Truck assistance wymaga kompetencji

30 kwietnia 2009, 0:00

Wypadki i awarie z udziałem ciężarówek powodują zwykle wielokrotnie większe utrudnienia w ruchu niż zdarzenia z udziałem aut osobowych. Usuwanie szkód na miejscu jest również znacznie poważniejszym wyzwaniem.

Assistance komunikacyjne dla ciężarówek jest młodym sektorem usług w Polsce. Dopiero od około dwóch lat firmy zajmujące się transportem drogowym mogą korzystać ze świadczeń zwiększających ich mobilność w przypadku nagłych awarii albo innych zdarzeń drogowych.

Truck assistance to specyficzna gałąź usług pomocowych, w której często wykorzystywany jest wyspecjalizowany sprzęt, oraz szerokie kompetencje techniczne i logistyczne. Potrzeby wykorzystania właśnie tych skomplikowanych narzędzi spowodowały, że w Polsce dopiero od niedawna istnieje sieć usługodawców potrafiących sprostać tak poważnym wyzwaniom. Po wypadkach z udziałem tirów utrudnienia w ruchu, skala zniszczeń i problemów technicznych, sprawiają, że usuwanie powstałych szkód wymaga często wielogodzinnych działań, dobrze skoordynowanych ze służbami ratowniczymi. Wyciągnięcie ciężarówki na drogę z rowu, lasu czy łąki, często o grząskim i podmokłym gruncie, może wiązać się z koniecznością jednoczesnego użycia dźwigu i aż dwóch ciągników o dużej mocy, a czasem nawet z wybudowaniem kawałka prowizorycznej drogi. Naprawa, wyciąganie i transport uszkodzonych pojazdów i przyczep wymaga użycia drogich specjalistycznych pojazdów i narzędzi oraz fachowej wiedzy. Dodatkowym utrudnieniem w przypadku pomocy organizacji truck assistance jest fakt, że znaczny odsetek tirów wykorzystywany jest do transportu ładunków niebezpiecznych, które wymuszają po kolizji wdrożenie specjalnych procedur. Pomoc assistance organizowana jest dopiero po zakończeniu działań specjalistycznych służb ratownictwa np. chemicznego, straży pożarnej i zabezpieczeniu miejsca zdarzenia, uszkodzonego pojazdu oraz ładunku.

Przed powstaniem profesjonalnych firm będących w stanie realizować assistance dla ciężarówek, usługi związane z likwidacją szkód na miejscu zdarzenia należały wyłącznie do obowiązków służb takich jak straż pożarna. Wraz z wkroczeniem do tego sektora firm prywatnych rozszerzył się jednak zakres świadczeń. Firmy transportowe mogą zapewnić sobie teraz wiele usług, które umożliwią im terminowość zleceń. Pomoc w ramach truck assistance może obejmować, oprócz świadczenia takich usług jak użycie dźwigu przy wyciąganiu pojazdu na drogę i holowanie, również naprawę na drodze wraz z dowozem części zamiennych. Szybkie usunięcie awarii na miejscu jest wyjątkowo ważne właśnie w przypadku assistance dla ciężarówek, gdzie kluczową kwestią jest terminowe dostarczenie ładunku. Prawdopodobieństwo dostawy bez opóźnień, nawet w przypadku nieoczekiwanych utrudnień, zwiększają także pakiety usług z zakresu pomocy dla załóg ciężarówek w razie ich choroby lub obrażeń ciała. W szczególności dotyczy to zapewnienia zastępczego kierowcy, który może w terminie dostarczyć nieuszkodzony ładunek. Pomoc medyczna, transport sanitarny i hospitalizacja za granicą lub repatriacja dla załogi a w razie wypadku/awarii hotel, transport załogi i opieki prawna dla kierowców dodatkowo poprawiają bezpieczeństwo podróży.

Zakres usług assistance dla firm transportowych będzie zapewne stale się rozwijał. Kolejnym świadczeniem, które powinno znaleźć się w przyszłości w ofercie firm assistance realizujących usługi dla klientów ubezpieczycieli, firm CFM i leasingowych jest zapewnienie auta zastępczego. Usługa ta jest coraz popularniejsza w assistance dla flot samochodów osobowych, gdyż zapewnia stałą mobilność i płynność funkcjonowania firmy. Wartości te są równie istotne w przypadku ciężarówek stąd wprowadzenie tego świadczenia wydaje się być naturalnym kierunkiem rozwoju tego sektora.

Autor: Michał Krzyżanowski, ekspert Inter Partner Assistance

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!