DAF tworzy nowe standardy w technologii magistrali CAN

, 20 lutego 2006, 0:00

Ponieważ sygnały w technologii magistrali CAN są transmitowane cyfrowo, połączenie może być wykorzystane do przesyłania informacji do różnych użytkowników, zaś liczba połączeń kablowych i elektrycznych w pojazdach ciężarowych mogła w ostatnich latach zostać znacząco zredukowana. Wykorzystując technologię CAN, DAF poszedł o krok dalej w kierunku produkcji systemu Body Builder CAN (CAN dla Wytwórców Zabudów), który redukuje liczbę połączeń elektrycznych pomiędzy podwoziem i zabudową do zaledwie sześciu. Koncepcja ta oferuje istotne korzyści w zakresie dostępności serwisu i pojazdu.

Technologia CAN łączy w sobie wszystkie połączenia elektryczne i elektroniczne pomiędzy silnikiem, zabudową, zawieszeniem pneumatycznym, systemami hamulcowymi ABS i EBS, zaś system Body Builder CAN wprowadza redukcję połączeń elektrycznych pomiędzy zabudową i podwoziem. Taka redukcja okablowania niesie ze sobą zmniejszenie ryzyka ewentualnych awarii. Drugi ważny czynnik to fakt, że dane z nowej szyny CAN mogą być odczytywane za pomocą urządzeń diagnostycznych DAF DAVIE XD. Oznacza to, że wszyscy dealerzy DAF mogą wykrywać awarie systemów, co przekłada się na korzyści dla klientów w postaci szybkiej diagnostyki.


Skomplikowana zabudowa
Przykładem na to, jak działa system Body Builder CAN jest pojazd DAF CF85 FAD (8×4) wykorzystywany przez firmę z Cork, Munster Drain Cleaning w Republice Irlandii. Pojazd jest wyposażony w bardzo skomplikowaną zabudowę, wyprodukowaną przez Kroll Fahrzeugbau-Umwelttechnik GmbH, Wezel (Niemcy). Woda techniczna filtrowana jest w zbiorniku o pojemności 20.000 litrów, gdzie przygotowana jest do użycia w różnych aplikacjach (zmywanie, zraszanie i rozpryskiwanie). Przewody użyte do przesyłu płynów ważą 400 kilogramów i są obsługiwane hydraulicznie. Pompy ciśnieniowe (250 barów) są umieszczone z przodu i z tyłu, a spryskiwacze wysokociśnieniowe do czyszczenia nawierzchni (150-200 barów) umieszczono z przodu pojazdu. Wiele funkcji zabudowy może być kontrolowanych z kabiny; silnik oraz przystawki odbioru mocy (PTO) mogą być uruchamiane z kabiny.


Optymalnie dostosowane oprogramowanie
Zaprogramowany indywidualnie dla każdej zabudowy CAN Extension Box (zestaw rozszerzeń) pozwala na dodanie w kabinie ciężarówki DAF do 11 przełączników kontrolujących funkcje zabudowy. Ponadto do systemów zabudowy mogą być dodane cztery przełączniki kontrolujące funkcje pojazdu, np. aktywujące światła awaryjne lub ostrzegawcze światła błyskowe. Dodatkowo z zabudowy można włączać i wyłączać silnik, uruchamiać przystawki odbioru mocy oraz zmniejszać lub zwiększać prędkość obrotową silnika. Wyświetlacz informuje operatora o temperaturze, ciśnieniu oleju i prędkości silnika, itp.


System Body Builder CAN jest dostępny we wszystkich modelach DAF serii CF i XF.

Komentarze

Brak komentarzy