W ciągu ostatnich pięciu lat średni dobowy ruch samochodowy zwiększył się w Polsce o 18% – wynika z Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzonego na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w 2005 r. W ubiegłym roku średnio po drogach krajowych przejechały w ciągu doby 8224 samochody, a w roku 2000 – 7009. Jednocześnie z raportu wynika, że najbardziej obciążone są trasy międzynarodowe – tu średni ruch dobowy wynosi 13561 pojazdów.
Podczas badania zanotowano duże różnice pomiędzy poszczególnymi województwami. Największy ruch wystąpił w województwach śląskim, mazowieckim, małopolskim, łódzkim i opolskim. Najmniejszy zaś – w województwach warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim i świętokrzyskim.
Mimo to jednak pomiar ruchu wykazał, że choć w województwach wschodnich ruch jest najmniejszy, to jednak od roku 2000 wzrósł tam o 25%.
Generalny Pomiar Ruchu jest dokonywany przez GDDKiA co pięć lat, a jego wyniki służą do planowania efektywnego rozwoju sieci drogowej – tak budowy nowych tras, jak i przebudowy istniejących.
Dane charakteryzujące procentowy udział poszczególnych kategorii pojazdów w ruchu na drogach krajowych w 2005 roku (w podziale funkcjonalnym) przedstawiamy w poniższej tabeli.
Kategorie pojazdów | Procentowy udział poszczególnych kategorii pojazdów (%) | ||
Drogi | |||
miedzynarodowe | pozostałe krajowe | krajowe ogółem | |
Motocykle | 0,2 |
0,3 | 0,2 |
Samochody osobowe | 67 | 73,2 | 70,3 |
Lekkie samochody cieżarowe (dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t) | 9,7 | 10,2 | 10 |
Samochody cieżarowe bez przyczep |
5,6 | 5,1 | 5,3 |
Samochody cieżarowe z przyczepami | 16,1 |
9,3 | 12,6 |
Autobusy | 1,3 | 1,6 | 1,4 |
Ciagniki rolnicze | 0,1 | 0,3 | 0,2 |
W 2005 roku wraz ze wzrostem znaczenia dróg w układzie funkcjonalnym wzrastał procentowy udział w ruchu samochodów ciężarowych z przyczepami i bez przyczep.
Jednocześnie spadał udział w ruchu wszystkich pozostałych kategorii pojazdów samochodowych.
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad
Komentarze