Polska wraz z sześcioma państwami poskarżyła się do Trybunału Sprawiedliwości Uni Europejskiej na przepisy Pakietu Mobilność. Wyrok TSUE w dużej części nie jest zaskoczeniem, ale znosi obowiązek powrotu do bazy co 8 tygodni.
Spis treści:
- Wyrok TSUE ws Pakietu Mobilności
- Co to oznacza?
- Skarga na pozostałe przepisy Pakietu Mobilności
Wyrok TSUE ws Pakietu Mobilności
TSUE ogłosił swój wyrok 4 października. Za niezgodny z prawem UE uznano obowiązek powrotu pojazdu do bazy przewoźnika co 8 tygodni. Przedstawiciele branży podkreślali, że wymóg ten utrudnia efektywne zarządzanie flotą i zwiększa koszty operacyjne. Dodatkowo stoi w sprzeczności polityką klimatyczną UE, której celem jest obniżenie emisji zanieczyszczeń również (jeśli nie przede wszystkim) w sektorze transportu drogowego.
Co to oznacza?
Opisywany wyrok TSUE uchyla wymóg powrotu do bazy do 8 tygodni. Oznacza to, że przewoźnicy nie muszą już dokumentować tego faktu, natomiast ITD nie może nakładać kar na przedsiębiorcę podczas kontroli w jego siedzibie z tytuły naruszenia tego przepisu. Przypomnijmy, że groził za to mandat w wysokości 2000 zł.
Warto jednak pamiętać, że TSUE uchylił wyłącznie kontrowersyjny nakaz powrotu do bazy. Tym samym pozostałe wymogi Pakietu Mobilności nadal obowiązują, a za ich nieprzestrzeganie można otrzymać karę w wysokości przewidzianej przez taryfikator.
Skarga na pozostałe przepisy Pakietu Mobilności
Skargi na wymogi Pakietu Mobilności złożyło siedem państw: Polska i Bułgaria, Litwa, Rumunia, Węgry, Cypr oraz Malta. W opisywanym wyroku TSUE podtrzymało zasadność pozostałych przepisów, a zwłaszcza dotyczących:
- spędzania regularnego okresu odpoczynku w pojeździe,
- zapewnienia kierowcy możliwości zjazdu do domu lub bazy co cztery tygodnie,
- instalacji inteligentnych tachografów drugiej generacji,
- czterodniowej przerwy w kabotażu w tym samym kraju,
- kwalifikacji kierowców do pracowników delegowanych podczas wykonywania przewozów cross-trade i kabotażu.
Komentarze