Napędy alternatywne nadal mocno alternatywne

17 sierpnia 2023, 10:57

Analizy ilości rejestracji nowych pojazdów w pierwszej połowie 2023 roku w Europie oraz Polsce nie pozostawiają złudzeń, że napędy alternatywne nadal nie są szczególnie atrakcyjne. W niektórych sektorach zanotowano jednak nawet trzycyfrowe wzrosty ich popularności. Wyjaśniamy także, jak rozwija się krajowa infrastruktura dla pojazdów z napędami alternatywnymi.

Spis treści:

  • Europa: nowe pojazdy w pierwszej połowie 2023 roku
  • Pojazdy z napędami alternatywnymi: nowe rejestracje w Polsce
  • Rozwój krajowej infrastruktury dla napędów alternatywnych

 

W kategorii ciężkiej pojazdy elektryczne i hybrydy, a także zasilane CNG/LNG dostępne są od kilku lat. Niemniej jednak w ostatnim czasie wzmaga się presja na dekarbonizację transportu ciężkiego. Czy efekty tego zjawiska można już dostrzec w statystykach rejestracji nowych pojazdów w pierwszej połowie 2023 roku?

Europa: nowe pojazdy w pierwszej połowie 2023 roku

W pierwszej połowie 2023 roku w całej UE obserwowaliśmy wzrost sprzedaży nowych pojazdów dostawczych (dmc < 3,5 t), ciężarowych (dmc > 3,5 t) oraz autobusów. Świadczy to niewątpliwie o ustępujących problemach w łańcuchach dostaw branży automotive.

Ogółem w pierwszej połowie 2023 roku sprzedaż nowych samochodów w Europie wzrosła następująco:

  • dostawcze o 11,6% do 725 418 sztuk,
  • ciężarowe o 20% do 179 508 szt.,
  • autobusy o 15% do 14 781 szt.

Największe wzrosty rejestracji nowych pojazdów odnotowano w:

  • Hiszpanii (26,6% w kategorii samochodów dostawczych).
  • Niemczech (24,8%, samochody ciężarowe),
  • Włoszech (62,6% autobusy).

Interesująco wyglądają również statystyki sprzedaży nowych aut w 2023 roku w UE w kontekście rodzaju paliw. W kategorii pojazdów dostawczych nadal dominuje diesel (83,4%), ale już nie tak mocno, jak rok temu (87%). Odsetek w pełni elektrycznych samochodów dostawczych osiągnął w br. 7% głównie z powodu rekordowych wzrostów na dużych rynkach (Francja + 118,9%, Hiszpania +138%). Natomiast do 2,3% spadła sprzedaż hybrydowych dostawczaków (z 7,2% w analogicznym okresie roku poprzedniego). Pojazdy dostawcze na gaz ziemny oraz skroplony stanowią 1,3% nowych aut w 2023 roku. W tym segmencie jest to jednak wzrost o 26,5%.

Diesel jest praktycznie bezkonkurencyjny w kategorii pojazdów ciężarowych (bez autobusów), ponieważ aż 95,6% nowych aut zasilanych było właśnie tym paliwem. To zwyżka aż o 19,2%. Sprzedaż ciężarówek elektrycznych skoczyła o 351,5% do 2384 szt., ale pomimo tak imponujących wyników pojazdy te stanowią zaledwie 1,3% rynku (w 2022 r. było to tylko 0,4%).

Zdecydowanie lepiej radzą sobie w pełni elektryczne autobusy, bowiem ich sprzedaż wzrosła aż o 33,9% (do 2132 szt.) dzięki czemu zdobyły 14,4% udziału rynku. Natomiast hybrydowe autobusy zanotowały wzrost sprzedaży o 160,5% (14% rynku). Jednak w tym segmencie pojazdów nadal dominującym paliwem pozostaje olej napędowy, ponieważ nowe autobusy z silnikami diesla w pierwsze połowie 2023 r. stanowiły aż 63% wszystkich zarejestrowanych w UE.

Pojazdy z napędami alternatywnymi: nowe rejestracje w Polsce

Wyniki sprzedaży nowych pojazdów z napędami alternatywnymi w Polsce w pierwszej połowie 2023 roku mogą nieco dziwić. Od stycznia do czerwca zarejestrowano bowiem 1185 szt. elektrycznych dostawczaków, 23 szt. hybryd oraz 31 aut tego segmentu zasilanych gazem ziemnym (CNG/LNG). Łącznie dostawczaki z napędami alternatywnymi w Polsce stanowiły zaledwie 3,9% rynku.

Zupełnie inaczej sytuacja wyglądała w kategorii aut ciężarowych. Aż 167 nowych pojazdów zasilana była CNG/LNG, ale w pełni elektrycznych ciężarówek zarejestrowano zaledwie 14 szt. Ogółem w segmencie pojazdów o dmc powyżej 6 t (bez autobusów) auta z napędami elektrycznymi stanowiły w pierwszej połowie 2023 roku tylko 1,1% udziału rynku.

W tym okresie zarejestrowano w Polsce 85 elektrycznych autobusów, 51 hybrydowych i 48 szt. zasilanych CNG/LNG. Łącznie ponad jedna czwarta (25,2%) nowych autobusów wykorzystywała napędy alternatywne.

Rozwój krajowej infrastruktury dla napędów alternatywnych

Tak niskie zainteresowanie elektrycznymi, hybrydowymi oraz zasilanymi CNG/LNG pojazdami transportowymi wynika z wielu czynników. Jednym z ważniejszych jest z pewnością powolny rozwój infrastruktury do ładowania i tankowania alternatywnych paliw.

W pierwszej połowie 2023 roku otwarto w Polsce 318 szt. stacji ładowania z czego 64% wykorzystywało prąd zmienny, a 23% prąd stały, którym pojazdy ładuje się szybciej. Oprócz tego dla 13% stacji nie zdefiniowano rodzaju prądu ładującego. Ogółem w kraju funkcjonują już 2298 stacje oraz 4371 punkty ładowania pojazdów elektrycznych. Zdecydowanie mniej jest stacji (47) i punktów tankowania CNG/LNG (119). W pierwszej połowie 2023 roku otwarto tylko 9 stacji tankowania tych paliw.

W drugiej połowie 2023 roku oczekiwany jest wzrost liczby oddanych od użytku stacji ładowania pojazdów oraz tankowania gazem ziemnym. Czas pokaże, jak nowe inwestycje zwiększą w Polsce zainteresowanie pojazdami z napędami alternatywnymi.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!