnych przełożeń tylnych osi. Jako uzupełnienie najszybszego wariantu o wartości 2,53:1 wprowadzono przełożenie 2,80:1.

Tempomat adaptowalny i układ ostrzegania przed uderzeniem przodem pojazdu
Od czerwca 2009 roku pojazdy serii CF i XF105 będzie można zamówić z opcjonalnymi układami Adaptive Cruise (tempomat adaptowalny) i Forward Collision Warning (układ ostrzegania przed uderzeniem przodem pojazdu).
Tempomat adaptowalny jest odpowiedzialny za utrzymanie odległości od pojazdu jadącego z przodu w równej, co najmniej minimalnej zaprogramowanej wartości. W razie potrzeby prędkość pojazdu jest redukowana. W zależności od wymaganej siły hamowania jest to realizowane kolejno poprzez dostosowanie dawkowania paliwa, załączenie hamulca silnikowego, intardera i hamulców zasadniczych. Tempomat adaptowalny wyposażony jest w funkcję ostrzegania przed uderzeniem przodem pojazdu, która uprzedza kierowcę o konieczności odpowiedniej reakcji, by uniknąć kolizji.

Środowisko naturalne
Firma DAF była jednym z pierwszych producentów samochodów ciężarowych dostarczających pełną gamę oferowanych pojazdów w wersjach spełniających normę Euro 5. Poprzez wykorzystanie technologii DAF SCR w połączeniu z inteligentnymi wysokociśnieniowymi układami wtrysku, zaprojektowane i wyprodukowane przez firmę DAF silniki PACCAR spełniają wartości emisji zgodnie z normą Euro 5 bez potrzeby stosowania filtra sadzy.

Silniki EEV dla pojazdów serii LF, CF i XF105
Po zamontowaniu pasywnego filtra sadzy możliwe jest uzyskanie zmniejszenia emisji cząstek stałych o dalsze 50%. W związku z tym spełniane są wymagania normy EEV w zakresie emisji spalin. Do niedawna uważano, że osiągnięcie takich wartości jest możliwe wyłącznie w przypadku jednostek zasilanych gazem.

Kompleksowe testy drogowe ciężarówki hybrydowej LF
W styczniu 2008 roku rozpoczął się ostatni etap procesu wdrażania ciężarówki hybrydowej serii LF – tzw. testy drogowe. Obejmują one testowanie pojazdów przez klientów w Wielkiej Brytanii i na kontynencie. 

Ciężarówka hybrydowa jest wyposażona w silnik PACCAR o pojemności 4,5 litrów i mocy
160 KM, połączony ze skomputeryzowaną skrzynią biegów Eaton Autoshift. Silnik elektryczny, zamontowany między sprzęgłem a skrzynią biegów, może pełnić zarówno funkcję napędu, jak i generatora prądotwórczego. Energia uwalniana podczas hamowania jest gromadzona w akumulatorach litowo-jonowych do późniejszego wykorzystania podczas jazdy. W zależności od sposobu wykorzystania, technologia hybrydowa firmy DAF może przynieść znaczne oszczędności w zakresie zużycia paliwa oraz zmniejszenie wartości emisji w samochodach dostawczych. Firma DAF szacuje, że produkcja hybrydowych samochodów ciężarowych serii LF rozpocznie się w 2009 roku. 

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!