Moduł filtracji oleju: Primus XXL

, 15 maja 2006, 0:00

Specjalnie dla nowego 12,9-litrowego silnika MX dla ciężkich wozów DAF rozwinięty przez MANN+HUMMEL moduł filtracji oleju pokazuje sposób innowacyjnego zarządzania płynami w nowoczesnych samochodach użytkowych. Element budowy w rozmiarze XXL ustawia skalę w zakresie działania oczyszczania, integracji funkcji i okresów serwisowania. Wytrzymuje dobrze 150.000 km.

Jako początkowy cel rozwoju dla 12,9-litrowych silników klient koncernu MANN+HUMMEL – firma DAF Trucks Deutschland GmbH postawiła ograniczenie złączy przy silniku.
MANN+HUMMEL rozwiązał to zadanie poprzez wysoki stopień integracji funkcji. Moduł olejowy obejmuje filtr przepływu głównego, centryfugę przepływu pobocznego oraz wymiennik ciepła. Ponadto w obudowie zawarto: zawór przeciwodpływowy dla centryfugi olejowej, zawór obejściowy dla filtra przepływu głównego, zawór termostatu oraz przewody oleju i płynu chłodzącego, jak również bezpośrednie przyłącze dla pompy wodnej.


 
Okresy serwisowania do 150.000 km.

Na liście priorytetów koncernu znalazła się ochrona odpowiadającego normie Euro-5 sześciocylindrowego silnika poprzez efektywne oczyszczanie oleju już w górnej części. Cześć ta obejmuje filtr oleju obiegu głównego w połączeniu z centryfugą przypływu pobocznego i wykonana jest całkowicie z tworzywa sztucznego. W ten sposób odstępy w serwisowaniu przy stosowaniu olejów syntetycznych możliwe są co 150.000 km. Obniża się tym samym znacznie zużycie silnika.
Filtr przepływu głównego składa się z długotrwałego medium filtracyjnego, który charakteryzuje wysoki stopień separacji zanieczyszczeń i podczas badań w terenie wykazuje jeszcze pewne rezerwy. ten bezmetalowy element filtracji podlega pełnej utylizacji (spaleniu) i może być niszczony bez problemów.


Podgrzewanie kabiny kierowcy
Wymiennik ciepła oleju, wody zalicza się do największych chłodnic płytowych, które stosowane są obecnie w silnikach samochodów ciężarowych. Poprzez regulację termostatu w procesie zarządzania temperaturą w module, przy zimnym oleju chłodnica w dużej części będzie omijana, zaś przy gorącym oleju w pełni przepływowa. Sterowanie temperaturą jest tak wykonane, aby z jednej strony możliwie szybko nagrzać kabinę kierowcy, z drugiej zaś –aby zawsze wystarczająca wydajność chłodzenia silnika.


Moduł oleju XXL produkowany będzie w czeskich zakładach MANN+HUMMEL. Tam do dyspozycji znajduje się ruchome urządzenie umożliwiające montaż różnych wariantów silników od 300 do 375 kW (410 do 510 koni mech.) Stamtąd również bezpośrednio na linie montażowe DAF w Eindhoven (Holandia) będą trafiały gotowe do montażu moduły filtracji oleju.

Komentarze

Brak komentarzy