System aktywnego przewidywania Active Prediction pozwala zaoszczędzić paliwo. To zaawansowane rozwiązanie zostało opracowane przez koncern Scania przy wsparciu danymi o ukształtowaniu terenu, dostarczanymi przez Navteq.
Koncern Scania powierzył Navteq, dostawcy map, informacji o ruchu drogowym oraz danych lokalizacyjnych, dostarczenie specyficznych danych do map, zawierających dokładne atrybuty dróg, niezbędne do funkcjonowania innowacyjnego systemu aktywnego przewidywania Active Prediction firmy Scania. Dzięki temu koncern Scania opracował oparty na topografii system kontroli jazdy, przetwarzający informacje przez silnik mapy (map engine) opracowany z kolei przez firmę Continental.
Przewidując topografię zbliżającego się fragmentu drogi, system Active Prediction optymalizuje zużycie paliwa poprzez dostosowanie prędkości jazdy przed rozpoczęciem zjazdu lub podjazdu ― ma to pozwolić na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 3%. System jest w stanie interpretować cechy mapy NAVTEQ® (takie jak precyzyjna geometria drogi, układ zakrętów oraz nachylenie drogi) oraz dostarczać z wyprzedzeniem odpowiednie informacje ― innymi słowy „odczytywać” drogę znajdującą się przed pojazdem.
Opracowany przez koncern Scania system kontroli jazdy z modułem aktywnego przewidywania Active Prediction oferuje dodatkowe korzyści na trasie, na której droga nigdy nie jest całkiem płaska. Oszczędności wynikają z dostosowywania prędkości jeszcze przed zmianą pochyłości drogi. Największe korzyści system przyniesie prawdopodobnie kierowcom mniej doświadczonym. Z pewnością przyda się też wykwalifikowanym kierowcom na nieznanych trasach, w ciemności lub przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych.
„Dane do map są przechowywane w komunikatorze Scania Communicator, który zawiera już mechanizm pozycjonowania GPS. System współpracuje z systemem zarządzania silnikiem, aby kontrolować prędkość pojazdu” ― powiedział Oskar Johansson, szef działu Engine Torque Control w firmie Scania. „Duża dokładność informacji na temat drogi znajdującej się przed pojazdem ma kluczowe znaczenie dla efektywnego działania tego systemu. Technologia wykorzystywana do opracowywania danych Navteq jest wyjątkowo nowoczesna i umożliwia tworzenie map następnej generacji, zawierających atrybuty wykraczające poza samą nawigację i wspomagające zaawansowane systemy pomocy dla kierowców (advanced driver assistance system ― ADAS), takie jak system Active Prediction.
Obecnie system oferowany przez koncern Scania obejmuje swym zasięgiem zachodnie i środkowe obszary Europy. W innych regionach, lub gdy zanika sygnał GPS, system przechodzi na normalny tryb kontroli jazdy. Dane do mapy są przechowywane w pamięci urządzenia i można je zaktualizować w warsztacie serwisowym firmy Scania.
„Jako liderzy branży pokazujący w jaki sposób mapy cyfrowe mogą mieć wpływ na zużycie paliwa, jesteśmy zachwyceni, że Scania przyjęła posłużyła się danymi Navteq w opracowaniu aplikacji Active Prediction” – dodał Bruno Bourguet, starszy wiceprezes ds. sprzedaży w regionie EMEA, Navteq.
Więcej szczegółów o działaniu Active Prediction znajdą Państwo tutaj.
Komentarze