Bardzo ważnym problemem dla kierowców samochodów ciężarowych i autobusów, poruszających się zawodowo po drogach jest stałe wdychanie pyłków, kurzu, ozonu i spalin.
Nagromadzenie tych zanieczyszczeń w kabinie wpływa na obniżenie zdolności koncentracji, opóźnienia w reakcji na sytuacje na drodze, powoduje senność, jak również w kabinie samochodu. Może tez wpływać na wzrost agresywności kierowcy wobec otoczenia.
Czyste powietrze w kabinie obniża ryzyko spowodowania wypadku i zwiększa znacznie odporność kierowcy, zwłaszcza kiedy cierpi on na alergie lub astmę.
Temat czystości powietrza w kabinie samochodu jest również w centrum uwagi producentów samochodów ciężarowych i autobusów, którzy przywiązują coraz większą wagę do konstrukcji klimatyzacji w produkowanych przez siebie samochodach, jak również zwracają baczną uwagę na szczególnie wydajne filtry kabinowe.
Filtry kabinowe MANN redukują niemal do zera ilość pyłków i innych niepożądanych cząsteczek zanieczyszczeń, które przedostają się przez dmuchawę powietrza do wnętrza samochodu. Pod marką MANN-FILTER firma MANN+HUMMEL oferuje zoptymalizowane filtry również na rynek części zamiennych wyłącznie w jakości wyposażenia fabrycznego.
Zdrowie i bezpieczeństwo
Odkąd wiadomym jest, iż szkodliwe dla płuc człowieka cząsteczki kurzu o przekroju poniżej 2,5 mikrometra stanowią rosnące zagrożenie dla zdrowia, systematycznie dla zawodowych kierowców autobusów i ciężarówek rośnie znaczenie filtrów kabinowych. Dlatego mając to na uwadze firma MANN+HUMMEL pracuje stale nad rozwojem filtrów kabinowych i dzisiaj stosuje do ich produkcji niemal wyłącznie syntetyczne media włókninowe. Obniża to szkodliwy dla zdrowia kierowcy i pasażerów autobusów potencjał zagrożeń.
Obok szkodliwych aspektów za stosowaniem filtrów kabinowych przemawiają również: ochrona układu klimatyzacji przed zanieczyszczeniami i osadami, jak również ograniczenie obciążenia zanieczyszczeniami z powietrza (kurz, sadze) wnętrza samochodów ciężarowych i autobusów. Tym samym filtry kabinowe przyczyniają się do bezpieczeństwa jazdy. Zaparowane albo brudne od wewnątrz szyby znacznie pogarszają widoczność, szczególnie przy odblasku świateł z innych pojazdów i mogą mieć bezpośredni wpływ na wywołanie niebezpiecznych w ruchu drogowym sytuacji.
Filtry przeciwpyłkowe i wielowarstwowe
Wśród filtrów kabinowych MANN-FILTER wyróżnia ich dwa różne typy: tzw. filtry przeciwpyłkowe oraz filtry wielowarstwowe. Filtry przeciwpyłkowe filtrują cząsteczki stałe, jak np. pyłki, kurz, sadze ze spalania oleju napędowego, ścier z opon itp. Medium filtracyjne z włókniny umożliwia wysoką separację takich cząstek zanieczyszczeń przy ograniczonym spadku ciśnienia, a tym samym równomierne wietrzenie wnętrza autobusu. Ten typ filtra kabinowego chroni także klimatyzację i podgrzewanie przed zanieczyszczeniami. Nie trzeba już dzisiaj wspominać o tym, jak bardzo ważne są te filtry dla alergików i jak efektywnie mogą one chronić przed wysoką koncentracją alergenów w kabinie samochodu, czy autobusu.
Filtry wielowarstwowe, których nazwa rynkowa to adsotop zawierają dodatkowo poza włókniną, warstwę węgla aktywowanego, które ze względu na swoją wysoce porowatą powierzchnię liczoną w wielkościach pól do gry w piłkę nożną, pochłaniają szkodliwe gazy, jak ozon, benzen itp. oraz nie-przyjemne zapachy z otaczającego powietrza. Filtry takie pochłaniają również szybko i efektywnie nagle pojawiające się przykre zapachy z otoczenia. Specjalna technika fałdowania włókniny podczas produkcji wkładów filtracyjnych w obu ty-pach filtrów kabinowych sprawia, iż filtry te charakteryzuje wysoka wydajność filtracji na ograniczonej powierzchni montażowej. Duża powierzchnia filtracyjna gwarantuje ponadto wydłużony okres serwisowania.
Niezawodna wydajność filtra kabinowego zależna jest od jego regularnej wymiany. Według zaleceń MANN-FILTER filtry kabinowe w samochodach ciężarowych i autobusach dla zapewnienia maksymalnego komfortu powinny być wymieniane kwartalnie lub co pół roku.
Jakość się opłaca
Kto zapomina o regularnej wymianie filtrów kabinowych po tym, jak osiągnięty został ich maksymalny czas użytkowania, musi liczyć się ze znaczącymi konsekwencjami. Wydajność urządzenia wietrzącego systematycznie spada tak, że do kabiny autobusu przedostaje się coraz mniej świeżego powietrza. To z kolei z reguły wpływa na szybsze męczenie się kierowcy i parowanie szyb. Niezależnie od wszystkiego wypełniony zanieczyszczeniami filtr może nie wychwytywać z powietrza szkodliwych gazów prowadząc w konsekwencji do przedostawania się do wnętrza autobusu nie przefiltrowanego powietrza.
MANN+HUMMEL rozwija i produkuje filtry kabinowe według najostrzejszych reguł jakościowych na bazie norm DIN i sprawdza funkcjonalność filtrów kabinowych w ostrych warunkach realnych. Jakościowo wysokiej wartości wkłady filtracyjne niemal w całości separują zanieczyszczenia stałe z otaczającego powietrza, redukują szkodliwe dla zdrowia gazy oraz nieprzyjemne zapachy, jak również utrzymują na stałym poziomie prawidłowe działanie układu klimatyzacji. Filtry te charakteryzuje wysoka pojemność zanieczyszczeń i utrzymywanie stabilności i szczelności również w najcięższych warunkach zewnętrznych, jak np. zwiększonej wilgotności w kanale ssawnym.
MANN-FILTER oferuje na europejskim rynku części zamiennych szeroki program filtrów kabinowych obu rodzajów dla autobusów miejskich i autokarów. Asortyment pokrywa w po-nad 95% zapotrzebowanie na te filtry do wszystkich modeli autobusów w Europie. Wszystkie filtry kabinowe marki MANN-FILTER występują wyłącznie w jakości wyposażenia fabrycznego, są bezmetalowe i pozwalają na ich przyjazną dla środowiska utylizację.
Paleta oferowanych filtrów kabinowych marki MANN-FILTER do samochodów ciężarowych jest stale poszerzana. Obecnie dostępne są filtry kabinowe między innymi do takich samochodów, jak: DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Peugeot, Renault Truck, Scania, Volvo, Volkswagen i wielu innych.
Komentarze