DAF ogłasza produkcję ultra-czystych silników EEV

, 8 maja 2006, 0:00

Na początku 2007 roku, a jeżeli pozwolą na to możliwości technicznie wcześniej, spółka DAF Trucks N.V. rozpocznie produkcję ultra-czystych silników EEV (silniki o obniżonej emisji substancji szkodliwych). Silniki te będą charakteryzować się jeszcze niższymi od wymaganych wartościami emisji, jakie nakładane są przez surową normę Euro 5 wchodzącą w życie w roku 2009. Dzięki zastosowaniu technologii DAF SCR w połączeniu z pasywnym filtrem sadzy, możliwe będzie znaczne ograniczenie zawartości cząstek stałych w spalinach (sadzy), a tym samym obniżenie poziomu emisji w silnikach spełniających normę EEV firmy DAF, nawet poniżej poziomów emisji silników zasilanych gazem.


Pod koniec lat dziewięćdziesiątych, zdefiniowano standard emisji dla Pojazdów Przyjaznych Środowisku (pojazdów EEV – od ang. Enhanced Environmental friendly Vehicles). Miało to na celu promowanie rozwoju czystszych i bardziej przyjaznych środowisku silników. Początkowo zakładano, że wymagania tego standardu będą mogły spełniać wyłącznie silniki zasilane gazem. Jednak silniki wysokoprężne marki DAF mogą obecnie osiągnąć niskie poziomy emisji wymagane normą Euro 5 w zakresie zawartości cząstek stałych, bez konieczności stosowania filtra sadzy. Dzięki temu silniki te zbliżyły się obecnie bardzo do poziomów wymaganych przez normę dla pojazdów EEV. Po wyposażeniu tych silników w dodatkowy filtr sadzy możliwe jest osiągnięcie wartości jeszcze niższych niż zakłada to norma EEV.


 
Technologia SCR dla Euro 4 i Euro 5
Choć wymagania Euro 5 wejdą w życie dopiero w 2009 roku, spółka DAF już teraz oferuje szeroką gamę silników spalinowych, które spełniają określone przez tą normę wartości emisji. W porównaniu do normy Euro 1 sprzed około 15 lat, nowe silniki emitują do atmosfery o około 75% mniej tlenków azotu i o około 94% mniej cząstek stałych.

W przypadku pierwszych wersji normy Euro aż do normy Euro 3, do zapewnienia zgodności z normami emisji wystarczało z reguły wprowadzenie wewnętrznych zmian w budowie silnika. W Przypadku norm Euro 4 i Euro 5 konieczne było zastosowanie systemów uzdatniania gazów spalinowych. Podobnie, jak większość europejskich producentów silników, spółka DAF postawiła w tej kwestii na technologię SCR. W technologii SCR, do gazów spalinowych dodawany jest środek AdBlue, który powoduje rozkład tlenków azotu w katalizatorach typu DeNOx na nieszkodliwy azot i wodę. Ponieważ jest to technologia uzdatniania gazów spalinowych, funkcjonująca niezależnie od silnika, jej zastosowanie umożliwia zapewnienie optymalnych parametrów pracy silnika i idealnych warunków spalania, czego rezultatem jest niskie zużycie paliwa.


Technologia DAF SCR wprowadzana jest jednocześnie z całkowicie nową serią silników Paccar, która wyznacza nowy standard w dziedzinie zużycia paliwa, niezawodności i czasu eksploatacji. We wszystkich silnikach zastosowano zaawansowany system wysokociśnieniowego wtrysku paliwa zapewniający najlepszą sprawność i najniższy poziom emisji cząstek stałych. Aby spełnić to surowe kryterium, ograniczające emisję do poniżej 0,03 g/kW/godz (ETC), żaden z nowych silników Paccar nie wymaga stosowania filtra cząstek stałych.


O 50% mniejsza emisja cząstek stałych
Po zamontowaniu pasywnego filtra sadzy, możliwe jest ograniczenie emisji cząstek stałych o kolejne 50% ,do poziomu zaledwie 0,015 g/kW/godz. Wartość ta jest o 25 procent niższa od wymagań normy EEV! Silnik Paccar EEV o pojemności 9,2 litra emituje 2 gramy tlenków azotu (NOx), 0,05 grama CO, 0,1 grama węglowodorów na kW/h i niemal całkiem nie emituje widocznego dymu. Do niedawna zakładano, że tak surowe kryteria będą mogły spełnić tylko silniki zasilane gazem. I rzeczywiście, bardzo zbliżyły się one do „zerowego poziomu emisji”. Oprócz niskich poziomów emisji cząstek stałych, silnik wysokoprężny EEV firmy DAF ma wiele wewnętrznych zalet, decydujących o jego przewadze nad silnikami na innego rodzaju paliwa, takie, jak na przykład gaz. Zaletami tymi są między innymi: wyższa sprawność, większa niezawodność i trwałość oraz niższe koszty eksploatacyjne.


W zależności od możliwości technicznych, na początku przyszłego roku lub nawet wcześniej, spółka DAF Trucks N.V. zaoferuje silniki Paccar EEV o pojemności 9,2 litra o mocach od 250 do 360 KM, w początkowej fazie dla autobusów. W drugiej połowie 2007 roku firma rozpocznie również oferowanie ich dla samochodów ciężarowych. Wtedy też zostanie wprowadzona do sprzedaży wersja EEV 12,9-litrowego silnika Paccar MX o mocach od 360 do 510 KM. Silniki te, będą podobnie jak inne, wyposażane w pasywny filtr sadzy.


Filtr sadzy do montażu w używanych pojazdach 
Oprócz silników Paccar PR EEV oraz Paccar MX EEV o bardzo niskich poziomach emisji, od początku przyszłego roku spółka DAF rozpocznie dostarczanie pasywnych filtrów sadzy, w które będą mogły być montowane w ciężarówkach i autobusach posiadających silniki zgodne z normą Euro 3. Filtry te pozwolą w nich ograniczyć poziom emisji cząstek stałych o około 50 procent. W ten sposób firma DAF zaspokaja potrzeby operatorów flot autobusów stojących przed koniecznością dostosowania się do wymogów miejscowych przepisów nakazujących stosowanie filtrów sadzy w pojazdach eksploatowanych na terenach zabudowanych.

Komentarze

Brak komentarzy