Nowy tempomat Scanii oszczędza paliwo dzięki GPS

, 5 grudnia 2011, 11:40

Scania wprowadza nowy tempomat, który za pomocą systemu GPS przewiduje topografię drogi przed pojazdem, umożliwiając zaoszczędzenie do 3% paliwa. Scania Active Prediction będzie dostępny w Europie od początku 2012 roku. Tempomat odpowiednio koryguje prędkość podróżną przed rozpoczęciem podjazdu lub zjazdu ze wzniesienia, co przekłada się na znaczącą oszczędność paliwa, szczególnie na pagórkowatym terenie.

Strata czasu podczas całodziennej jazdy wynosi zaledwie kilka minut. Podczas testów w Szwecji osiągnięto nawet oszczędność paliwa na poziomie 3,8 l/100 km, przy stracie czasowej mniejszej niż 2 minuty (podczas 6-godzinnej jazdy). O 3% niższe zużycie paliwa to około 1700 zaoszczędzonych litrów paliwa w ciągu roku (40-tonowy zestaw drogowy o rocznym przebiegu 180 000 km). Nowy tempomat najbardziej pomoże mniej doświadczonym kierowcom, ale także tym doświadczonym, w trakcie jazdy nieznaną drogą po zmroku lub w trudnych warunkach atmosferycznych.

Za pomocą przycisków na kierownicy kierowca programuje prędkości podróżną i zjazdu ze wzniesienia (zalecana różnica tych prędkości to co najmniej 4 km/h). Układ aktywuje się po przekroczeniu prędkości 60 km/h, a jego działanie sygnalizuje zielony symbol E na wyświetlaczu.

Jeśli sygnał GPS jest niedostępny lub brakuje danych topograficznych obszaru, na którym jesteśmy, zakres prędkości Active Prediction jest wyświetlany w szarym kolorze, a układ sterowania powraca do funkcji standardowego tempomatu.

W standardowym tempomacie, gdy prędkość zaczyna maleć podczas jazdy pod górę, tempomat wykorzystuje maksymalny dostępny moment obrotowy silnika, a nawet wymusza zmianę biegu na niższy, by uniknąć spadku prędkości. Zjazd rozpoczyna się zaś z zaprogramowaną prędkością podróżną. Często skutkuje to niepotrzebnym uruchamianiem hamulców, nawet na łagodnych spadkach: powoduje to marnotrawstwo paliwa.


Nowy tempomat Scanii zachowuje się jak doświadczony kierowca: Stara się rozpoczynać wjazd na wzniesienie z nieco większą prędkością i zwolni pedał przyspieszenia na krótko przez szczytem wzniesienia, a potem wykorzysta bezwładność pojazdu, by „za darmo” nabrać prędkości podczas zjazdu. Active Prediction ma nawet przewagę nad człowiekiem – nie ma kłopotów z oceną, czy droga jest płaska, czy nie.

Zakres zmian prędkości w stosunku do prędkości zaprogramowanej wynosi od -8% do +4%. Zakres ten jest określony na stałe i nie może zostać zmieniony przez kierowcę. Scania zaleca ustawienie prędkości zjazdowej dla zwalniacza na wartości większa o co najmniej 4 km/h od zaprogramowanej prędkości podróżnej dla tempomatu, by zapewnić odpowiedni margines wzrostu prędkości przed rozpoczęciem wjazdu na wzniesienie.

Na autostradowych odcinkach trasy testowej wykorzystywanej przez niemieckie magazyny branżowe Trucker i Verkehrs-Rundschau oszczędność paliwa w 40-tonowym zestawie drogowym wynosi 4 proc., w porównaniu do standardowego tempomatu. Autostrady w tym regionie nigdy nie przebiegają całkowicie płasko, więc Active Prediction może pokazać swój potencjał.

Na trasie „1000-Punkte Test” w Niemczech, charakteryzującej się długimi, wymagającymi podjazdami i zjazdami, 40-tonowy zestaw drogowy oszczędza 1.5 proc. paliwa. W takich warunkach skutek zwiększania prędkości przed rozpoczęciem podjazdu jest dość niewielki. Z kolei podczas zjazdu pojazd szybko osiąga zadaną prędkość zjazdową, co powoduje że dalsza jazda w dół odbywa się przy uruchomionym zwalniaczu.

Im większa masa całkowita pojazdu, tym częściej tempomat zwiększa prędkość przed podjazdami. Częściej również zmniejsza prędkość przed zjazdami, ponieważ cięższy pojazd szybciej ponownie nabierze prędkości.


Obecnie zestaw map obejmuje pełną sieć drogową zachodniej i centralnej Europy. W przypadku braku danych, tempomat powraca do standardowego trybu działania.
 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!