DAF Trucks Polska uruchomiła swoją stronę dotyczącą elektronicznego systemu poboru myta, która zawiera wykaz płatnych dróg, opis systemu, mapę Polski z zaznaczonymi odcinkami płatnych dróg oraz kalkulator opłat, którym można policzyć wysokość rocznych opłat przy założonym rocznym przebiegu pojazdów oraz porównać wysokość opłat w zależności od normy emisji spalin i tonażu pojazdu.
Strona www.platnedrogi.pl powstała w związku z planowanym na 1 lipca 2011 roku rozpoczęciem zdalnego pobierania myta za przejazd samochodami ciężarowymi o DMC powyżej 3,5 t oraz autobusami do 12 t DMC, autostradami, drogami ekspresowymi i płatnymi odcinkami dróg krajowych.
W obecnym systemie winietowym średni koszt wynosi około 8 groszy za km (roczny koszt winiety podzielony przez średni kilometraż). Po wprowadzeniu elektronicznego systemu opłat drogowych wzrośnie on prawie sześciokrotnie: do około 46 gr za km.
Analizując obecne stawki, przy średnim kilometrażu 100 000 km, z których 70% przypada na drogi płatne ze średnią stawką 46 gr, koszt roczny wynosi 32 200 zł. Dla bardziej ekologicznych pojazdów koszt ten spada do 23 100 zł rocznie – użytkownicy pojazdów Euro 3 będą corocznie płacić o 9 100 zł więcej (nawet 14 000 zł w przypadku starszych pojazdów takich jak Euro 2/Euro 1/Euro 0) w porównaniu z użytkownikami pojazdów Euro 4/Euro 5.
Większość polskich przewoźników ma obecnie podpisane stałe kontrakty na świadczenie usług transportowych, a więc zachowanie rentowności będzie kluczowe dla przetrwania tych przedsiębiorstw, ponieważ raczej nie będzie szansy wynegocjowania wyższych stawek ze względu na nowe obciążenia podatkowe. Aby zwiększyć rentowność, część firm będzie musiała zdecydować się na pojazdy Euro5, które są objęte mniejszymi opłatami drogowymi, większą wartość rezydualną po wprowadzeniu poboru elektronicznego, w porównaniu do pojazdów Euro 3 i starszych.
Inne informacje o czynnikach mających wpływ na wysokość kosztów można znaleźć na stronie www.platnedrogi.pl.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
83.24.246.*, 30 grudnia 2010, 0:00 0 0
Myślałem, że to kolejny portal mający zarabiać na siebie poprzez abonament itp. Jednak miło zaskoczył mnie fakt, iż DAF chce jedynie dodatkowo utrwalić wizerunek marki wśród klientów.
W wielu artykułach czyta się o rosnących kosztach prowadzenia działalności transportowej. To jakiś ogólny trent na świecie czy tylko nasz kraj wymyśla coraz to nowe sposoby na "poprawę" sytuacji firm?
Odpowiedz