Nowy system okablowania i oświetlenia Helli dla 24-woltowych naczep i przyczep

, 17 października 2005, 0:00

Oświetlenie i okablowanie należą z pewnością do najważniejszych kwestii związanych z przyczepami. Przewody i lampy muszą w tych konstrukcjach funkcjonować latami bezproblemowo i niezawodnie. Wielkie znaczenie ma przy tym pewność i bezpieczeństwo działania złączy i wtyków. Im więcej elementów obejmuje okablowanie, tym większe jest ryzyko, że któraś z części w ciągu wieloletniego życia serwisowego przyczepy po prostu odmówi współpracy. Dlatego nowy hellowski system okablowania i oświetlenia EasyConn konsekwentnie unika rozdzielaczy. A przy okazji przyczynia się do obniżenia kosztów produkcji przyczep do pojazdów użytkowych.



W wyposażaniu przyczep minimalizacja kosztów odgrywa ogromną rolę. EasyConn nie oszczędza na jakości, lecz np. na liczbie części, jakie trzeba zamontować. Dlatego nie ma rozdzielaczy – kable ciągnięte są bezpośrednio pomiędzy złączami lub wtykami. Ale i te elementy połączeń są zupełnie nowego typu. Są mniejsze i łatwiejsze w montażu. Niepotrzebne są do tego narzędzia, co oznacza oszczędności czasu pracy, a więc pieniędzy. A dla dalszego wydłużenia życia serwisowego i podniesienia bezpieczeństwa obsługi, Hella natryskuje wtyki tworzywem sztucznym.


Także elementy oświetleniowe systemu EasyConn są zaprojektowane tak, by służyły jak najdłużej i najpewniej. Uderzenia i drgania są zabójstwem dla żarówek, i dlatego Hella stosuje poczwórne tłumienie wstrząsów w tylnych lampach. Podnosi to zdecydowanie trwałość lamp.




W zasadzie kompletnie nie potrzebują wymiany elementy oświetleniowe lamp bocznych obrysowych. Są one bowiem diodami świetlnymi LED, i to wyjątkowo jasno świecącymi, jako że w każdej lampie zastosowano po dwie diody typu Piranha. Zintegrowane przełączanie mostkowe umożliwia podłączanie lamp bocznych obrysowych – bez narzędzi – bez konieczności uwzględniania biegunowości. To także oznacza ogromną oszczędność czasu. Jedyny w swoim rodzaju w skali całego rynku jest sposób mocowania tych światełek. Mocowania można zainstalować do przodu lub do tyłu, co zapewnia wytwórcy pojazdu sporą elastyczność konstrukcji.


Światła obrysowe na gumowych ramionach są w przyczepach narażone na brutalne traktowanie. Poddawane są ciągłym uderzeniom, potrącane i odchylanie podczas każdego manewru na rampie i każdego za- lub rozładunku. Dlatego światła obrysowe EasyConn są skonstruowane w wyjątkowy sposób. Przed uszkodzeniami chroni je gruby gumowy płaszcz, ale we wnętrzu gumowego ramienia skryto stalową sprężynę, która zapewnia stabilność w czasie jazdy, ale na uderzenia reaguje elastycznie. Gdyby jednak uderzenie sięgnęło samej szyby lampy, o bezpieczeństwo i pewność funkcjonowania dba podwójne otulenie źródła światła amortyzowaną szybą.

Światła EasyConn mają także homologację dla pojazdów według GGVS/ADR.


Uniwersalne możliwości stosowania i elastyczność to w ogóle najważniejsze cechy i największe zalety tego nowego systemu okablowania i oświetlenia. Na przykład jeśli chodzi o długość i przebieg kabli, pod uwagę bierze się indywidualne życzenia klientów. Nawet jeśli wytwórca pojazdu z jakichś powodów zażyczyłby sobie skrzynek rozdzielaczowych, nie będzie to żaden problem. Wówczas po prostu ten zasadniczo bezrozdzielaczowy system EasyConn zostanie wyposażony w rozdzielacze.


Komentarze

Brak komentarzy