Kraje skandynawskie to atrakcyjny, ale bardzo wymagający kierunek dla polskich firm transportowych. Specyfika geograficzna, klimatyczna i prawna stawia przed przewoźnikami szereg wyzwań, które wymagają doświadczenia i odpowiedniego przygotowania.
Planowanie tras i przeprawy promowe
– Sukces w transporcie skandynawskim wymaga precyzyjnego planowania logistycznego. Kluczowe jest zaplanowanie trasy z uwzględnieniem przepraw promowych, których dostępność i koszty różnią się w zależności od armatora, długości pojazdu i rodzaju ładunku. – mówi Joanna Porath
Należy pamiętać, że nie wszystkie promy są przystosowane do przewozu towarów niebezpiecznych (ADR), a te, które oferują taką możliwość, pobierają dodatkowe opłaty.
Górzysty teren, liczne tunele, kręte i wąskie drogi z mijankami to charakterystyczne cechy skandynawskiej infrastruktury drogowej. W niektórych tunelach obowiązują ograniczenia dotyczące transportu ADR. Warto też zwrócić uwagę na dokładność kodów pocztowych, ponieważ wiele miejsc dostawy znajduje się na wyspach, do których dojazd wymaga dodatkowej przeprawy promowej.
Zimą obowiązkowe są opony zimowe z minimalną głębokością bieżnika 5 mm dla ciężarówek. Zalecane są również łańcuchy śniegowe oraz dodatkowe wyposażenie, takie jak worki z piaskiem czy łopata.
– Często zdarza się jazda po lodzie lub w śnieżycy, gdzie widoczność jest bardzo zła. Drogi bywają zamykane, co wpływa na czas transportu – dodaje Joanna Porath.
Przepisy i kontrole drogowe
Kraje skandynawskie mają własną “unię transportową”, która dopuszcza większe masy całkowite pojazdów i wyższe naciski na osie niż w pozostałej części Europy. Jednocześnie przeprowadzane są bardzo szczegółowe kontrole drogowe, podczas których weryfikuje się m.in. masę pojazdu, stan techniczny, zabezpieczenie ładunku, opony, czas pracy kierowcy i dokumenty.
Wymogi celne i szkolenia
Norwegia, pozostając poza Unią Europejską, wymaga dodatkowych formalności celnych.
– Przy eksporcie do Norwegii konieczna jest odprawa celna eksportowa i dopuszczenie towaru do obrotu. Ważne jest otrzymanie komunikatu CC599C, który potwierdza wywóz i uprawnia do rozliczenia VAT. – wyjaśnia Joanna Porath.
Przy wyjeździe z Norwegii należy przeprowadzić procedury celne, w tym zgłoszenie tranzytowe z zabezpieczeniem należności.
Transport do Skandynawii to wyzwanie, ale i szansa dla polskich firm. Dobre przygotowanie, znajomość przepisów i wykorzystanie nowoczesnych narzędzi logistycznych pozwalają na skuteczne i bezpieczne realizowanie przewozów na tym wymagającym rynku.
Komentarze