Podejście do pracowników w warsztacie – czy warto ich uczyć? Wyniki ankiety.

15 września 2023, 8:16

Czy warto poświęcać czas podwładnym i uczyć ich fachu mechanika? Idealistyczne spojrzenie na rzeczywistość bez wątpienia nakazywałoby udzielić odpowiedzi twierdzącej na to pytanie. Czy jednak jest to dominująca opinia wśród właścicieli i kierowników warsztatów?

Poświęcamy czas pracownikowi – co dostajemy w zamian?

W naszej ankiecie wzięli udział właściciele i kierownicy warsztatów samochodowych. Zadaliśmy im kilka pytań na temat ich podejścia wobec pracowników, zwłaszcza tych mniej doświadczonych. Najbardziej ogólne z pytań brzmiało: “Czy warto poświęcać czas podwładnym i uczyć ich?”. Nieco ponad 80% badanych odpowiedziało na nie twierdząco. Oznacza to, że co piąty badany nie ma przekonania, że praca wkładana w przygotowanie podwładnych do pracy ma sens. Jakie mogą być motywacje takiej opinii?

Jedną z możliwości jest znana w branży warsztatowej od dawna obawa przed odejściem pracownika “na swoje” zaraz po zdobyciu podstawowych kompetencji w zakresie naprawy samochodów. Więcej niż co trzeci badany faktycznie uważa taki scenariusz za w pełni realistyczny.

Ryzyko odejścia pracownika istnieje zawsze, jednak kierowanie się nim może sparaliżować rozwój warsztatu. Nowi pracownicy powinni z czasem odciążać swoich przełożonych w coraz większej liczbie czynności. Wyniki badania wskazują, że niemal 65% podwładnych dość szybko uczy się nowych zadań, pod warunkiem poświęcenia im czasu na naukę.

Mniej więcej te same osoby, które zauważają, że poświęcenie czasu podwładnym owocuje szybkim odciążeniem przez nich z obowiązków, mają także dobrą opinię o jakości pracy swoich uczniów. Osoby te nie zgodziły się z tezą jakoby pracownicy zawsze pracowali gorzej od nich.

Biznesmeni i pasjonaci w polskich warsztatach

Właścicieli i kierowników warsztatów zapytaliśmy także o ich główną motywację do pracy. Jak się okazało, tylko co trzeci badany stwierdził, że pracuje, bo lubi naprawiać samochody. Większa grupa (42%) wskazała raczej cele biznesowe, a więc chęć rozwoju swojego warsztatu, powiększania go, wprowadzania nowych usług. Dla 18% badanych, główną motywacją do pracy jest potrzeba utrzymania rodziny. Kilka procent badanych wskazało za to, że prowadzi warsztat ze względu na to, że jest to dla nich tradycja rodzinna.

Metodologia

Badanie, na podstawie którego przygotowano artykuł, zostało przeprowadzone przez portale MotoFocus.pl i TruckFocus.pl w formie wywiadu internetowego na panelu reprezentantów warsztatów samochodowych, wyspecjalizowanych w naprawach pojazdów osobowych i ciężarowych. Ogółem w badaniu udział wzięły 132 osoby, które reprezentowały niezależne warsztaty samochodowe.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!