ZANPER 2.0 to unikalny na całą Polskę pojazd górniczy, stworzony przez KGHM ZANAM S.A. Opracowano go do użytku w ekstremalnych warunkach występujących w kopalniach. Zastosowanie w nim napędu elektrycznego ma zarówno poprawić warunki pracy górników, jak i przyczynić się do ograniczenia emisji spalin. Jakim wyzwaniom ma sprostać ZANPER 2.0?
ZANPER 2.0 – możliwości jakie zapewnia ten projekt
ZANPER 2.0 powstał z połączenia wiedzy i doświadczenia KGHM ZANAM S.A. z wykorzystaniem środków pochodzących z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz z funduszy Europejskich. Dzięki modułowej i uniwersalnej konstrukcji zapewni możliwość transportu ludzi – do 14 osób – a także materiałów. Ma być wykorzystywany też do dojazdu w miejsca wypadków i przewóz poszkodowanych. Wśród funkcji Zanpera. przewidziano również m.in. możliwość skanowania zawartości miedzi w przodku.
– KGHM ZANAM S.A. to jeden z największych w Polsce producentów maszyn i urządzeń dla sektora górniczego. Biuro konstrukcyjne spółki nieustannie poszukuje i wdraża nowe rozwiązania, oraz rozwija istniejące produkty. Przykładem jest nowa wersja pojazdu elektrycznego Zanper 2.0. z podwoziem własnej konstrukcji. To w 100 proc. efekt pracy kadry inżynierów KGHM – powiedział Tomasz Zdzikot, prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A.
KGHM ZANAM S.A. jest odpowiedzialny za wykonanie nadwozia i podwozia Zanpera. W napędzie zastosowano silnik elektryczny zasilany zespołem baterii. Opracowane rozwiązania pozwoliły przystosować go do pracy w kopalniach podziemnych, niezagrożonych wybuchem.
– Nieustannie poprawiamy swoją efektywność. Stawiamy na technologie przyszłości, rozwijamy projekty dotyczące elektryfikacji. Jesteśmy liderem pod względem elektromobilności. Nie tylko podążamy za najnowocześniejszymi trendami, ale także je wyznaczamy. Dowodem tego jest Zanper 2.0. – powiedział Bernard Cichocki, prezes zarządu KGHM ZANAM S.A.
KGHM wykorzystuje pojazdy elektryczne nie tylko do transportu osób. W zakładach górniczych należących do spółki pracuje ponad 40 wozów strzelniczych o napędzie bateryjnym. Trwają również prace nad wozem odstawczym z napędem elektrycznym HT24E, który ma być alternatywą dla obecnie użytkowanych maszyn.
Komentarze